Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

The Cricket

Det finns skribenter som jag Dr. Indie uppskattar för dess kunnande men framförallt för att dom brinner för musikens styrka och känsla. Efter Febers nedläggning saknades det något på webben. Men äntligen så dök The Cricket upp i februari och något nytt intelligent som tog musiken på samma allvar som Feber eller POP. The Cricket blir ett intellektuellt vattenhål för nyskapande musik. Jag blev nyfiken på vad som döljer sig bakom The Cricket.

Länken till The Cricket — The Cricket


Fråga
Vad jag förstår så hänger The Cricket och bokförlaget Modernista ihop då skivorna som recenseras kan köpas via Modernista. Även om det är två separata verksamheter. Jag skulle vilja veta filosofin bakom The Crickets tillkomst.
Svar
Filosofin bakom The Cricket är densamma som legat bakom andra tidningar och fanzines och andra projekt vi varit med och drivit (Sound Affects, Pop, Bibel, Lollipop-festivalen), att på ett passionerat och initierat sätt dra fram den musiken som får oss att ticka inombords och sätta strålkastarna mot det vi menar är god smak. Samtidigt som vi även sticker hål på bubblor till band som skrivits upp på annat håll men inte håller för våra kvalitetskrav. Vi vill guida och vägleda, och inte minst försöka ta fram den typen av musik som inte lata recensenter på våra dagstidningar orkar leta fram, låsta som de är vid vad de stora skivbolagen postar för skivor till dem. Vi vill föra en kamp mot den dåliga och dåligt underbyggda smak som just nu huserar i de flesta forum som bevakar musik.
Se nedan om förhållandet mellan Cricket & Modernista.
Vi hänger mer ihop i det att vi delar lokal och server. Att vi säljer en del men långt ifrån alla de plattor Cricket skriver om är mer en sådan där fine old internet-grej av klassiker CD-Universe eller Amazon (eller för all del Ginza, Skivhögen-snitt). En innehålls länkar eller vidareskickar sina läsare till ett ställe där läsarna faktiskt kan köpa det som innehållssajten skriver om.
Fråga
Flera ledande tidskrifter såsom POP, Sound Affects, Bibel och salige Feber försvann. Många var riktigt bra produkter. Jag upplever att musikjournalistiken blivit bättre och man kan läsa djuplodande intervjuer och essäer kring musik. Upplever du som skribent att Sverige fått ett bra klimat för den typen av journalistik?
Svar
Nej, snarare tvärtom. Musikjournalistiken har bara blivit sämre sedan de där publikationerna försvann. De enda som tycks orka skriva passionerat och långt och initierat om populärmusik är fortfarande de personerna som låg bakom och skrev för just de tidningar/sajter du nämner. Med några få undantag förstås (tidningen Sex och, ja, inte så mycket mer faktiskt vid snabb eftertanke). Men de flesta musikskribenter som hållit på ett tag har blivit jätteproppar på sina respektive tidningar och har tappat det mesta vad gäller nyfikenhet och skärpa och känsla i sitt skrivande och i sina roller som upptäckare av ny musik. Och det känns inte som det kommer fram så värst många nya skribenter som tycks kunna bli de som gör nästa motsvarighet till tidningen Pop, etcetera, i kvalitetshänseende. Sonic är inte den tidningen i alla fall. Nöjesguiden ännu mindre. Och de sajter som finns stillar åtminstone inte min nyfikenhet. Dagensskiva.com känns som musiksajternas Sällskapsresan, lite lagom (oinspirerat) för att inte stöta sig med vare sig de större skivbolagen eller med sina lagom-läsare. Och de mer specialinriktade fanzinen känns inte heller så kul just nu.
Fråga
Det som jag uppskattar med The Cricket är nyfiken på det som inte alltid brukar skrivas om i den ordinarie dagspressen. Jag undrar om det finns någon policy inom redaktionen som avgör vilken typ av musik som skall speglar och skrivas om?
Svar
Policyn är att i första hand dra fram det vi själva gillar/älskar och då kan det vara såväl musik som ges ut på stora bolag i Sverige som musik som ges ut på små etiketter från hela världen. Givetvis prioriterar vi det som ingen annan skrivit om och som vi tycker förtjänar uppmärksamhet men vi låser oss inte för att skriva om vad som helst vi gillar och bryr oss inte så mycket om vilket bolag musiken nu råkar ligga på. Och givetvis vill vi gärna upplysa om sånt som vi tycker ska undvikas, och där försöker vi i första hand skriva om skivor med artister som vi tror och vet läsarna är intresserade av, artister som gett ut bra skivor tidigare men som nu gjort något dåligt/uselt. Det vill vi också berätta. Att såga helt nya debutanter som vi inte bryr oss så mycket om eller skriva halvlama recensioner om dussinplattor lämnar vi gärna till dagstidningarna att skriva sina undermåliga recensioner om.
Fråga
Det finns en fånig tes om att musikjournalister är misslyckade musiker som börjar skriva om musiken istället för att spela själv. Hur kom du in på musikjournalistiken?
Svar
Ett brinnande intresse för musik. Vilket tvingade mig till att börja skriva om all popmusik som jag älskade men som inte en käft brydde sig om och skrev om. Det var så jag startade mitt första fanzine Sound Affects. Av kärlek, god smak och ett måste att kommunicera ut allt det som jag älskade och ville förmedla vidare till massa andra musikintresserade. Jag kom aldrig till stadiet ”misslyckade musiker”, tack och lov.
Fråga
Sista frågan: Hur kommer The Cricket utvecklas inför framtiden när det gäller både journalistik och själva sajten?
Svar
Journalistiskt kommer vi försöka suga till oss dels helt nya lovande skribenter och kunna bli ett forum för den kommande skrivargenerationen och även ge plats åt etablerade skribenter som fortfarande har någonting de vill berätta och fortfarande kan berätta på ett sätt som engagerar, upprör och entusiasmerar andra.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2003

Stefan Hammarén

Självrecension

En ordbok för Polly papegojan?

Gads håndbog om fisk

Essäer

Tony Samuelsson

Somerset Maughams borgerliga satir

Lord Byrons magiska värld

Kåserier

Tänkvärda författare

Kultur

Galleri Wetterling

Böcker

Nya böcker

Musik

Adam Green

Dynamo Chapel

Eminem

Helloween — Rabbit Don’t Come Easy

Jane’s Addiction

John Phillips

Lisa Nilsson

Marilyn Manson — The Golden Age of Grotesque

Musikkrönika IV

Musikrecensioner II

Onödiga konserter

Rocktidningen Blender

The Kills & White Stripes

The Lurkers & The Vibrators

Van Morrison, David Bowie & The Rolling Stones

Vic Chesnutt

Filmer

På TV

Lagens lejon

Gothams änglar

Miami Vice

Intervjuer

Intervju med Modernista

Intervju med The Cricket


Intervju med Olle Wästberg


Presentation av Niklas Svensson

Intervju med Niklas Svensson


Intervju med Gunnar Hökmark

Mat & Dryck

Glenkinchie 10 år Lowland