Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Trubadurpop

Fleet Foxes — Helplessness Blues @@@

Bill Callahan — Apocalypse @@@@

Fleet Foxes — Helplessness Blues.Robin Pecknold skriver i stort sett samma lyrik i Fleet Foxes nya album som han gjorde med deras självbetitlade debutalster för några år sedan. Den skivan skulle rädda rocken bland oss alla som förälskade sig i den skivan. På samma sätt som när The Magic Numbers släppte sitt första album såg vi alla frälsningen var nära igen och rädda rockens framtid precis så upplevde vi när Fleet Foxes tog lägerledsmusiken flera steg närmre kärnan i musiken än många andra artister gjorde vid samma tid, rockens framtid var redan här för att rädda den och dess namn var Fleet Foxes. Simon & Garfunkel, Fairport Convention, Richard Thompsons soloplattor och bob Dylan är de källor vi måste tänka oss att Fleet Foxes öser sina influenser ur. Men vad gör ett band som Fleet Foxes när deras första debutalster blir en sådan succé världen över och hur kan man matcha det på sin viktiga andra platta – den skivan som skall visa världen att bandet duger till. Det tror jag att Fleet Foxes inte behöver oroa sig för att de inte skall duga till. För det gör bandet. Men skillnaden är att nu har Fleet Foxes tagit det hela med ro, verkar det som – för skivan är klart mera genomarbetat och mycket lugnare i sitt tempo. Plattan har poetiska texter som tydligen är influerad av W.B Yeats keltiska poesi och Dantes ”Gudomliga komedin” om jag förstått det hela rätt. Robin Pecknold taggar ned det hela så att vi får en platta som tar sin tid att lyssna på och måste få ta den tid för att smälta musikens alla intryck man får av den.

Men det är ändå så att jag tyckte mycket bättre om debutalstret därför att den hade en rastlöshet och ett lugn som strålade ut, samtidigt. Fastän debuten var mycket lugn , välbalanserad, maklig och subtil, på än och samma gång. Så brukade jag tycka att den skivan hade en känsla som fanns inom sig själv som ville berätta om stordåd och vara en episk filmatisering av USA. Dagens USA.

Det nya albumet är lite mera rockig, om man kan säga det om bandet. Men den har lite sämre förutsättningar att kunna klippa till tillvaron och ge oss lite skakiga berättelser kring det som tyngde bandet än vad förra skivan gjorde.

Jag tycker att den fina intima känslan har gått förlorat då plattan känns lite mindre och har en komp som jag tycker är tråkigare. Visst har nya skivan låtar som speglar sig i vad förra plattan lyckades åstadkomma för storverk, Men det som var styrka i förra skivan har nu tappats bort på vägen någonstans när Fleet Foxes spelade in skivan i sin studio. Jag tycker att bandets nya skiva påminner lite grann om Mumford & Sons senaste alster och kanske lite av Midlake eller My Morning Jackets senare album. Plattan går också ned i en väggren där man försöker ta sig upp på motorvägen och följa Neil Young på hans trip mot countrylandskapet. Fleet Foxes spelar en musik som både innehåller country i den stilen som The Jayhawks lyckades prestera och den amerikanska folkmusiken med inslag av moderna brittiska förlagor. Låtarna håller klassisk Fleet Foxesstil. Men som sagt var andas inte musiken den beskäftighet som tidigare debuten kunde göra. Mera avslagen rock men fortfarande bra musik. Fastän jag vill nog ha en större personligare utveckling. Som det är nu står bandet i skuggan av sig själva och orkar inte få fram lika stor musik den här gången. Jag inväntar på nästa storverk – det som kommer bli mästerverket i deras karriär.

Bill Callahan — Apocalypse.Ibland har jag svårt att särskilja Bill Callahan från sitt gamla alias som artist Smog, vilket han gav ep-skivor och fina album som resulterade i de bästa indierock och alternativa country som jag känner till. Men nu har han droppat det och släpper album under sitt eget namn Bill Callahan. Då handlar det om kärva bistra manliga westernplattor som kan vara hämtat från bröderna Cohens filmvärld. För Bill Callahan och en artist som Will Oldham har samma känsla för sina berättelser. Det blir resor i en främmande värld, som vi lätt glömmer bort att den finns. Will Oldham bjuder på säregna uttryck och skarpa ironiska sånger. Bill Callahan som är en butter man och som avskyr intervjuer gör ändå starka och nästan perfekta ballader som är lätt att ta till sig. Jag diggar verkligen nya albumet då den har allt som gör musiken så bra och stilsäker. Buttert, vemodigt och skön. ja faktiskt det är musiken som kommer från buttergöken. Men det är bra låtar som är noveller i musikalisk form vilket ger stabilitet åt berättelsens ram. Skivan fångar väl in atmosfären och tankarna bakom texternas betydelser. Jag säger bara att Bill Callahan gör ännu en skiva som jag kommer bära med mig länge och väl.

Böcker

C-J Charpentier — Mullah Omars flykt: orsaker att resa (2011-06-19)

José Saramago — Små minnen (2011-04-19)

Mattias Gardell — Islamofobi (2011-03-15)

Mario Vargas Llosa: Nobelpristagare i litteratur (2011-02-17)

Torsten Ekbom — En trädgård av ljud: En bok om John Cage och The Cage Age (2011-02-17)

Musik

Garizim — Fri (2011-07-07)

Friends of Mr. Burns — Release the Hounds (2011-07-07)

Kristina Bennet Westre — Bellman är död, Länge leve Bellman (2011-07-07)

Sator — Under the Radar (2011-07-07)

Beyoncé — 4 & Jill Scott — The Light of the Sun (2011-07-07)

The Cars — Move like This (2011-07-07)

Timbuktu — Sagolandet (2011-07-07)

Black Lips — Arabia Mountain (2011-07-06)

Morbid Angel — Illud Divinum Insanus; Sepultura — Kairos & Autopsy — Macabre Eternal (2011-07-06)

Devin Townsend Project — Deconstruction/Ghost (2011-07-06)

Battles — Gloss Drop & Sons & Daughters — Mirror Mirror (2011-07-06)

Jon Allen — Sweet Defeat (2011-07-06)

Korta metalrecensioner CI (2011-07-06)

Saxon — Call to Arms (2011-06-19)

Swamp Dogg — It’s All Good: A Singles Collection 1963–1989 (2011-06-19)

The Vaccines — What Did You Expect from The Vaccines? (2011-06-19)

Whitesnake — Forevermore (Dr. Indie) (2011-06-19)

Whitesnake — Forevermore (Dr. Rock) (2011-06-19)

Anvil — Juggernaut of Justice (2011-06-19)

Nicke Borg — Homeland: Chapter 2 (2011-06-19)

Maria Rylander — Facing South (2011-06-19)

My Morning Jacket — Circuital (2011-06-19)

Pascal/Mattias Alkberg — Allt det här & Tysta Mari — Blå nätter/Svarta dagar (2011-06-15)

J Mascis — Several Shades of Why (2011-06-15)

Junior Boys — It’s All True (2011-06-15)

Karl Fredrik — Ingenstans man (2011-06-15)

Kate Bush — Director’s Cut (2011-06-15)

Lady Gaga — Born This Way (2011-06-15)

Bon Iver — Bon Iver (2011-06-15)

Death Cab for Cutie — Codes and Keys (2011-06-15)

Vomitory — Opus Mortis VIII (2011-06-15)

Booker T. Jones — The Road from Memphis (2011-06-15)

Vilde — Trollstigen (2011-06-15)

The Wombats — Proudly Present: This Modern Glitch (2011-05-21)

Bootsy Collins — Tha Funk Capital of the World (2011-05-21)

Pentagram — Last Rites & Primordial — Remdemption at the Puritan’s Hand (2011-05-21)

The Poodles — Performocracy; Vains of Jenna — Reverse Tripped & Lake of Tears — Illwill (2011-05-21)

Moby — Destroyed (2011-05-21)

Quit Your Dayjob — World Domination (2011-05-21)

Stevie Nicks — In Your Dreams (2011-05-14)

Gang Gang Dance — Eye Contact (2011-05-14)

Okkervil River — I’m Very Far (2011-05-14)

Holy Ghost! — Holy Ghost! (2011-05-13)

Peter Bjorn and John — Gimme Some (2011-05-13)

Musikkommentarer CI (2011-05-13)

Jon Savage Presents Black Hole: Californian Punk 1977–1980 (2011-05-13)

Hazelius Hedin — Om du ville människa heta (2011-05-13)

Fleet Foxes — Helplessness Blues & Bill Callahan — Apocalypse (2011-05-13)

Adam Tensta — Scared of the Dark; Looptroop Rockers — Professional Dreamers & Beastie Boys — Hot Sauce Committee Part Two (2011-05-13)

Crystal Stilts — In Love with Oblivion (2011-05-13)

Explosions in the Sky — Take Care, Take Care, Take Care (2011-05-13)

Uriah Heep — Into the Wild (2011-04-29)

The Kills — Blood Pressures (2011-04-29)

The Mountain Goats — All Eternals Deck (2011-04-29)

The Strokes — Angles (2011-04-29)

Timber Timbre — Creep On Creppin’ On (2011-04-29)

Thomas Di Leva — Hjärtat vinner alltid (2011-04-29)

Summer Heart — Please Stay EP (2011-04-29)

Robbie Robertson — How to Become Clairvoyant (2011-04-29)

Simone Moreno — Planetas (2011-04-29)

Shy — 4 Clubs & Hearts (2011-04-29)

Roger Miret & The Disasters — Gotta Get Up Now & Agnostic Front — My Life My Way (2011-04-28)

New York Dolls — Dancing Backward in High Heels (2011-04-28)

Paul Simon — So Beautiful or So What (2011-04-28)

Alison Krauss & Union Station — Paper Airplane (2011-04-28)

Eve and the Last Waltz — Turpentine (2011-04-28)

Wiz Khalifa — Rolling Papers; Snoop Dogg — Doggumentary & Kanye West — My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2011-04-28)

TV on the Radio — Nine Types of Light & Vivian Girls — Share the Joy (2011-04-28)

Faust — Dirty Something (2011-04-28)

Joe Bonamassa — Dust Bowl (2011-04-19)

Kajsa Grytt — En kvinna under påverkan (2011-04-19)

Duff McKagan’s Loaded — The Taking & Michael Monroe — Sensory Overdrive (2011-04-19)

Anna Järvinen — Anna själv tredje (2011-04-19)

Foo Fighters — Wasting Light (2011-04-19)

Glasvegas — Euphoric/Heartbreak (2011-04-19)

Frankie & The Heartstring — Hunger (2011-04-19)

Alex Carole & The Crush — Vol. 1 & Hills — Master Sleeps (2011-04-07)

Bob Hund — Det överexponerade gömstället (2011-04-07)

Britney Spears — Femme Fatale (2011-04-07)

Cass McCombs — Wit’s End (2011-04-07)

Elbow — Build a Rocket Boys! (2011-04-07)

Manowar — Battle Hymns MMXI (2011-03-15)

Lustans Lakejer — Elixir (2011-03-15)

Docenterna — Medan vi spelar pop (2011-03-15)

R.E.M. — Collapse into Now (2011-03-15)

Korta musikrecensioner CI (2011-03-15)

Buffalo Tom — Skins (2011-03-15)

Drive-By Truckers — Go-Go Boots; Lucinda Williams — Blessed & Buddy Miller — The Majestic Silver String (2011-03-15)

The Skull Defekts — Peer Amid; Tape — Revelationes; Mogwai — Hardcore Will Never Die but You Will; Syket — With Love & Toro Y Moi — Underneath the Pine (2011-03-15)

Gruff Rhys — Hotel Shampoo (2011-03-15)

Yngwie Malmsteen — Relentless (2011-03-07)

Scheepers — Scheepers (2011-03-07)

Charles Bradley — No Time for Dreaming (2011-02-28)

Andreas Mattsson — Kick Death’s Ass (2011-02-28)

Gang of Four — Content (2011-02-28)

Josh T. Pearson — Last of the Country Gentlemen (2011-02-28)

Radiohead — The King of Limbs (2011-02-28)

The Vaselines — Sex with an X (2011-02-28)

The Man — Lake, Ocean or Sea (2011-02-28)

Cut Copy — Zonoscope (2011-02-19)

Gregg Allman — Low Country Blues (2011-02-19)

Joan as Police Woman — The Deep Field (2011-02-19)

PJ Harvey — Let England Shake (2011-02-19)

The Streets — Computers and Blues (2011-02-19)

Roxette — Charm School (2011-02-19)

Bardo Pond — Bardo Pond (2011-02-17)

British Sea Power — Zeus & Valhalla Dancehall & White Lies — Ritual (2011-02-17)

Carl Barât — Carl Barât & Jenny and Johnny — I’m Having Fun Now (2011-02-17)

Hercules & Love Affair — Blue Songs (2011-02-17)

Iron & Wine — Kiss Each Other Clean (2011-02-17)

Keep Company — Keep Company (2011-02-17)

Klaxons — Surfing the Void (2011-02-17)

Lars Eriksson — Rust and Golden Dust & Apolonia — Lockar och skägg (2011-02-17)

Marianne Faithfull — Horses and High Heels (2011-02-17)

Miklos — Oas (2011-02-17)

Mirror of Deception — A Smouldering Fire & Seventh Void — Heaven Is Gone (2011-02-17)

Mona Nylin — Presence (2011-02-17)

Orange Juice — Coals to Newcastle (2011-02-17)

Salem — King Knight (2011-02-17)

Smith Westerns — Dye It Blonde (2011-02-17)

Social Distortion — Hard Times and Nursery Rhymes (2011-02-17)

Steve Lukather — All’s Well That Ends Well (2011-02-17)

The Decemberists — The King Is Dead (2011-02-17)

Ulla Svensson — A Royal Swedish Goth Wedding (2011-02-17)

Wanda Jackson — The Party Ain’t Over (2011-02-17)