Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Essä

Svensk filmpolitik

Svensk filmpolitik liksom europeiskt stöd till film har alltid handlat om att filmen måste konstnärligt eller moraliskt mogna. Så har den svenska debatten alltid varit och handlat om. Pengar och moral och den eviga frågan är svensk film kultur och konst. Först under de senaste decennierna har filmens värde blivit upphöjd ur vår träsksyn. Mikael Timm har i sin nya bok Dröm och förbannad verklighet (Spelet om svensk film under 40 år) (Brombergs) fångat in svensk filmpolitik på ett utmärkt sätt. Framförallt handlar det om att svensk film blivit statsunderstödd med Filminstitutet som Harry Schein tekniker och filmintresserad tekniker som tillsammans med Krister Wickman kommande industriminister hos Palme och Tage Erlander. Harry Schein om någon är signum för hur filmen blev en statlig angelägenhet och hur Gunnar Sträng såg till att filmen helt plötsligt fick möjligheter att utvecklas till vad den är idag.

Filminstitutet bedrev utbildning och gav bidrag till filmare som var på gång. Sverige var ett tag ledande europeisk land för film. Vid utbildningen så kunde storheter som Truffaut, Jean-Luc Goddard, Antonioni, Bresson m.fl. befinna sig i Sverige då vi ett tag var i centrum för europeisk film. Tidskriften Chaplin (numera nedlagd) föddes som Sveriges ledande filmorgan. På 60-talet befann sig Sverige på internationella scenen. Även kritiker som Nils-Petter Sundgren, Mauritz Edström, Jurgen Schildt, Lasse Bergström, även Artur Lundkvist skrev om film. Andra viktiga personer som chef och rektor vid utbildningar tillika forskare som Bengt Forslund och Rune Waldekranz intervjuas av Mikael Timm om vad som hände dom. Filminstitutet var maktfaktorn för den svenska kulturpolitiken. Hela boken går igenom striderna och avslutar med 80- och 90-talens kriser och framgångar. DVD och video plus tv-kanalernas explosiva utveckling betyder naturligtvis mycket för klimatet. Jag vet inte hur filmen kommer utvecklas i framtiden.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2004

Stefan Hammarén

Öppet (och slutet) brev om ljud och poesi

Berith Eliasson

Israel = konflikt?

Ms. Uzie

Upprop mot det moraliska förfallet på Stockholm Central!

Thommy Sjöberg

En film och skolans läroplaner

Limerickar

Kabul (av Gert Forsström)

Tasjkent (av Gert Forsström)

Hamburgsund (av Gert Forsström)

Mora (av Gert Forsström)

Lovikka (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Globalisering

Hardt & Negri — Imperiet

Bra skrivet om EU

Rörelsernas tid

Essäer

Populärkulturella författare

Jack London — Stor socialistisk författare

Och så bläddrar vi i mänsklighetens drama

Svensk filmpolitik

Konst

Björn Albelin på Jakobsberg konsthall

Christer Holmberg utställer på Ensta Krog

Böcker

Tintin

Redaktionen hyllar Hergés Tintin som fyller 75 år

Tintins äventyr

Karl-Alfred

Karl-Alfred fyller 75 år

Musik

Blur — Thank Tank

Fattaru — Jordnära

Iced Earth — The Glorius Burden

Iggy Pop — Skull Ring

Josh Rouse — 1972

Joss Stone

Komeda — Kokomemedada

Kort om Fria Proteatern

Led Zeppelin — How West Was Won

Mary J. Blige — Love & Life

Mattias Alkberg BD

Orättvist om David Gahan

Patti Smith — Land

Pink Cream 69 — Thunderdome

Rufus Wainwright — Want One

Svensk bra pop

Symphorce — Twice Second

The Concretes & The Bear Quartet

The Mars Volta — De-Loused in the Comatorium

Tidskrifter om musik

Tiger Lou — Trouble and Desire

Tomas Andersson Wij — Stjärnorna i oss

Filmer

På TV

Simma lugnt Larry

Six Feet Under

Tips

Några februaritips