Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Hip hop

Adam Tensta — Scared of the Dark @@@

Looptroop Rockers — Professional Dreamers @@

Beastie Boys — Hot Sauce Committee Part Two @@@

Adam Tensta.Adam Tensta är född 1983 och är 18 år yngre än mig själv och gör Sveriges coolaste hip hop under nolltalet. Det framförallt med den undersköna hippa danslåten ”My Cool” som Adam Tensta gav oss ett soundtrack att förhålla oss till. Sommaren 2007 var hans hetaste år med prisutmärkelser, grammisar och andra karriärsupphöjande åtgärder. Adam Tenstas belöningar var välförtjänta och jag blev en sann vän av hans debutskiva ”It’s a Tensta Thing” var minst lika bra som Latin Kings första platta ”Välkommen till förorten” eller andra svenska tongivande akter när det gäller svensk hip hop. Jag läste om Fredrik Strages bok ”Mikrofonkåt” om den svenska hip hoprörelsens movement. Man ser att den har utvecklats och blivit allt bättre och framförallt mera roligare. humor, anarki, politik och solidaritet brukar jag se som svensk hop hops bästa attribut. Men Adam Tensta har också infört lite av det som kan kallas för groove och lite gladare mindre politisk korrekt dans och partystämningar inom svenska hop hoprörelsen. Men det säger inte att han skulle vara mindre seriös eller inte bry sig om vad som sker i hans älskade förort Tensta utanför Stockholm. Det handlar om att han på den nya skivan tillför ytterliggare element som gör att vi kan dansa till hans musik istället bara för att stå och nicka till musiken. För två år sedan såg jag Adam Tensta av ren slump på en ungdomsfestival i Oslo. Jag bara gick förbi och såg att han spelade på scenen. Adam Tensta svängde bra på scenen då och hans nya skiva kommer säkert svänga den också på scen i sommar. Jag måste ändå tillstå att den nya skivan inte känns så där självklar som hans debutplatta gjorde när jag första gången hörde den. ”Scared Of The Dark” har inte lika lättillgängliga ingångar till musiken. Det finns ingen självklar hit som ”My Cool” även om musiken inte på något sätt är annorlunda eller speciell svår att ta till sig. Det jag menar att Adam Tensta vill behålla känslan av att det är party på skivan. men samtidigt upplever jag att den skulle behöva en självklar hit som tar med oss på en resa och tar oss an med storm så att vi förstår att Adam Tensta är på gång ordentligt igen med ett nytt album. Men det saknas självklara låtar att ta till sig.

Fast även om det är så med Adam Tensta att man saknar någonting, så finns det givetvis fördelar också med nya skivan, framförallt jag känner att musiken har mognats gradvis under den tid jag lyssnat på plattan och under hans långa frånvaro från skivutgivningen. Plattan är stilsäkrare och har så mycket mera pondus att formulera i texter och produktion. Så det blir en blandad upplevelse av Adam Tensta modell 2011. Både bra och mindre bra – lustigt kanske men så känns det i vilket fall som helst.

När det gäller svenska Looptroop Rockers så har hela bandet återförenas igen, det vill säga att Promoe efter sina soloäventyr vill samsas med Embee, Supreme och CosMIC igen för att släppa ett nytt album tillsammans igen. Nya albumet ”Professionell Dreamers” är inte den platta jag hade väntat på. Jag hade längtat att efter dessa skånepågar skulle ha gett oss ett nytt ”Modern Day City Symphony” eller ”den politiska manifestationen ”Fort Europa” som jag personligen tyckte om. Jag gillade även deras konserter och samarbeten med Timbuktu för cirka tio år sedan. Det nya albumet har många stilar men få som fungerar väl ut. Plattan har sin politiska agenda men ändå mindre än förr. Plattan låter visserligen bra men ändå har den en tråkig känsla någonstans av den inte når fram till mig på något sätt. Det som låter rätt men behöver inte låta rätt. Jag tror att problemet ligger i att musiken inte känns tillräcklig dynamisk för att den skall kunna bidra till att förändra bilden av Looptroop Rockers nya skiva som en variant av deras tidigare fastän helt utan dessa förlagor positiva erkänsla och spännande kreativa tonläge, nu blir skivan mera ett ansträngt sätt att hoppa på många olika varierande uttryckssätt och olika försök att hänga på flera dimensionella trick som jag inte riktigt tror på. Musiken låter som en revy med olika disparata musikaliska utvecklingsfaser.

Men det blir aldrig riktigt bra den här gången. Tyvärr blir det så.

Beastie Boys — Hot Sauce Committee Part Two.Beastie Boys håller nog på att överleva sig själva även om de håller stilen fortfarande, eller håller delvis stilen. men jag tror inte att det känns så övertygande att leva slackerstilen och få musiken att kännas slyngelaktig. Jag tror inte längre på konceptet med Beastie Boys. Dessa tre herrar tillhör min 60-tals-generation och kan nog inte vid fyrtiofemårsåldern hävda sin pojkstatus. Medelålder är ingen bra fördel om man vill fortsätta göra en form av pojkaktig ironisk popkulturell referenship hop. Mick D, (1966) Adam Horovitz (1967) och Adam Yauch (1965) som från början spelade punkrock och hardcore i början av 80-talet. Men korsade hip hop med punk/hardcore och ur detta föddes det från början lysande Beastie Boys. Jag älskar att plocka fram deras äldre skivor – såsom ”Lincesed To Ill” med partydängan ”Fight for your right” och ”No sleep till Brooklyn” som dess bärande låtar. Andra klassiska skivor är ”Paul’s Boutique”, ”Check Your Head” och deras mästerverk ”Ill communication” och så boxen med olika singlar, rariteter och annat som samlades i ”Beastitud” som jag anser vara guld värd. Jag måste också påpeka att deras videos finns också i en fin samlingsdvd.

Beastie Boys — Licensed to Ill.Men det väsentliga är deras tidigare musik idag har behållit sin kraft och fått viktig stämpel av klassiker. Men deras arv är högst levande och tillhör fortfarande musikhistoriens viktigaste grupper när det gäller överbrygga punk och hip hop. Fast numera är deras skivor inte i nivå med deras tidigare starka album. Nu är det nästan lite patetisk varning över deras nya album. Den är bra men får mig inte att koka av entusiasm och inte får jag den där lyckoruset som varje skiva tidigare odlade fram hos mig, när jag gick till min lokala skivhandlare för införskaffa senaste skivan.

Låt oss ta den nya plattan i beaktande, den låter precis som Beastie Boys alltid låtit. Sin hybridmix av rock, soul, punk och ren rå hip hop. Det låter som om de fortfarande kan influera andra band. precis som när Beastie Boys gav ut sina skivor på Rick Rubins gamla skivbolag Def Jam och kunde influera andra band som NWA tillexempel. NWA kunde rappa över beat från Beastie Boys tidiga skioir. Men nu blir det lite daterat och känns lite stillastående. Bandet verkar ha svårt att kunna utveckla sitt sound. Jag tror att Beastie Boys tog sin musik så långt de kunde när det gäller deras tidiga innovativa musikaliska idéer. Då var det superbra och mästerligt gjort. Men nu blir det enbart lite tröttare och lite mindre kul musik. Bra men ändå avslagen musik.

Jag tycker att nya albumet kan sägas ha liknande ramar som deras helt genom underbara ”Hello Nasty” deras hittills sista bra album i vissa upplägg. Men det blir ändå med viss tvekan jag jämför dessa båda album. men det är i stil och påhittighet jag finner de jämförbara ramarna. Musik som lever på sina egna villkor och kan ha bra saker att tillföra världen.

Böcker

C-J Charpentier — Mullah Omars flykt: orsaker att resa (2011-06-19)

José Saramago — Små minnen (2011-04-19)

Mattias Gardell — Islamofobi (2011-03-15)

Mario Vargas Llosa: Nobelpristagare i litteratur (2011-02-17)

Torsten Ekbom — En trädgård av ljud: En bok om John Cage och The Cage Age (2011-02-17)

Musik

Garizim — Fri (2011-07-07)

Friends of Mr. Burns — Release the Hounds (2011-07-07)

Kristina Bennet Westre — Bellman är död, Länge leve Bellman (2011-07-07)

Sator — Under the Radar (2011-07-07)

Beyoncé — 4 & Jill Scott — The Light of the Sun (2011-07-07)

The Cars — Move like This (2011-07-07)

Timbuktu — Sagolandet (2011-07-07)

Black Lips — Arabia Mountain (2011-07-06)

Morbid Angel — Illud Divinum Insanus; Sepultura — Kairos & Autopsy — Macabre Eternal (2011-07-06)

Devin Townsend Project — Deconstruction/Ghost (2011-07-06)

Battles — Gloss Drop & Sons & Daughters — Mirror Mirror (2011-07-06)

Jon Allen — Sweet Defeat (2011-07-06)

Korta metalrecensioner CI (2011-07-06)

Saxon — Call to Arms (2011-06-19)

Swamp Dogg — It’s All Good: A Singles Collection 1963–1989 (2011-06-19)

The Vaccines — What Did You Expect from The Vaccines? (2011-06-19)

Whitesnake — Forevermore (Dr. Indie) (2011-06-19)

Whitesnake — Forevermore (Dr. Rock) (2011-06-19)

Anvil — Juggernaut of Justice (2011-06-19)

Nicke Borg — Homeland: Chapter 2 (2011-06-19)

Maria Rylander — Facing South (2011-06-19)

My Morning Jacket — Circuital (2011-06-19)

Pascal/Mattias Alkberg — Allt det här & Tysta Mari — Blå nätter/Svarta dagar (2011-06-15)

J Mascis — Several Shades of Why (2011-06-15)

Junior Boys — It’s All True (2011-06-15)

Karl Fredrik — Ingenstans man (2011-06-15)

Kate Bush — Director’s Cut (2011-06-15)

Lady Gaga — Born This Way (2011-06-15)

Bon Iver — Bon Iver (2011-06-15)

Death Cab for Cutie — Codes and Keys (2011-06-15)

Vomitory — Opus Mortis VIII (2011-06-15)

Booker T. Jones — The Road from Memphis (2011-06-15)

Vilde — Trollstigen (2011-06-15)

The Wombats — Proudly Present: This Modern Glitch (2011-05-21)

Bootsy Collins — Tha Funk Capital of the World (2011-05-21)

Pentagram — Last Rites & Primordial — Remdemption at the Puritan’s Hand (2011-05-21)

The Poodles — Performocracy; Vains of Jenna — Reverse Tripped & Lake of Tears — Illwill (2011-05-21)

Moby — Destroyed (2011-05-21)

Quit Your Dayjob — World Domination (2011-05-21)

Stevie Nicks — In Your Dreams (2011-05-14)

Gang Gang Dance — Eye Contact (2011-05-14)

Okkervil River — I’m Very Far (2011-05-14)

Holy Ghost! — Holy Ghost! (2011-05-13)

Peter Bjorn and John — Gimme Some (2011-05-13)

Musikkommentarer CI (2011-05-13)

Jon Savage Presents Black Hole: Californian Punk 1977–1980 (2011-05-13)

Hazelius Hedin — Om du ville människa heta (2011-05-13)

Fleet Foxes — Helplessness Blues & Bill Callahan — Apocalypse (2011-05-13)

Adam Tensta — Scared of the Dark; Looptroop Rockers — Professional Dreamers & Beastie Boys — Hot Sauce Committee Part Two (2011-05-13)

Crystal Stilts — In Love with Oblivion (2011-05-13)

Explosions in the Sky — Take Care, Take Care, Take Care (2011-05-13)

Uriah Heep — Into the Wild (2011-04-29)

The Kills — Blood Pressures (2011-04-29)

The Mountain Goats — All Eternals Deck (2011-04-29)

The Strokes — Angles (2011-04-29)

Timber Timbre — Creep On Creppin’ On (2011-04-29)

Thomas Di Leva — Hjärtat vinner alltid (2011-04-29)

Summer Heart — Please Stay EP (2011-04-29)

Robbie Robertson — How to Become Clairvoyant (2011-04-29)

Simone Moreno — Planetas (2011-04-29)

Shy — 4 Clubs & Hearts (2011-04-29)

Roger Miret & The Disasters — Gotta Get Up Now & Agnostic Front — My Life My Way (2011-04-28)

New York Dolls — Dancing Backward in High Heels (2011-04-28)

Paul Simon — So Beautiful or So What (2011-04-28)

Alison Krauss & Union Station — Paper Airplane (2011-04-28)

Eve and the Last Waltz — Turpentine (2011-04-28)

Wiz Khalifa — Rolling Papers; Snoop Dogg — Doggumentary & Kanye West — My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2011-04-28)

TV on the Radio — Nine Types of Light & Vivian Girls — Share the Joy (2011-04-28)

Faust — Dirty Something (2011-04-28)

Joe Bonamassa — Dust Bowl (2011-04-19)

Kajsa Grytt — En kvinna under påverkan (2011-04-19)

Duff McKagan’s Loaded — The Taking & Michael Monroe — Sensory Overdrive (2011-04-19)

Anna Järvinen — Anna själv tredje (2011-04-19)

Foo Fighters — Wasting Light (2011-04-19)

Glasvegas — Euphoric/Heartbreak (2011-04-19)

Frankie & The Heartstring — Hunger (2011-04-19)

Alex Carole & The Crush — Vol. 1 & Hills — Master Sleeps (2011-04-07)

Bob Hund — Det överexponerade gömstället (2011-04-07)

Britney Spears — Femme Fatale (2011-04-07)

Cass McCombs — Wit’s End (2011-04-07)

Elbow — Build a Rocket Boys! (2011-04-07)

Manowar — Battle Hymns MMXI (2011-03-15)

Lustans Lakejer — Elixir (2011-03-15)

Docenterna — Medan vi spelar pop (2011-03-15)

R.E.M. — Collapse into Now (2011-03-15)

Korta musikrecensioner CI (2011-03-15)

Buffalo Tom — Skins (2011-03-15)

Drive-By Truckers — Go-Go Boots; Lucinda Williams — Blessed & Buddy Miller — The Majestic Silver String (2011-03-15)

The Skull Defekts — Peer Amid; Tape — Revelationes; Mogwai — Hardcore Will Never Die but You Will; Syket — With Love & Toro Y Moi — Underneath the Pine (2011-03-15)

Gruff Rhys — Hotel Shampoo (2011-03-15)

Yngwie Malmsteen — Relentless (2011-03-07)

Scheepers — Scheepers (2011-03-07)

Charles Bradley — No Time for Dreaming (2011-02-28)

Andreas Mattsson — Kick Death’s Ass (2011-02-28)

Gang of Four — Content (2011-02-28)

Josh T. Pearson — Last of the Country Gentlemen (2011-02-28)

Radiohead — The King of Limbs (2011-02-28)

The Vaselines — Sex with an X (2011-02-28)

The Man — Lake, Ocean or Sea (2011-02-28)

Cut Copy — Zonoscope (2011-02-19)

Gregg Allman — Low Country Blues (2011-02-19)

Joan as Police Woman — The Deep Field (2011-02-19)

PJ Harvey — Let England Shake (2011-02-19)

The Streets — Computers and Blues (2011-02-19)

Roxette — Charm School (2011-02-19)

Bardo Pond — Bardo Pond (2011-02-17)

British Sea Power — Zeus & Valhalla Dancehall & White Lies — Ritual (2011-02-17)

Carl Barât — Carl Barât & Jenny and Johnny — I’m Having Fun Now (2011-02-17)

Hercules & Love Affair — Blue Songs (2011-02-17)

Iron & Wine — Kiss Each Other Clean (2011-02-17)

Keep Company — Keep Company (2011-02-17)

Klaxons — Surfing the Void (2011-02-17)

Lars Eriksson — Rust and Golden Dust & Apolonia — Lockar och skägg (2011-02-17)

Marianne Faithfull — Horses and High Heels (2011-02-17)

Miklos — Oas (2011-02-17)

Mirror of Deception — A Smouldering Fire & Seventh Void — Heaven Is Gone (2011-02-17)

Mona Nylin — Presence (2011-02-17)

Orange Juice — Coals to Newcastle (2011-02-17)

Salem — King Knight (2011-02-17)

Smith Westerns — Dye It Blonde (2011-02-17)

Social Distortion — Hard Times and Nursery Rhymes (2011-02-17)

Steve Lukather — All’s Well That Ends Well (2011-02-17)

The Decemberists — The King Is Dead (2011-02-17)

Ulla Svensson — A Royal Swedish Goth Wedding (2011-02-17)

Wanda Jackson — The Party Ain’t Over (2011-02-17)