Korta metalrecensioner CI

Wolverine — Lost Communication @@@@

Svenska Wolverines nya och i ordningen fjärde platta är en härlig mix av metal av snittet Dream Theater och sköna progressiva tongångar av det som Rick Wakeman ägnat sig åt i sitt musikaliska liv. Men jag får även Robert fRipp och hans band King Crimson tillika Pink Floyd i mina tankegångar när det handlar om Wolverines musik. Melodiska melodislingor som sakta böjer sig inför vinden. Enkla men samtidigt komplexa ljudstrukturer som bygger upp musiken på ett för mig intressant sätt. Det handlar om progressiv och melodiös metal fruktbar och inger skön känsla i stämningarna musiken avger. En av mina svenska favoritband just nu.

The Black Dahlia Murders — Ritual @@@@

The Black Dahlia Murders — Ritual.Många proffstyckare anser att The Black Dahlia Murders har ett svenskt sound när det gäller deras finare form av death metal. In Flames och kanske Peter Tägtgrens band Hypocrisy. Med andra ord stabil svensk death metal som befinner sig världsklass. Nu är det så att The Black Dahlia Murder spelar in ett album som är den mest kompetenta death metal som jag hört i år, hittills i alla fall. Sångaren Trevor Strnad vandrar mellan groowl och klassisk skriksång. Men allt förenas i en melodisk musik som har starka gitarriffs och tunga baskaggar från underjorden. Bandet gör inga fel och den kittlar skönt i kistan när tonerna från de mera aggressiva sångerna vrålas ut och med emfas tar i från grunden. Med det orden kan man säga att det är stabil death metal som fungerar väl ut.

Dynazty — Knock You Down @@

Jag tror nog att den sleazerockvåg som vandrade genom Sverige som jag trots allt gillade när man förknippade det med mera skitig garagerockig punkig hårdrock. Den musik som jag älskar hos Mötley Crüe, Hanoi Rock och Guns N’ Roses fick även bra eftersläntrare i Sverige trots allt. Mne nu har jag tröttnat på den lite grann. Peter Stormares skyddslingar i Dynazty skall ta sig an världen. men deras skiva känns som en tom tunna som skramlar efter det som varit. Det är trist hårdrock i samma anda som Warrant, Posion, Warlock och plus att bandet efterapar Mötley crüe men utan deras sinneslag för bra catchy melodihookar. Dynazty känner jag hamnar i B-ligan av sleazerockband från Sverige. Men det kan vara så att jag är lite trött på den vågen också, kan vara så enkelt.

Pompei Nights — Rather Die than Livin in Boundaries @@@

Ännu ett svenskt hårdrocksband som odlar sleazerockens bilder och samtidigt förvaltar den klassiska heavy metalmusiken med emfas. Denn koppling vinner bandet väldigt mycket på. Det är då låtarna infinner sig och får en bättre helhetlig uppbyggnad i låtarnas konstruktioner. Till skillnad från Dynaztys mera fantasilösa rock så är detta några snäpp klart bättre hårdrock. Skivan håller längre för min del eftersom den är klarare i soundet och har en rockig häftigare attityd till vad bandet gör helt enkelt.

Pain — You Only Live Twice @

Peter Tägtgrens projekt Pain låg ibland och visserligen balanserade på gränsen till E-Types undermåliga eurotechno. Men nu famlar Peter Tägtgren mera än någonsin och hamnar just i den där fällan som vi kan kalla för Eurotechno i samma afterski-stil som just E-Type gjort till sitt varumärke. uselt uslare helt enkelt. Men vad gör Pain där med sin forna industrimetal. Nu har han glömt bort sina vibbar av blytung Ministry och Die Krupps anda. Pain får sig en knäck och avslutar allt med usla låtar och fantasilös osexiga låtar av kalibern, tråkigt värre. Pain gick in i fel dörr och hamnade i väggen istället. Uppryckning Pain till nästa platta.

Hate Eternal — Phoenix Amongst the Ashes @@@

Hate Eternal — Phoenix Amongst the Ashes.Erik Rutan har tidigare spelat gitarr i framförallt Morbid Angel (skivaktuella) och Ripping Corpse då var det stentung death metal och kanske mest grindcore som Erik Rutan spade högt och stilsäkert. Nu har Erik Rutan ett eget band: Hate Eternal och då är det grym grindcore som gäller. Många hårda breakdowns, grymma gitarriffs och lite blastbeats fulländar Hate Eternals nya skiva. Den är verkligen tung så att man häpnar av dess fundament håller ihop musiken. Det är inte någon av bandets kanske främsta album men dock nära ändå kommer skivan i min värld.

Burzum — Fallen @@@

Varg Vikernes är mannen som tyvärr har gått till blackmetalscenens historia i Norge på grund av hans mord på sin vän i legendariska Mayhem, Euronymous för många år sedan. Nu är han killen som spelar en form av experimentell blackmetal i sitt projekt Burzum. En ny skiva som på sina sju låtar tar andan ur med sina gravallvarliga growlande elaka sånger. Men visst på ett plan gillar jag det episka i blackmetalmusiken som också har starka drag av det gotiska i skapelserna. Det nya albumet är inget undantag från den saken. Gigantiska fläskiga gitarrer och lite skitigt ljud som påminner om Venoms tidiga 80-tal. Särskilt deras album ”Black Metal” tror jag kan jämföras med Burzums nya alster. Plattan är klippt och skuret gjort för Burzums mentala bilder som överförs lite grotesk som det sig bör. Om jag gillar det, ja faktiskt. Det är delikat ilska som pumpas ut ur skivan. Så det är något jag gärna vurmar för om någon frågar mig.

Destruction — Day of Reckoning @@

Destruction — Day of Reckoning.Destruction är det tredje tyska thrashmetalbandet som ger ut plattor sedan 80-talet men tillhör knappast de band som jag sätter speciellt högt. Kreator är mästarna på att släppa stor och stundtals gigantisk bra musik. Sedan därefter kommer Sodom som gör bra ifrån sig med sina album, bra men inte stora i egentlig bemärkelse. Men det här med Destruction gör mig knappast glad. Relativt andefattig fantasilös thrash som knappast förmår att engagera sig i vad som händer runt omkring. Lite torr, dryg och förvånande slapp musik som man knappt lyfter på axeln inför. Destruction blir som vanligt långt efter Kreators nyskapande och aggressiva thrash. Med andra ord är Destruction ett band som man bör ta med stor, väldig, stor nypa salt.

Cauldron — Burning Fortune @@@

Cauldron — Burning Fortune.Cauldron är ett band som spelar klassisk heavy metal som de var förr, det vill säga klassisk retrometal. Jag kan inte jämföra bandet med svenska Bullet då deras svängiga heavy metal lutar åt AC/DC och UDO. Cauldron blandar sin stil med mycket Saxon, Judas Preist, Scorpions och framförallt Iron Maiden är nog det av rötter som ligger Cauldron närmast. Sångaren skriker och sjunger inte speciellt bra. Musiken låter lite burkig, amatörmässig, slarvig på något sätt. Jag kan bara jämföra det med 70-talets punkband som spelade hellre än bra i diverse källare. Men Cauldron spelar rent musikaliskt bra och musiken blir charmig på något sätt. Jag diggar låtarnas längd och tycker om texterna trots att de är banala och relativt mediokra. Men det dunkar och slamrar i musiken. En trivial platta som ändå har sin betydelse för en liten stunds lyssning av alstret i fråga.

Visions of Atlantis — Delta @@@

Visions of Atlantis — Delta.Symfonisk gothmetal som hamnar i samma anda som Evanescenes, Nightwish, Within Temptations och vissa fantasymetalband. Men Nicole Bogners röst ställs mot den manliga vokalisten Mario Plank. Det blir långa stora episka stycket fastän i bra format och längd. Men mäktigt låter det i alla fall. Lite popig gothmetal som övergår i den där klassiska symfoniska känslan. Men det blir ändå relativt bra formulerad musik. Jag blir lätt förtjust i det här.

Svartsyn — Wrath upon the Earth @@@@

Svartsyn — Wrath upon the Earth.Musiken börjar med frenetisk hamrande på trummor i en långsam monoton virvelrörelse och följs sedan av en vass avgrundsmörk ond growlande sång. Låtarna är på snudd rika på metaforer och har en dramatisk nattsvart episk tankebild, där natten och naturens mörka skogar inbjuder till vällustig dans. Djävulen leder dansen som får världen att fall ihop, implodera. Svartsyn är ett band som på flera skivor spelat in sådana låtar. Men jag kan inte låta bli att älska sådan mörk ondskefull blackmetal med inslag av death metal. Tja vänner av mörk heavy metal i samma stil som klassiska Venom, får också sitt lystmäte med den här skivan. Jag älskar det här.

Legion of the Damned — Descent into Chaos @@

Legion of the Damned — Descent into Chaos.Thrashmetal med lite klassisk deathmetal i sig själv och lite hårda puckar får man av holländska Legion Of The Damned och det skulle man kunna behöva. Men det är bra välproducerade arrangemang men saknar någon form av gnista. Något som får skivan att betyda lite mera än bara bra studiomaterial. En skiva med lite tycke och något med ilska som låter som om det skulle kunna vara själva avgrunden. Men den känslan infinner sig aldrig, utan plattan låter bra men har ingenting som är utöver studiomusikerkänslan som jag får vibbar av när det gäller det nya albumet.

Belphegor — Blood Magick Necromance @@@

Belphegor — Blood Magick Necromance.Helmuth growlar och skriker medan Marius plus Sigurd visar att blackmetal från Österrike fungerar någorlunda och bandet Belphegor faktiskt fortsätter efter 20 år med att skriva nya låtar som låter bra. Det blir lite märkligt när man tycker att musiken eller kanske snarare instrumenten smattrar och bankar på i en alltmera högre hastighet men ändå går melodierna ganska malande entonigt på ett speciellt sätt. Jag förstår hur mycket Black Sabbath har för betydelse för de mesta inom modern hårdrock och alla dess förgreningar på olika sätt. Nya albumet är ett skapligt alster från bandet ifråga.

TEN — Stormwarning @@@

TEN — Stormwarning.Gary Hughes är säkert en stilmässig korrekt sångare som släpper loss en ganska medelmåttig insats på gruppen TEN och deras skiva ”Stormwarning.” Musiken är melodisk hårdrock med starka dragningar åt AOR-rock. Men det blir kanske inte så mycket av Boston eller Foreigner, utan en mix av Whitesnake och Street Legal. Varken stor eller men inte heller dålig musik på något sätt. Det blir lite menlös musik som är bra inspelad och överproducerad. Fastän duglig.

Jag Panzer — The Scourge of the Light @@

Jag Panzer — The Scourge of the Light.Trots ylande heavy metalgitarrer och det här långtråkiga försöket till thrashmetal så förblir amerikanska bandet Jag Panzer ett typisk b-band inom thrashmetal. Sedan spelar det mindre roll att det handlar om att Megadeath-gitarristen Chris Borderick bildade bandet. Jag Panzer är lika tråkiga som Megadeath. Deras nya platta innehåller vissa melodiska låtar som hamnar någonstans mellan Judas Preist och Iron Maiden. Men det spelar ingen roll. Jag Panzer blir inte bättre för det. Ett band som är så här fantasilös, vill man inte lyssna på vid en längre tid. Jag Panzer avförs från min musiklista.

Crowbar — Sever the Wicked Hand @@@

Crowbar — Sever the Wicked Hand.Kirk Windstein är har flera band på gång – Down eller som i det här fallet Crowbar. Ett band som spelar tung heavy metal eller thrash med sludge som element inom sig. De bärande stenarna på nya albumet är ilska, väldig stor dos ilska, plus elak musik som är tung. Kirk Windstein spelar högt och vill verkligen få oss förstå allt vad han står för – ett politisk manifest? nej inte riktigt så, utan snarare bara vanlig klagomål på världens tillstånd men utan att behöva förändra den i någon riktning – utan bara att man konstaterar det hela helt enkelt. Men det är ändå bra att någon säger något om världen som den ser ut i dag. Crowbar gör det på ett bra sätt.

Children of Bodom — Relentless, Reckless Forever @@@

Children of Bodom — Relentless, Reckless Forever.Finlands episka deathmetal eller heavy metalgurus fortsätter att leverera bra material med en bra sångare i form av Alexi Laiho. Det blir låtar som är lagom långa och handlar om tja vad som helst bandet finner intressant. Skogen och myterna lever som moderna fabler. Medan Children Of Bodom sitter och dricker mjöd i mängder. Nya albumet sakanr lite av stringens och tyngd i texterna och låtarna blir lite lagom referenser till landet bandet kommer ifrån – åtminstone känns det så hos mig när jag lyssnar på skivan.

Amon Amarth — Surtur Rising @@@

Amon Amarth — Surtur Rising.Under alla dessa år jag har lyssnat på Amon Amarth sedan jag fick kassetter och tidiga cd-skivor av Niko som då var trumslagare i bandet men hoppade senare av bandet i fråga när de stod på gränsen till genombrott. Tja sedan är allt historia som man brukar säga. Numera är Amon Amarth mera kända ute i världen och spelar heavy metal med lite döds i som små variabler i sin musik. Texterna har jag aldrig tagit direkt på allvar men det är bra partyrock som man kan med ett gott humör i behåll. Det här albumet låter som de tidigare albumen men är fortfarande bra att ta med sig överallt och lyssna på med stort nöje. Amon Amarth är som alltid ett välspelat tajt band med bra gehör för den musik bandet spelar. En stark skiva helt enkelt.

C-J Charpentier — Mullah Omars flykt: orsaker att resa (2011-06-19)

José Saramago — Små minnen (2011-04-19)

Mattias Gardell — Islamofobi (2011-03-15)