Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Kåseri

Sandemose, Öppen ateljé och Åkerbokonstnärerna på norra Öland

Jantelagen är förknippad med en författare och med Skandinavien men finns naturligtvis över hela världen.

Undertecknad som tar sin tillflykt till Öland under sommaren har inget särskilt förhållande till Sandemose och en Flykting korsar sitt spår där man kan hitta Jantelagens budord men tar naturligtvis tillfället i akt när det ges möjlighet att botanisera i en litterär storhets spår.

— Men förresten är vi inte alla vår egen Jante?

Kom aldrig riktigt underfund med vilket hus han hade bott i, Axel Sandemose, trots ett par dagars cyklande runt Hornslandet Visste bara att det var i trakterna kring Hornsjön och Hornslandet. Under några år i exil under andra världskriget vistades han på norra Öland. Omgivningarna kring Hornsjön måste vara en miljö som passade väl till diktarens själsliga landskap. Stenbrotten, de dramatiska rasen vid Horns udde, ödsligheten och den lila färgprakten från orkidéerna på alvarsmarken vid Mensalvret skapade en miljö där en författare som Sandemose ”kunde vara minst olycklig”. Bäst lär han ha trivts tillsammans med ålfiskaren vid Horn.

Vid Hornsjön och dess pensionat, ett stenkast från Horns udde, samlades en helg för några år sedan de bästa av Sandemosekännare. Kulturskribenter, doktorander i litteratur, professorer och lärare höll där livliga och levande seminarier.

Texter lästes och tolkades kring den prunkande insjöidyllen. Kanske utkämpade man några matcher på tennisbanan och man tog några dopp i den träbeklädda poolen. Luncher med gammeldags husmanskost varvades med solpauser på pensionatets gräsmatta säkert med ackompanjemang av vattenspridarnas trygga fluffar och med varma vindpustar bortifrån alvaret.

Man får anta att det att det var intressanta diskussioner och seminarier som fördjupade kunskapen om Axel Sandemose som diktare och människa. Men vad hände om meningarna gick isär och diskussionerna blev alltför heta?

— Bäste broder, du ska inte tro att din teori i det här fallet är hållbar och för övrigt tycker jag din ståndpunkt i frågan är märklig. Här hävdar du något som vi alla tycker är ytterst osannolikt!

— Och du ska inte tro att du är …!

Om Sandemose och andra författare som vistades kring Horns udde under fyrtio och femtiotalet kan man läsa i Lyckliga somrar av krönikören från Sveriges radio Ulf Wickbom och med teckningar av ölandskonstnären Walter Frylestam. Boken är rolig, kunnig och levande berättad. Teckningarna är gjorda av en lyrisk hand och här gestaltas det gamla Hornslandet med mycket känsla.

Nu vet jag var Sandemose bodde: Vid berget i kurvan mot Horns udde i litteraturprofessorns Olle Holmbergs stuga strax norr om Alvedsjö bodar. Boken hade undertecknad lyckan att komma över efter ett besök i Eskilslund hos Walter Frylestam under helgen med Åkerbokonstnärernas Öppen ateljé. Med en signerad bok kunde jag ta del av Sandemoses livssyn:
— Lycka vad är det? Men på Horns udde på norra Öland, fanns ändå ett ställe i världen där man, som Sandemose, kunde vara minst olycklig.

Öppen atelje är inte bara Sandemose och Ulf Wickboms Lyckliga somrar. Nej den andra helgen juli har Åkerbokonstnärernas Öppen ateljé på norra Öland. I år är det drygt tioårsjubileum. 1993 öppnade de sina hem och ateljéer för ett årligt sommarevenemang, samma år blev vi sommarölänningar. Detta firar vi med att besöka alla tio konstnärerna.

Det är en konstnärlig och pedagogisk gärning de bjuder på Åkerbokonstnärerna. Från Hallnäs strandängar i söder till Byxelkroks stenkust och landborgen i norr visar de sin konst och sina ateljéer för möjliga köpare, nyfikna, vänner och bekanta. De berättar anekdoter och ger oss insikter om konstnärlig teknik alltifrån träsnitt — Eva Forsberg, collografi — Ann-Marie Utvik, emalj — Jürgen Ewel, inspiration av musik Silija Boijsen-Sinka och Lennart Sjögren som bjuder på extratitt på vinden där han och makans Eva Forsbergs konst får en speciell ton i den dämpade belysningen. Elisabet Hall berättar om sina målningar av kyrkofönster och i Löttorp visar debutanten i sällskapet Mattias Nilsson en rad festliga Tin-Tin tolkningar kallade Tintor.

Två av konstnärerna, Stig Kastberg och Jessica Jonsson visar sina målningar utomhus vilket gör oss nyfikna denna regniga helg. På väg mot Alvedsjö bodar blänker vattenpussarna på alvarsmarkerna och alvaren är för en gångs skull gröna så här års.

Hos Jessica Jonsson hänger hennes stora dukar runtom i trädgården i något som påminner om en installation. Bland apple, kungsljus och katter vajar de av och an under besöket som bjuder på sol som strilar fint genom grenverken och ger ett lyster åt Jessicas lyriska landskap. I bortre delen av trädgården klingar österländsk yogainspirerad musik.

— Vad gör du med målningarna om det börjar regna frågar vi medan vi skojar om hur den store norske målaren Edvard Munch under sin ålders dagar brukade ge sina målningar en extra duvning med hjälp av väder och vind genom att ställa ut dem i trädgården. Han brukade skjuta på dem också när de trilskades berättade Jessica! (En hagelsalva får man anta). Jessica berättar också om hur blandar en hel del fernissa i sin oljefärg för att ge dem styrka och tålighet.

— Lite regn säger Jessica ger bara karaktär åt målningarna.

Hos Stig Kastberg har det precis haglat när vi besöker honom. Hans målningar klarar sig utmärkt under taknocken på kalkstensboden i Hallnäs. Tavlorna passar utmärkt på kalkstensväggarna på Stigs bod. Stig som är tekniskt skicklig och försöker fånga rörelse och ljus i sina målningar, vilket han lyckas förträffligt med, skojar också om Munch och väder och vinds betydelse för att ge målningarna patina.

På lördagen när jag kommit över ett signerat exemplar av Ulf Wickboms och Walter Frylestams Lyckliga somrar är det skyfall i Eskilslund och jag kan inte låta bli att tänka på målningarna i trädgården vid Alvedsjö bodar.

— Får målningarna extra karaktär nu i skyfallet undrar vi medan vi skänker en tacksam tanke till Åkerbokonstnärerna för deras helg och konstnärsgärning med Öppen ateljé.

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #9 2003

Stefan Hammarén

Dålig struktur

Engelsk ordimport och några ordböcker

Thommy Sjöberg

Sandemose, Öppen ateljé och Åkerbokonstnärerna på norra Öland

Opinions-
undersökning eller visst är det skönt med läder

Mikael Bäckman

En adopterad flicka

Likriktningen fortsätter

Michael Ståhlberg

Feministerna har segrat

Den överspelade feminismen

IQ plus Ras är en realitet

Moist and Moaning

EU är ett hot mot demokratin

Mina politiska memoarer del 1

Nätdeckare

Jan Eric Arvastson

Artiklar

Rasismen i USA

Reportage

Svensk-Kubanska Föreningen

Essäer

Charles Dickens — en konservativ betraktare av samhället

Barbara Voors författarskap

Kåserier

Gångtunnlar

Hastighets-
övervakning II

Konst

Eddie Figge

Konstutställning på Solna bibliotek

Stefan Whilde — Nationellt upprop mot förtrycket av konsten (extern länk)

Kultur

Utställningar på Kulturhuset

Politik

Michael Moore

Terrorism

Benny Carlson — Ouvertyr till folkhemmet — Wagnerska tongångar i förra sekelskiftets Sverige

Jan Linder

Böcker

Oscar Hemer & Lasse Berg

Dennis Ernst — I ensamhetens land

Hjalmar Söderberg

Festival

Trewetha Records Goes Bananas

Musik

Devin Townsend Band — Accelerated Evolution

Dionysus

Joe Jackson

Killer Mike

Kort om Blur

Musikkrönika — The Four Tops

Nya svenska skivor

Om Sam Phillips gärning

Radiohead — Hail to the Thief

Soul och House

Super Furry Animals — Phantom Power

The Detroit Cobras

The Raveonettes

The Thrills

The Warlocks & Kings of Leon

Turbonegro — Scandinavian Leather

Van Morrison — Philosopher’s Stone

Wire — Send

Filmer

På TV

Dokumentär — Sergio Leone — Once Upon a Time

The Agency

Virus i paradiset

Livet, universum och Douglas Adams

Trinity — Djävulens högra hand

Mat & Dryck

Köttfärs på vårat vis