Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Broder Daniel — Cruel Town

Broder Daniel — Cruel Town.Broder Daniels storhet förstod jag aldrig på 90-talet, jag var inte med på notorna när Sonic sommaren skrev om Broder Daniel som rockstjärnor med helgongloria. Nu när jag lyssnar på nya skivan Cruel Town med deras inkörda tonårsångest och utan Håkan Hellströms insats så blir jag sakta förvånad och förvandlas inför mina öron till ny Broder Danielfantast.

Äh, vill jag uttrycka mig. Varför just nu och inte då tiden begav sig åt deras håll? Jag tror att det har att göra att på något sätt har Henrik Berggren med sin basker på sned och band har mognat och blivit vuxna män som inte längre är 17 år och då allt var pest och ingen förstår dom i hela olyckliga världen. Men ändå liksom Kent så levererar dom sådana känslor. Vilket i sin tur medför att dom får klar status i unga tonåringars liv, ungefär när jag envist bet mig fast kring Ebba Grön vid min ungdomstid. Cruel Town förblir en ny sorts stark medveten känsla att något har förändras men vad för något måste man som ung själv söka vidare på. Men popmusiken däremot är just din enda vän i en orättvis satans värld, där verkligheten vägrar vara så som man som ung vill ha den. Låtarna Shoreline, Cruel Town och sista spåret, What Clowns We Are är starka utgjutelser över ung mörk tid då Henrik Berggren minns det med fasa och ändå påstår att man var en ung vinnare. Skivan blixtrar verkligen och blir min stora omvändelse. Varför, varför förföljer du mig Henrik i min själ? Parafras på känd bok.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #1 2004

Stefan Hammarén

Om spökskrivarens egenrecension, eller om en reflexion

Mikael Bäckman

Rättsystemet ett felsystem

Jordbävningsoffer

Kristian Einarsson

Och solen har sin gång

Fredrik Runebert

Antifeministiska manifestet — Startskottet för utmaningen av feminist- och socialisthegemonin

Thommy Sjöberg

Ondskan

Essäer

Litteraturens gränssvindlande vägar

Philip Roth och den amerikanska samtiden

Kåserier

Remakes

Limerickar

Taiwan (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Radikala behövliga politiska tankars sötma

Muhammeds tidevarv

Kommersiella tv:n ett fiasko?

Konst

Margareta Renberg på Konstakademien

Magasin 3 — Henry Darger

Böcker

Andrzej Stasiuk & Günter Grass

Stephen King & Ken Follett

Tecknade Serier

Mike Conroy — 500 Great Comicbook Action Heroes

Musik

Avlyssnat 2003

Broder Daniel — Cruel Town

Creedence Clearwater Revival — Platinum

David Bowie — Reality

Dr. Indie ser på musiken

DS-13 — Killed By the Kids

Evanescence — Fallen

Jay-Z — The Black Album

José González — Veneer

Kylie Minogue — Body Language

Mark Ronson

Mauro Scocco — Beat Hotel

Mikael Wiehe & Lars Winnerbäck

Missy Elliott — This Is Not a Test

New Deutsch

Pavilion

Peter LeMarc — Det som håller oss vid liv

Pugh Rogefeldt — Pughs bästa

Punk and New Wave 1976–1979

Punkens 25 år

Ryan Adams — Rock ’n’ Roll

Störst i världen — The Hives

The Cricket

The Darkness — Permission to Land

The Offspring — Splinter

The Radio Dept. — Pulling Our Weight

The Rapture — Echoes

The Temptations 1966–1969

Tiamat — Prey

Trans Am — Liberation Advance

Xploding Plastix — Donca Matic Singalong

Dr. Indies årsbästa 2003

Filmer

På TV

Saraband

Corto Maltese

Konsert med David Bowie

Intervjuer

Presentation av Niklas Krog

Intervju med Niklas Krog

Tips

Dr. Indies vintertips