Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

Niklas Krog


Fråga
Det som gläder mig är att fantasyn i Sverige har blivit mycket större och bättre än någonsin. Framförallt har du som författare skapat ännu större förtroende för genren som sådan med dina lysande böcker. Hur upplever du som författare att dina böcker har blivit mottagna bland kritiker och läsare?
Svar
Först och främst, tack för de snälla orden. Av någon anledning har mina fantasyböcker blivit väl bemötta av recensenterna. Jag har sluppit de kategoriska fantasysågningarna som andra svenska fantasyförfattare fått utstå, kanske beroende på att min debut var en historisk bok som utspelade sig under korstågen och att jag därmed visade att jag skriver ”riktiga” böcker också. De gånger en recensent anmärkt på något har det handlat om det jag skrivit, inte om genren som sådan.
Läsarna är nästan odelat positiva, självklart beroende på att de som inte gillar mina böcker inte orkar höra av sig. Många uppskattar framför allt min första bok, En krigares hjärta, som skrevs med en enorm berättarlust och en lika enorm oförmåga att placera orden i rätt ordning. Vissa av de äldre, inbitna fantasyläsarna tycker att mina böcker är väl enkla och det har jag full förståelse för. Jag skriver knappast i Robert Jordans anda.
Fråga
I Sverige har just fantasy och science fictionlitteratur blivit styvmoderligt behandlade bland kultursidornas elitskribenter. Särskilt när Peter Nilsson gav ut ett par science fictionromaner sågades dom kritiskt. Men det verkar vända nu i Sverige att litteraturen tas på allvar. Jag skulle gärna höra din åsikt om svenska fantasylitteraturens status i dagens litterära svenska kulturella verklighet. Så som du upplever den som kreativ skapande författare?
Svar
Fantasyn har kommit en bra bit på vägen, inte minst med hjälp av Sagan om Ringen-filmerna och Harry Potter. Men med tanke på att den startade allra längst ner i kulturelitens svartaste källarhåla återstår det fortfarande en del.
En bekant till mig jobbar på bibliotek. Under ett skolbesök drog en lärare henne åt sidan och frågade med förtvivlan i rösten:
— Hur ska jag få mina elever att sluta läsa fantasy?
Jag blir full i skratt varje gång jag tänker på det. Stryk det sista ordet i lärarens fråga och resonemanget blir mycket intressant. Men det är säkert bra om fantasy aldrig blir erkänt som god litteratur, för i samma ögonblick skulle säkert hälften av alla läsare att försvinna.
Jag har dock inga personliga upplevelser av kulturelitens fantasy-förakt. Min räddning är säkerligen återigen att jag skriver ”riktiga” böcker också.
Fråga
Jag blev så fascinerad av dina böcker och den fantasi som verkligen utstrålas i böckerna. Hur kommer det sig att du började skriva fantasyromaner?
Svar
Fantasy var min allra första kärlek i form av Bröderna Lejonhjärta och sedan Edgar Rice Burroughs John Carter-serie. Som liten var jag helt besatt av fantasyns oändliga frihet. Det fanns verkligen inga gränser för vad som kunde hända. När jag inte läste ägnade jag mig åt ändlösa dagdrömmerier. Då var jag själv en hjälte som var med om alla möjliga spännande äventyr.
Därför var det naturligt att min första bok blev en fantasyhistoria. Jag var inte det minsta sugen på att leta fakta. Jag ville enbart skriva ner mina dagdrömmar.
Fråga
Hur brukar du bygga upp dina böcker? Hur går du till tillväga med att skapa intriger och skapa litterära strukturer på dina idéer?
Svar
Jag brukar börja med en lös grundidé; en mycket ungefärlig handling, några huvudpersoner och ett slut. Det överlägset viktigaste är att jag har ett slut färdigt innan jag börjar. Då behöver jag aldrig tveka över vart jag är på väg. (Och slipper den alltför vanliga upplevelsen att börja skriva på något som oftast självdör efter 20, 30 eller 40 sidor. ‘Hm, vad var det nu jag ville berätta?’)
När jag har de här grundingredienserna börjar jag skriva. Sedan handlar det om att sätta sig ner varje dag och låta sig förflyttas till berättelsens värld. Inte alltid lätt, men väl värt mödan. I de bästa stunderna står jag bara mitt i handlingen och skriver ner vad jag ser omkring mig. På sätt och vis dagdrömmer jag mig fram till det tänkta slutet.
Medan jag skriver försöker jag hela tiden känna av om boken hänger ihop, om det finns ett sug framåt eller om jag håller på att hamna på villovägar. Det gäller att vara självkritisk. Ibland får min redaktör hjälpa mig med de sista uppstramningarna. (Min redaktör är mycket viktig för mitt bokskrivande.)
Fråga
Det roliga med din hemsida är att musiken verkar stundtals betyda mycket för ditt skrivande. Skulle du kunna utveckla lite närmare för våra läsare varför musiken betyder så mycket för dig som författare?
Svar
Jag lyssnar nästan alltid på musik medan jag skriver. Det perfekta är att hitta en låt som på något sätt passar ihop med det jag skriver, alltså inte texten eller artisten, utan känslan i låten. När det lyckas blir det magiskt. Så fort jag sätter på låten är jag omedelbart på plats mitt i det jag skriver. Ett lätt sätt att komma igång varje dag, om inte annat. (Det är alltid starten som är svårast varje morgon, själv det första klivet in i berättelsen.) Kopplingen finns sedan kvar när boken är färdig. Om jag råkar höra låten upplever jag omedelbart känslan jag hade i kroppen medan jag skrev. Sagolikt. Jag tvivlar faktiskt på att jag skulle kunna skriva utan musik.
Fråga
Min sista fråga vill jag ställa utifrån dom klara samband man finner över rollspelens och fantasylitteraturens påverkan av varandra. Kan det vara så att rollspel och läsning stundtals verkar vara lite av förutsättningar för att hålla fantasyn levande i Sverige?
Svar
Läsningen var direkt avgörande för fantasyns överlevnad för 10-20 år sedan. (Rollspel har jag — lustigt nog — aldrig spelat.) I dag när det finns filmer och leksaker och lajvande tror jag inte att läsningen har lika stor betydelse. Men för oss som gillar att läsa är det självklart suveränt att det finns så många böcker att välja mellan.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #1 2004

Stefan Hammarén

Om spökskrivarens egenrecension, eller om en reflexion

Mikael Bäckman

Rättsystemet ett felsystem

Jordbävningsoffer

Kristian Einarsson

Och solen har sin gång

Fredrik Runebert

Antifeministiska manifestet — Startskottet för utmaningen av feminist- och socialisthegemonin

Thommy Sjöberg

Ondskan

Essäer

Litteraturens gränssvindlande vägar

Philip Roth och den amerikanska samtiden

Kåserier

Remakes

Limerickar

Taiwan (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Radikala behövliga politiska tankars sötma

Muhammeds tidevarv

Kommersiella tv:n ett fiasko?

Konst

Margareta Renberg på Konstakademien

Magasin 3 — Henry Darger

Böcker

Andrzej Stasiuk & Günter Grass

Stephen King & Ken Follett

Tecknade Serier

Mike Conroy — 500 Great Comicbook Action Heroes

Musik

Avlyssnat 2003

Broder Daniel — Cruel Town

Creedence Clearwater Revival — Platinum

David Bowie — Reality

Dr. Indie ser på musiken

DS-13 — Killed By the Kids

Evanescence — Fallen

Jay-Z — The Black Album

José González — Veneer

Kylie Minogue — Body Language

Mark Ronson

Mauro Scocco — Beat Hotel

Mikael Wiehe & Lars Winnerbäck

Missy Elliott — This Is Not a Test

New Deutsch

Pavilion

Peter LeMarc — Det som håller oss vid liv

Pugh Rogefeldt — Pughs bästa

Punk and New Wave 1976–1979

Punkens 25 år

Ryan Adams — Rock ’n’ Roll

Störst i världen — The Hives

The Cricket

The Darkness — Permission to Land

The Offspring — Splinter

The Radio Dept. — Pulling Our Weight

The Rapture — Echoes

The Temptations 1966–1969

Tiamat — Prey

Trans Am — Liberation Advance

Xploding Plastix — Donca Matic Singalong

Dr. Indies årsbästa 2003

Filmer

På TV

Saraband

Corto Maltese

Konsert med David Bowie

Intervjuer

Presentation av Niklas Krog

Intervju med Niklas Krog

Tips

Dr. Indies vintertips