Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Magnus Carlson

Blaskans chefredaktör Dr. Indie gjorde följande intervju med Weeping Willows-sångaren Magnus Carlson angående hans nya musikaliska projekt – The Moon Ray Quintet


Fråga
Förra gången jag intervjuade dig pratade vi lite om Weeping Willows osv. Kan du berätta lite om hur det här musikaliska projektet kom att iscensättas?
Svar
Förra året gjorde vi en platta på EMI/Blue Note. Det var då tänkt bara som en engångsgrej. Men vi hade så kul tillsammans och det var så givande musikaliskt för all inblandade att vi snabbt bestämde oss för en uppföljare. Denna gång på Tri-Sound/Cosmos. Vi har helt enkelt blivit ett "riktigt band". Och därför valde vi ett nytt, lite mindre, bolag. För att ha större chans för att sprida vår musik över världen.
Fråga
På vad sätt skiljer sig sångerna du spelar i Weeping Willows - jag menar hur väljer du sångerna till The Moon Ray Quintet?
Svar
Jag har väl egentligen alltid sjungit på ett "jazzigt" sätt, även med Weeping Willows. Den stora skillnaden är musikaliskt. Där vi med WW ibland kunde ha jazziga influenser är detta 100% utpräglat. Det är ju en jazzsättning. Urvalet börjar med att jag föreslår ca 40 låtar och sedan lägger de andra i bandet till sina förslag. Sedan kokas det ner till ett 20-tal genom rep. De låtar som vi till sist spelar in har gått igenom vårat noggranna filter. Vi gillar att ha en mix av ballader och grooves. Absolut inga jazz standards, eftersom det känns som att det görs av alla andra. Vi väljer inte nödvändigtvis jazzlåtar. Pop och soul låtar är intressantare för oss. Vi vill hitta en egen stil. Och genom att vi lirat live så mycket det senaste året så har vi definitivt hittat en egen ådra.
Fråga
Två skivor med bandet ifråga - hur har det varit den senaste tiden med respons och upplevelser när det gäller allting omkring The Moon Ray Quintet?
Svar
Bandet är ett Dream Team för mig personligen. De bästa musikerna i Sverige. Det är en ynnest för mig att få sjunga med dem. Responsen är alltid bra på våra live spelningar och skivorna tas emot mycket bra. Vi har alltid väldigt roligt tillsammans och levererar alltid toppklass konserter. Jag vill bara att det ska spridas till en större publik! Folk har en förutfattad mening om att jazz ärr konstigt. Det vi gör är inte alls introvert. Tvärtom.
Fråga
Vad har varit det mest relevanta när låtarna skapas och musiken tillsätts - hur vandrar tankarna omkring?
Svar
Det enda relevanta är att vi alla får en gemensam känsla för låtarna. Att alla känner stolthet och glädje i alla låtar. Det är ganska tydligt när det blir "fel". Det märks när vi testar låtarna i replokalen.
Fråga
Finns det något specifikt med att spela den här nya musiken om man jämför med Weeping Willows musik?
Svar
Den stora skillnaden är att jag som sångare måste vara mer följsam med musikerna (och vice versa). Popmusik är mer strukturerad. Med WW låter alla låtar nästan likadant varje gång vi spelar dem live. Med Moon Ray Quintet blir låtarna lite annorlunda varje gång. Det beror på att låtarna bygger i högre grad på stämning och solon. Låtarnas form är inte huggen i sten på samma sätt.
Fråga
Blir det en fortsättning med flera skivor och konserter med The Moon Ray Quintet?
Svar
Absolut!!!
Fråga
Som sista fråga, kommer herr Magnus Carlson komma ut med några flera skivor under eget solonamn?
Svar
Man ska aldrig säga aldrig. Men jag tänker bara på ett projekt åt gången.
Magnus Carlson

Musik

100% Blaxploitation: 100 Essential Funky Tracks

Backyard Babies — THEM XX: 20th Anniversary Box

Badly Drawn Boy — It’s What I’m Thinking, Pt 1: Photographing Snowflakes

Black Country Communion — Black Country

Black Mountain — Wilderness Heart

Britta Persson — Current Affair Medium Rare & Säkert — Facit

Bryan Ferry — Olympia

Charlie Persson & Kollektivet — Lejon och lamm

Daniel Norgren — Horrifying Deatheating Bloodspider

Danko Jones — Below the Belt

Deerhunter — Halcyon Digest & The Walkmen — Lisabon

Dimmu Borgir — Abrahadabra

Ed Harcourt — Lustre

Edwyn Collins — Losing Sleep

Elton John/Leon Russell — The Union

Elvis Costello — National Ransom

Håkan Hellström — 2 steg från Paradise

Helmet — Seeing Eye Dog & Black Label Society — Order of the Black

Hion Martell — Will Cure Any Disease

James LaBrie — Static Impulse

Jasmine Kara — Blues Ain’t Nothing but a Good Woman Gone Bad & Hälsa henne att hon skall dö

Jay-Z — Dear Summer & Ice Cube — I Am the West

Jeff Beck — Emotion and Commotion; Joe Bonamassa — Black Rock & Walter Trout — Common Ground

Joe Cocker — Hard Knocks

Junip — Fields

Killing Joke — Absolute Dissent

Kiske/Somerville — Kiske/Somerville & Paul Gilbert — Fuzz Universe

Korta musikrecensioner LIX

LCD Soundsystem — This Is Happening

Manic Street Preachers — Postcard from a Young Man

Mark Ronson and The Business Intl. — Record Collection

Mavis Staples — You Are Not Alone

Monster Magnet — Mastermind

Neil Young — Le Noise; Eric Clapton — Clapton & Phil Collins — Going Back

Nirvana — The Curio Box & Soundgarden — Telephantasm

No Age — Everything in Between & Glasser — Ring

OMD — History of Modern

Ron Wood — I Feel like Playing

Sufjan Stevens — The Age of Adz

The Bear Quartet — Monty Python

The Charlatans — Who We Touch & Kings of Leon — Come Around Sundown

The Posies — Blood/Candy

Therion — Sitra Ahra

Timber Timbre — Timber Timbre & Dylan LeBlanc — Paupers Field

Toby Keith — Bullets in the Gun

Usher — Versus; Macy Gray — The Sellout; Cee-Lo Green — Stray Bullets: The Mixtape Made of Gold; John Legends & The Roots — Wake Up & Danger Mouse & Sparklehorse — Dark Night of the Soul