Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Guns N’ Roses första album

Guns N’ Roses.Någon gång sade jag till Dr. Rock att jag skall skriva den där artikeln om min syn och upplevelse kring 80-talets hårdrockscen. Men i nuvarande skrivande stund kan jag lite lätt se att mitt ogillande av 80-talets hårdrockscen håller i sig fortfarande och att det grundar på att den relativt usla fåniga spandexrock med fönade hår fortfarande känns töntig och oengagerad.

Just nu håller usla Skid Row och LA Guns på väg att komma till Sverige (formad av förre Guns medlemmen Traci Guns). Andra ruggiga band var Poison, White Lion, Whitesnake, WASP osv. som plågade oss stackars punk- och synthjärtan. I denna metaltradition som behärskade 80-talet så var fortfarande Magazine, Clash och Police så mycket bättre och fantasifullare än hårdrocken. Jag upplevde helt enkelt 80-talets hårdrockscen som ful och vulgär. I dag vill jag nyansera scenen med att jag idag förstår varför Mötley Crüe och Guns N’ Roses faktiskt växer sig starkare än övriga scenen.Guns N’ Roses — Appetite for Destruction. Särskilt när jag lyssnade på Guns N’ Roses debutalster Appetite For Destruction och då upptäcker jag det jag inte förstod 1987 när albumet kom.

Deras rötter ligger i AC/DC, Queen, ”Chucken”, The Stooges, Hanoi Rocks, Aerosmith, Alice Cooper (hans 70-tal). Det jag hör när jag närmar mig Guns N’ Roses musik är just det där white trash som bor i billiga skitiga motell eller sämre husvagnsparker, som det rika konservativa USA fruktar, avskyr och behöver på samma gång, för att samhället skall fungera på eller annat sätt. Axl Rose förknippar jag med outsidern som både vill knulla snygga tjejer och få leva ut frustrationen kring att vara fattig i storstadens djungel, det är därför Welcome to the Jungle och Paradise City är så starka djävla bra låtar som jag verkligen i dag både förstår och ser hur otroligt bra Guns N’ Roses med Slashs hatt, Izzy Stradlin och resten var fram till slutet av sin karriär. Men deras debut är som att lyssna på riktigt rå skitig musiken. Idag har vi i Sverige Backyard Babies och Hellacopters som direkta arvtagare till Guns N’ Roses storstadsdystopiska rock ’n’ roll. Deras debutalster är utan tvekan rockklassiker och möjligen ett av världens bästa album.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2004

Stefan Hammarén

Thommy Sjöberg

Kommunismen tur och retur

Karin Ydner

Vemdalens bykrog

Mikael Bäckman

Hjälporganisationer

Patienterna förlorare på momsbelagd tandvård

Ulf Holmén

Hamell on Trial — Tough Love

Limerickar

”Amerka” (av Mikael Bäckman)

Essäer

Satirikern Mark Twain

Philip Bell — Världen efter 1945

Notis om science fiction

Feminism som retar gallfeber

Artiklar

Pakistan och Indien

Forskning omkring kommunismen

Michael Moore skäller på sitt land och avslöjar dumheter

Ett par viktiga utrikespolitiska händelser

Historia

Första världskriget

Prisbelönt poet

Marie Silkeberg — en poets röst

Böcker

Boktips inför våren

Om att upptäcka en författare

Försvarspolitiken i bokform och i verkligheten

Tecknade serier

Bizarro — nystartad serietidning

Musik

Air — Talkie Walkie

Courtney Love — America’s Sweetheart

Einstürzende Neubauten — Perpetuum Mobile

Franz Ferdinand

Guns N’ Roses första album

Jazz är skönhet och behag

Jens Lekman & Hundarna från söder

Jet — Get Born

Johnny Cash i dag

Karelia — Usual Tragedy

Lite om musik

Monster Magnet — Monolithic Baby

Peaches — vår tids feminist och sexualprofet

Singlar III

Sophie Rimheden — Wanting & Holding

The Central Bank

Whiskeytown — Pneumonia

Filmer

På TV

Joe Renato

Intervjuer

Intervju med Dick Erixon

Mat & Dryck

Macallan Elegancia 12 år