Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Lena Malmborg


Fråga
Tre skivor har du givit ut med olika disparata uttryck på varje skiva - ändå får jag känslan att det finns en röd tråd genom ditt skapande om man ser på det sammanlagda resultatet. Om man tar nya skivan, hur upplever du skillnaderna mellan dina tre soloplattor?
Svar
Jag inspirerades starkt av musiken till filmen "Oh Brother where art thou?" till första skivan. Dvs traditionell country. Det finns också inslag av gammal rock på första plattan. Andra plattan är bluesig och ganska svängig (om jag får säga det själv). Min nya skiva skulle jag vilja säga är en mix av min uppväxt på åttiotalet (syntar!) mixat med riktigt gamla gospelvibbar.
Fråga
Inom konst, musik, litteratur brukar det vara naturlig del av själva skapande processen att ge sig av i exil till nya platser. David Bowie och Brian Eno spelade in en hel trilogi i Berlin. Du har både varit i Paris och nu Berlin för att finna nya visioner och få nya intryck. Kan du berätta om hur du upplevde Paris och Berlin när det gäller att skriva musik?
Svar
Att vara på ett annat ställe än där ens vardag alltid utspelar sig får man chans att drömma sig bort lite grann, vilket alltid är bra för input/uppslag till texter. Både Paris och Berlin har varit viktiga för både skivans text- och musikinnehåll. Vad gäller musiken så tror jag att städerna har fått mig att våga gå utanför min tidigare stil. Hellre tre plattor som spretar än att man inte kan sära på vilken låt som kommer från vilken skiva.
Fråga
Jag är lite nyfiken hur du arbetar på egen hand och hur det är att uppträda med Friska Viljor; var i ligger skillnaden så att säga?
Svar
När jag spelar med Friska är jag musiker, och det är askul! När man jobbar med sin egna musik har man mycket större ansvar och press på sig, men det är nyttigt! Båda aktiviteter är väldigt roligt och givande.
Fråga
Gospel och blues finns med i bilden när man talar om dina inspirationskällor när det gällde att formulera idéerna till ditt nya album. Har det förändrat ditt sätt att skriva musik och texter till tredje albumet?
Svar
Till tredje albumet utgick jag ganska ofta utifrån ett beat, vilket jag aldrig gjort tidigare. Det tror jag gjorde att albumet blev poppigare än de två tidigare. Roligt var det också! Svårt dock ibland att veta när man gått lite väl långt ut på någon kant…
Fråga
Du skriver att skrivkampen tilltog och inspirationen försvann på samma gång - varför blev det jobbigare att skriva musik hemma i Sverige och lättare i Tyskland, om vi ser det psykologiskt och emotionellt?
Svar
Som jag inledningsvis sa så mår själen bra av miljöombyte. Du pratar inte med de du brukar prata med, vilket gör att du automatiskt tänker och grubblar mer. Det kanske inte är så kul alla gånger, men väldigt bra mot skrivkramp.
Fråga
Carl Norén och Elin Ruth Sigvardsson sjunger med på ett par fina duetter. Var det lätt att finna naturliga uttryckssätt med andra gästsångare?
Svar
Det tycker jag. Vi improviserade fram väldigt mycket tillsammans i studion, jag kom inte med några pekfingrar, vi körde tills det kändes bra.
Fråga
Till slut vad var det bästa med inspelningen av nya albumet?
Svar
Att så många olika musiker, sångare/sångerskor och textförfattare har varit med! Det var väldigt kreativt med alla dessa möten. Särskilt när en av basisterna upptäckte att den som var trummis för dagen var hans frus gamla ex. Nerven liksom infann sig per automatik hehe. Slutligen så tycker jag att Mats har gjort ett väldigt bra arbete med att dela producentrollen tillsammans med envisa mig, det kan inte ha varit så lätt. Men så bra det blev till slut!

Musik

100% Blaxploitation: 100 Essential Funky Tracks

Backyard Babies — THEM XX: 20th Anniversary Box

Badly Drawn Boy — It’s What I’m Thinking, Pt 1: Photographing Snowflakes

Black Country Communion — Black Country

Black Mountain — Wilderness Heart

Britta Persson — Current Affair Medium Rare & Säkert — Facit

Bryan Ferry — Olympia

Charlie Persson & Kollektivet — Lejon och lamm

Daniel Norgren — Horrifying Deatheating Bloodspider

Danko Jones — Below the Belt

Deerhunter — Halcyon Digest & The Walkmen — Lisabon

Dimmu Borgir — Abrahadabra

Ed Harcourt — Lustre

Edwyn Collins — Losing Sleep

Elton John/Leon Russell — The Union

Elvis Costello — National Ransom

Håkan Hellström — 2 steg från Paradise

Helmet — Seeing Eye Dog & Black Label Society — Order of the Black

Hion Martell — Will Cure Any Disease

James LaBrie — Static Impulse

Jasmine Kara — Blues Ain’t Nothing but a Good Woman Gone Bad & Hälsa henne att hon skall dö

Jay-Z — Dear Summer & Ice Cube — I Am the West

Jeff Beck — Emotion and Commotion; Joe Bonamassa — Black Rock & Walter Trout — Common Ground

Joe Cocker — Hard Knocks

Junip — Fields

Killing Joke — Absolute Dissent

Kiske/Somerville — Kiske/Somerville & Paul Gilbert — Fuzz Universe

Korta musikrecensioner LIX

LCD Soundsystem — This Is Happening

Manic Street Preachers — Postcard from a Young Man

Mark Ronson and The Business Intl. — Record Collection

Mavis Staples — You Are Not Alone

Monster Magnet — Mastermind

Neil Young — Le Noise; Eric Clapton — Clapton & Phil Collins — Going Back

Nirvana — The Curio Box & Soundgarden — Telephantasm

No Age — Everything in Between & Glasser — Ring

OMD — History of Modern

Ron Wood — I Feel like Playing

Sufjan Stevens — The Age of Adz

The Bear Quartet — Monty Python

The Charlatans — Who We Touch & Kings of Leon — Come Around Sundown

The Posies — Blood/Candy

Therion — Sitra Ahra

Timber Timbre — Timber Timbre & Dylan LeBlanc — Paupers Field

Toby Keith — Bullets in the Gun

Usher — Versus; Macy Gray — The Sellout; Cee-Lo Green — Stray Bullets: The Mixtape Made of Gold; John Legends & The Roots — Wake Up & Danger Mouse & Sparklehorse — Dark Night of the Soul