Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Konst

Margareta Renberg på Konstakademien

Margareta Renberg.Jag såg Margareta 1986 och 1992 i Stockholm i och gillade vad som då målades av denna kvinna som så elegant fann sina motiv. Men vad har hänt under 10 år sedan jag såg henne? ”Konstnärer försöker ibland bygga små modeller av världen” påpekar Margareta Renberg i en liten skrift av Christina Karlstam. Hon säger vidare — ”Man måste inte måla, men man får”. Små lekfulla ord som också illustrerar hennes nya motivvärld där kroppslemmar vrids och möts, stundtals blir en syntes av kropp och kött.Konstverk av Margareta Renberg. Där även utställningens metamorfoser får roliga titlar som både stör min tolkningsföreställning av bilderna och kanske är förklarande nog för vad tavlorna innehåller.

Barockängel svävar som tema och vissa av hennes barnporträtt liksom en del målningar tycks mig komma från David Lynchs mardrömsartade förvridna syn på livet, dock bärs det upp att jag får sådana associationer. Men barockängel står för något nytt och hoppfullt. Det intressanta är hur Margareta Renberg låter lemmar får så stor plats i hennes nya tavlor, och vad jag förstår av min fråga till henne vad lemmarna står för, är dom något varmt kroppsligt som är mänskligt hudnära.

Konstverk av Margareta Renberg.Jag följer salarna och blir både förundrad och lite bestört. För jag vill så gärna se ett par erotiska ögonblick som i tavlan Förlåten. Men Margarareta Renberg talade om att det mera handlade om att bli just förlåten. Men åt andra sidan fann jag och min väninna lite erotiskt rörande målningar. Men som betraktare har jag lite tolkningsföreträde eftersom det är dock betraktaren ensam som kodar och ser bilderna enligt en egen solotur i fantasins landskap. Margareta Renberg är starkare i dag och hennes tavlor mera öppna för tolkningar. Vilket är det jag uppskattar mest med denna utställning i det skälvande slutet av 2003.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #1 2004

Stefan Hammarén

Om spökskrivarens egenrecension, eller om en reflexion

Mikael Bäckman

Rättsystemet ett felsystem

Jordbävningsoffer

Kristian Einarsson

Och solen har sin gång

Fredrik Runebert

Antifeministiska manifestet — Startskottet för utmaningen av feminist- och socialisthegemonin

Thommy Sjöberg

Ondskan

Essäer

Litteraturens gränssvindlande vägar

Philip Roth och den amerikanska samtiden

Kåserier

Remakes

Limerickar

Taiwan (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Radikala behövliga politiska tankars sötma

Muhammeds tidevarv

Kommersiella tv:n ett fiasko?

Konst

Margareta Renberg på Konstakademien

Magasin 3 — Henry Darger

Böcker

Andrzej Stasiuk & Günter Grass

Stephen King & Ken Follett

Tecknade Serier

Mike Conroy — 500 Great Comicbook Action Heroes

Musik

Avlyssnat 2003

Broder Daniel — Cruel Town

Creedence Clearwater Revival — Platinum

David Bowie — Reality

Dr. Indie ser på musiken

DS-13 — Killed By the Kids

Evanescence — Fallen

Jay-Z — The Black Album

José González — Veneer

Kylie Minogue — Body Language

Mark Ronson

Mauro Scocco — Beat Hotel

Mikael Wiehe & Lars Winnerbäck

Missy Elliott — This Is Not a Test

New Deutsch

Pavilion

Peter LeMarc — Det som håller oss vid liv

Pugh Rogefeldt — Pughs bästa

Punk and New Wave 1976–1979

Punkens 25 år

Ryan Adams — Rock ’n’ Roll

Störst i världen — The Hives

The Cricket

The Darkness — Permission to Land

The Offspring — Splinter

The Radio Dept. — Pulling Our Weight

The Rapture — Echoes

The Temptations 1966–1969

Tiamat — Prey

Trans Am — Liberation Advance

Xploding Plastix — Donca Matic Singalong

Dr. Indies årsbästa 2003

Filmer

På TV

Saraband

Corto Maltese

Konsert med David Bowie

Intervjuer

Presentation av Niklas Krog

Intervju med Niklas Krog

Tips

Dr. Indies vintertips