Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Essä

Konsten att vara ledare

Tyst kunskap om konsten att vara ledare är något som man brukar tillskriva lärare, tränare i idrotten, poliser, folk som arbetar inom vården och det sociala. Kort sagt, personer, som jobbar nära med människor och som under en längre tid och skaffat sig handlag med det där att kunna "ta folk".

Vill man se en film som gör en varm och go och är ett utmärkt exempel på denna tysta kunskap och vad som kännetecknar en god lärare ska man gå och se Att vara och ha.

Vilket Arbetslag Tre på Spånga gymnasium gjorde en kulen vinterkväll för några månader sedan. Med syftet att fortbilda sig och få lite näring för sin pedagogiska gärning.

I filmen, som är en dokumentär regisserad av Nicolas Philibert, får vi följa den snart pensionerade läraren George Lopez under ett år. I Frankrike sker det i 55-årsåldern efter ett visst antal tjänsteår.

— Årstidernas växling följer filmen som ett viktigt ledmotiv. Vi befinner oss på franska landsbygden, nära centralmassivet i departementet Auvergne. Skolan är inte större än att eleverna ryms i ett klassrum. Det är en skola för de lägre åldrarna. En skola som vi kallar för B-skola här i Sverige.

Eleverna hör hemma i en miljö som ligger nära natur och jordbruksbygd. En är bondson uppträder som en hel karl när han rattar gårdens traktor eller när han mjölkar i ladugården eller för den delen huserar i köket bland stekpannor och kokkärl. En praktisk glad och jordnära kille som man har svårt att tänka sig att det inte ska gå bra för här i livet om det inte var för det där med matematiken. Hemläxorna med räkning av tal lever sitt eget liv, problemlösandet blir en knepig historia och till slut är hela familjen inklusive en morbror engagerad men siffrorna går sin egen väg och man förstår att detta är inte en familj av skolfuxar.

Andra elever är barn till familjer som blivit kvar efter det stora uppbrottet från landsbygden.

Någon elev har en svårt sjuk förälder som påverkar och genomsyrar hans unga liv. Bland de allra yngsta som är där för att lära sig läsa finns en mycket pigg och vaken elev som det spritter i och som vår lärare så småningom håller hisnande samtal med om talens storhet.

Med en mild, bestämd, tålmodig och envis auktoritet leder monsieur Lopez sina elever.

— Rast? Nej först gör vi klara våra bokstäver. Tid och ro ges till den mödosamma fantastiska företeelse som det är att lära sig läsa. Här prövas diktamen med de små med en ganska avancerad litterär text och färdighetsträningen ger i svenska ögon ett gammaldags intryck men inger också paradoxalt nog värme och trygghet.

— Här förs en dialog både med elever och föräldrar som förmedlar insikter och krav om hur vägen dit ser ut, föredömliga, men inte formella för hur utvecklingssamtal kan se ut.

Filmens storhet tror jag beror på det varsamma handlaget hos regissören när han fångar den ömtåliga process som en fin kontakt mellan människor just är. Kanske finns just den tid och ro som en sådan process kräver i en avfolkad del av franska landsbygden där en snart pensionerad lärare skapat ett eget litet universum av inlärning med instrument som tålamod, mild auktoritet, tro på att lära sig att läsa, skriva och räkna kräver en tidlös färdighetsträning (som i sig inte kräver spektakulära idéer och konferenser i arbetslag). Den viktiga processen är den som sker mellan lärare och elev och i elevens inre när han (hon) lär sig forma grunderna i att läsa, skriva och räkna med läraren som vägvisare. Skolarbetet blir liksom jordbruket odling och en del av årstidernas växling och påpassligt slutar filmen när det är dags för sommarlov.

Filmen, om än dokumentär, blir som alla goda berättelser större än sitt ämne.

Här symboliserat av att skolan aldrig riktigt är stängd, grinden står alltid öppen till skolentrén, liksom att monsieur Lopez med sitt lite strikta sinne är en öppen man och att han visar på möjligheter och förhållningssätt i sina samtal med elever och föräldrar. Eleverna ska även formas för ett liv utanför skolan.

Dokumentären om skolläraren George Lopez har blivit en filmsuccé i Frankrike. I Sverige lever filmen sitt eget liv och tycks ha fått en egen publik utanför de kommersiella biograferna.

— Intresserad av skolan — se filmen!

— Om du är lärare varför inte se filmen nästa konferens! Diskutera vilka processer som är viktiga i skolarbetet. Diskutera dynamiken hos en intressant lärare som med små pedagogiska medel fyller en skolsal och film med värme. Den tysta kunskapen blir lite mindre tyst då.

Copyright: Thommy Sjöberg

Källor och lästips

Film: Att vara och ha — en lovsång till livet (Être et avoir) visas sedan månader tillbaka på Zita — hoppas den alltid går där!

Medverkande skolläraren George Lopez m fl.

Nicolas Philibert regissören lär ha sökt efter miljön för sin skola i mer än ett halvår och var på väg att ge upp när han blev rekommenderad monsieur Lopez av en skolinspektör.

Sökandet tyder på att regissören var klart medveten om vad för bild av en skola och en lärare han ville förmedla även om monsieur Lopez och elever kom att följa sin egen agenda.

Litteratur: Lärare och sugen på att fundera över ditt yrke och lägga grunden till en egen pedagogisk yrkesteori, en så kallad PYT.

Läs Reflektion och praktik i läraryrket med Christer Brusling och Göran Strömqvist som redaktörer. Här varvas teoretiska funderingar med mer praktiska, några av bidragen är rent förfärliga i sin teoretiska jargong om man har det minsta omsorg om ordens pedagogiska valörer. Andra bidrag är dock klara och genomlysta och där kan man hitta guldkorn av pedagogiska reflektioner.

Artikel: En riktigt intressant sådan av Ingrid Carlgren, professor i pedagogik, som trots den rysliga titeln Klassrummet som social praktik och meningskonstituerande kultur (Nordisk pedagogik Vol. 17); resonerar om lärarstrategier (olika exempel på ledarskap i klassrummet) på ett sätt som tyder på en omfattande insikt om skolvardagen.

Professor Carlgren belyser även skillnaden mellan officiella och dolda läroplaner, de som inte skolverket och politiker vill veta av, men som finns varje dag i en yrkesutövande lärares vardag.

I den spännande artikeln finns även en bra genomgång av pedagogiska synsätt under 1900-talet fram till i dag.

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2004

Junilistan

Junilistans valsedel godkänd

Tar Posten politiska hänsyn?

Brev till Posten

Stefan Hammarén

En ny Horla i Suecia

Enkel portion våld

Thommy Sjöberg

Konsten att vara ledare

Maradona

Lennart Carlström

UFO — Närkontakt av första graden

Bengt Hj Törnblom

Δ-KONCEPTET

Ulf Holmén

Warren Zevon — The Wind

Limerickar

Josua Tree (av Mikael Bäckman)

Essäer

Bruno K. Öijer — svartmagisk poet

Giacomo Oreglia — Campanella — Liv, verk & samtid

Harry Martinsson 1904–1978

Kåserier

Trängselavgifter — Återigen

Kåseri om konst

Politik

Junilistan mot eliten

Måndagsrörelsen rör på sig igen!

Politiska kommentarer

Artiklar

Blix versus Ahlmark

Om Sverige och världen

Böcker

Ingmar Hedenius och religionen

Korta bokrecensioner

Lemmy — White Line Fever

Stjärnfall

Musik

Big Star från det glömda 70-talet

Blondie — The Curse of Blondie

Count Basie 100 år och Nina Simone 60-tals inspelningar

Dionysus — Anima Mundi

Fear Factory — Archetype

George Bensons bortglömda souljazzskiva från 1980

George Michael — Patience

Impellitteri — Pedal to the Metal

Intelligent spännande hip hop

Marit Bergman — Baby Dry Your Eye

Musikkommentarer II

Musikmix

Phoenix — Alphabetical

Teddybears STHLM — Fresh!

The Jayhawks — Rainy Day Music

U.D.O. — Thunderball

Varför jag har så svårt för Weeping Willows

Zero 7 — When It Falls

Filmer

På TV

Drömmarnas tid

Nip/Tuck

Sport

Silver till Sverige