Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Essä

Barbara Voors författarskap

Barbara Voors författarskap berömde jag i början då hon efter 80-talets postmodernism skapade kreativa romaner om kvinnor i livet och deras erfarenheter kring kärlek, män och ensamhet. Men nu lämnar dom mig oberörda och dom känns till och med enformiga och trista. Då hennes böcker alltid tycks gå i monologer och ständiga tankar där hennes huvudkaraktärer ägnar sig åt vara destruktiva. Det kändes helt okej i början när jag läste henne, sedan tappade jag bort henne i horisonten.

Nu läser jag igenom hennes böcker och försöker klura ut varför det bara reseskildringen När elefanter dansar jag uppskattar. Barbara Voors har växt upp i Iran och rest runt i Afrika. Där fungerar hennes skrivkonst bättre än i romanerna. Många av historierna kläs i thrillermoment i försök till psykologiska porträtt och vidare blir det också samtidigt romaner om förvirring som uppstår när kärleken drabbar kvinnor med självförtroendet som får en inre knäck. Det är just något som irriterar mig hur dessa kvinnor låtsas sin självsäkerhet, och visst det inträffar men i hennes böcker tappar dom fokus och förblir tjatiga skuggor från sitt riktiga jag som återupprepar samma tematik. Dessa ständiga dialoger med försvunna föräldrar eller annat som rör sig i huvudena. Så dessutom är alltid kärlek mera besvär en till nöje i många av romanernas grundhistorier.

Nu sågar jag ett författarskap, men varför dölja att jag inte längre behagas av Barbara Voors romaner på samma sätt som för tretton år sedan. Man läser och återupplever saker och märker att även litteraturen kan ändras i ens mentala sinnebild. Det är en intellektuell resa som medför en kritisk distans till Barbara Voors författarskap helt enkelt.

Litteratur
Smultronbett 2003
Syster min
När elefanter dansar
Sömnlös
Tillit till dig
Akvarium
Älskade du
Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #9 2003

Stefan Hammarén

Dålig struktur

Engelsk ordimport och några ordböcker

Thommy Sjöberg

Sandemose, Öppen ateljé och Åkerbokonstnärerna på norra Öland

Opinions-
undersökning eller visst är det skönt med läder

Mikael Bäckman

En adopterad flicka

Likriktningen fortsätter

Michael Ståhlberg

Feministerna har segrat

Den överspelade feminismen

IQ plus Ras är en realitet

Moist and Moaning

EU är ett hot mot demokratin

Mina politiska memoarer del 1

Nätdeckare

Jan Eric Arvastson

Artiklar

Rasismen i USA

Reportage

Svensk-Kubanska Föreningen

Essäer

Charles Dickens — en konservativ betraktare av samhället

Barbara Voors författarskap

Kåserier

Gångtunnlar

Hastighets-
övervakning II

Konst

Eddie Figge

Konstutställning på Solna bibliotek

Stefan Whilde — Nationellt upprop mot förtrycket av konsten (extern länk)

Kultur

Utställningar på Kulturhuset

Politik

Michael Moore

Terrorism

Benny Carlson — Ouvertyr till folkhemmet — Wagnerska tongångar i förra sekelskiftets Sverige

Jan Linder

Böcker

Oscar Hemer & Lasse Berg

Dennis Ernst — I ensamhetens land

Hjalmar Söderberg

Festival

Trewetha Records Goes Bananas

Musik

Devin Townsend Band — Accelerated Evolution

Dionysus

Joe Jackson

Killer Mike

Kort om Blur

Musikkrönika — The Four Tops

Nya svenska skivor

Om Sam Phillips gärning

Radiohead — Hail to the Thief

Soul och House

Super Furry Animals — Phantom Power

The Detroit Cobras

The Raveonettes

The Thrills

The Warlocks & Kings of Leon

Turbonegro — Scandinavian Leather

Van Morrison — Philosopher’s Stone

Wire — Send

Filmer

På TV

Dokumentär — Sergio Leone — Once Upon a Time

The Agency

Virus i paradiset

Livet, universum och Douglas Adams

Trinity — Djävulens högra hand

Mat & Dryck

Köttfärs på vårat vis