Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Intervju med Curtis

Curtis är ett nytt svenskt band med en ny platta som har kommit ut och ett nytt album till kommer att börja spelas in i oktober. Då med Tomas Skogsberg som producent, mera om det senare.

Nya skivan vars promo jag lyssnat på är helt enkelt underbar. Plattan är verkligen skiftande till karaktären. Från skimrande söt pop till jazzkänsla som i låten Say till elegant indiepop som i fina låten Girl. Lite Beatles får jag associationer till och lite välmodulerad snäll Eskobar.

Jag tog telefonen och ringde upp gruppens ledare och textförfattare Torbjörn Schierbeck. Vårt samtal spände sig över Curtis texter till kritikerkåren och skivbolagen, dom storas relationer och trista maktstrukturer, där små band idag inte har riktigt så lätt att ta sig fram. Förhoppningsvis kan Blaskan vara en liten motvikt till detta. Jag är inte förtjust i typiska journalistfrågor utan vi förde mera samtal om Curtis musik.

När jag påpekade mina associationer när det gällde musiken om Beatles så berättar Torbjörn om att det är Beatles, Stones och Kinks som är hans musikaliska referenser. Även om bandets medlemmar har olika smak när jag undrar om det så är det 60-talet en del av Torbjörns personliga referens så som jag tolkar det.

Jag undrar om bandets bakgrund och vad Torbjörn har sysslat med. Han berättar att han och Josefin träffades på jobbet då han behövde någon som körade för bandet och så blev hon en del i bandet. Och sjunger mestadels på nya skivan. Torbjörn själv berättar om att han alltid hållit på att skriva och hade bandet Citrus under en tid innan han startade upp Curtis.

Nu håller han på med att göra musik till en kommande pjäs som sätts upp med samband att en ny medicin skall introduceras. Ett lovande projekt.

En intressant del av Curtis produktion är valet av Tomas Skogsberg som producent. Jag undrar lite om det. Ett verkligt spännande kontrastfullt val med tanke på att Curtis musik ligger inom ett annat musikaliskt fält. Tomas Skogsberg har producerat Entombed, Backyards Babies och Hellacopters.

Torbjörn berättar att han fick tips om Tomas och han hade ett popband förut. Torbjörn berättar att inspelningen blir kanske en annan sorts musik mitt i Tomas vanliga producerande med hårdare rock.

En av mina favoritsånger är låten Stranded och om den låten får jag veta av Torbjörn att låten är relativt gammal och hade ursprungligen svensk text. Josefin förändrade den lite.

Låtarna på skivan känns både genomarbetade och har en äkta känsla men även lekfullhet. Jag frågar om det ligger mycket eftertänksamhet bakom texterna, för jag anar det om man lyssnar ordentligt på texterna.

Torbjörn säger att det är barndomen som påverkat texterna. Dom blir lite självbiografiska. För några år sedan dog hans föräldrar och det var naturligtvis jobbigt. Själv kan jag förstå det eftersom min mor dog för 2 år sedan.

Curtis har en smärre hit där hederlige Bo Hansson medverkar.

Bo Hansson är en person som är numera en doldis i musiken. Men Torbjörn berättar att han gjorde ett orgelinslag i en låt som inte blev riktigt som han hade tänkt sig. Så nämnde någon Bo Hansson. Torbjörn såg en comebackkonsert med Hansson och Carlsson. Vid ett annat möte med ”Loffe” förhörde han sig om Bo Hansson. På så sätt blev Bo Hansson med på en låt tillsammans med Curtis.

Vi pratade länge och väl om skivbolagens makt och hur kritiker som till exempel Per Bjurman har en maktställning att kunna avgöra vad som är nytt eller inget. Jag ställde den frågan därför jag alltid undrat hur man från musikerhåll ser på kritikern. Torbjörn menar att alla musiker läser recensioner och tycker till om detta. Men det bedrövliga är att ett band som Curtis kunde skicka recensionsexemplar men kritikerna kanske inte bryr sig om det.

Det var intressanta åsikter, men jag kan inte redogöra för allting vi sade i ämnet.

Däremot vet jag att Curtis kommer slå igenom ganska snart.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #9 2003

Stefan Hammarén

Dålig struktur

Engelsk ordimport och några ordböcker

Thommy Sjöberg

Sandemose, Öppen ateljé och Åkerbokonstnärerna på norra Öland

Opinions-
undersökning eller visst är det skönt med läder

Mikael Bäckman

En adopterad flicka

Likriktningen fortsätter

Michael Ståhlberg

Feministerna har segrat

Den överspelade feminismen

IQ plus Ras är en realitet

Moist and Moaning

EU är ett hot mot demokratin

Mina politiska memoarer del 1

Nätdeckare

Jan Eric Arvastson

Artiklar

Rasismen i USA

Reportage

Svensk-Kubanska Föreningen

Essäer

Charles Dickens — en konservativ betraktare av samhället

Barbara Voors författarskap

Kåserier

Gångtunnlar

Hastighets-
övervakning II

Konst

Eddie Figge

Konstutställning på Solna bibliotek

Stefan Whilde — Nationellt upprop mot förtrycket av konsten (extern länk)

Kultur

Utställningar på Kulturhuset

Politik

Michael Moore

Terrorism

Benny Carlson — Ouvertyr till folkhemmet — Wagnerska tongångar i förra sekelskiftets Sverige

Jan Linder

Böcker

Oscar Hemer & Lasse Berg

Dennis Ernst — I ensamhetens land

Hjalmar Söderberg

Festival

Trewetha Records Goes Bananas

Musik

Curtis

Curtis

Intervju med Curtis

Devin Townsend Band — Accelerated Evolution

Dionysus

Joe Jackson

Killer Mike

Kort om Blur

Musikkrönika — The Four Tops

Nya svenska skivor

Om Sam Phillips gärning

Radiohead — Hail to the Thief

Soul och House

Super Furry Animals — Phantom Power

The Detroit Cobras

The Raveonettes

The Thrills

The Warlocks & Kings of Leon

Turbonegro — Scandinavian Leather

Van Morrison — Philosopher’s Stone

Wire — Send

Filmer

På TV

Dokumentär — Sergio Leone — Once Upon a Time

The Agency

Virus i paradiset

Livet, universum och Douglas Adams

Trinity — Djävulens högra hand

Mat & Dryck

Köttfärs på vårat vis