Korta bokrecensioner III

Lars Sund — Eriks bok

Lars Sund har skrivit ännu en enastående roman Eriks bok (Norstedts) som är delar av hans fina beskrivningar kring österbottniska livsöden. Se: Colorado Avenue och Lanthandlerskan son. Alla dessa romaner är exempel på litteratur som verkligen ger mig någonting och får mig att förstå människor. Lars Sunds nya roman är en berättelse om finnen Erik som var soldat i finska vinterkriget och sedan rekryterades till CIA. Efter Sovjets kollaps 1991 så återvänder han till sin barndomstrakt Siklax. Det är en avgörande hemfärd för Erik och många andra. En stor roman av en briljant berättare.

Harry Martinsson — Poetiska törnbuskar i mängd — Brev 1929–1949

Brev som sammanställs speglar författaren Harry Martinsson på sätt och ger oss spegelns alla vinklar om en personlighet. Harry Martinsson kliver fram som den fattiga sjömannen som blir parnassens egen subtila diktare. Breven är verkligen till stil emotionellt laddade i kärleken och med torr humor i breven. En skön samling mänsklighet församlad på pappersark.

William Landay — Den röda dörren

Forum

Översättning Björn Linné

Stuart Harrison — En förlorad sommar

Forum

Översättning Jan Malmsjö

Två lysande deckare med sociala motiverade berättelser som ger samhället olika kritiska upplägg eller personliga livshistorier. Stuart Harrison skriver om den unge journalisten Adam Turner som skriver och hjälper till att finna försvunna barn. Det blir på bekostnad av sinnesfrid och hans äktenskap. Under sin ungdomstid så försvann en ung zigenarflicka och Adam misstänkte sin bäste vän. Långt senare får han i uppdrag att undersöka mystiska omständigheterna kring en bilolycka i sin gamla hemstad en bit utanför London. Det skapar nya insikter och försvårade känslor. En roman med många bottnar. Även William Landays roman om den unge polischefen Ben Trumans inblandning i att finna lösningen på ett mord av en distriktåklagare från Boston. Öppnar sig många delar i ett komplex av lösningar. Böckerna är utsökta och spännande psykologiska romaner med stark empati för karaktärerna i berättelserna. Det är så bra böcker fungerar.

Göran Hägg — Alfred

Detta är en lysande fiktiv biografi över den okända påhittade akademiledamoten Alfred Edward Hedman född 1865 och död 1946. Romanen är rolig och lärd med fiktiva fotnötter kring denna poet våran hjälte Göran Hägg skriver så förtjust om. Boken börjar med att Göran Hägg köper Hedmans gamla hus i Nacka och finner hans förbjuda pornografiska samling och därifrån börjar hans biografi som också utsträcker sig kring 1800-talets och tidiga 1900-talets kulturella liv.

En rolig och lärd roman som är en av årets stora böcker.

Kriminallitteratur

Olen Steinhauers prisbelönta roman Suckarnas bro (Minotaur 2004) Översättning Ulf Gyllenhak är en briljant roman förlagd till ett påhittat land i Europa Everland. Året 1948 och ryska kommunismen befriade landet från nazisternas ockupation men kamrat Stalins diktatur börjar göra sig gällande och landets populäre låtkompositör mördas. Den unge kriminalaren Emil Brod får ta hand om fallet. Brod som hade befunnit sig i Finland under hela kriget mer eller mindre känner sig främmande för hela situationen liksom landet i sg själv tycks göra.

En annan prisbelönt författare som Arnaldur Indridasons nya roman får åter igen ett pris med sin roman Kvinna i grönt (Prisma 2004) Översättning Ylva Hellerud. I denna roman uppenbarar sig ett tragiskt öde då ett gammalt lik upphittats av barn som leker på en födelsedagsfest. Minst 50 eller 60 år har liket legad begravd på en byggnadsarbetsplats. Kriminalpolisen Erlendur Sveinsson får ta hand om fallet. Båda romanerna är lika mycket sociala beskrivningar om samhället som ren kriminallitteratur. Det har varit en trist debatt om tröttheten på den politiska tunga gråa svenska polisdeckarna med sin försupna manliga hjältar även om kvinnorna tagit ännu mera plats sedan 90-talet med sina kriminalböcker. En del kritiker menar att det är den engelska pusseldeckaren som är trevligare. Men även i P D James senaste deckare till exempel finns sociala skiktningar på olika sätt. Jag tror att både underhållningen och sociala deckaren finner sin plats utan konkurrens. När jag läser dessa två deckare så får jag uppleva på Islands utveckling liksom efterkrigseuropa. Det är två utsökta romaner helt enkelt på olika sätt. Klart läsvärda.

Ny amerikansk litteratur

Både Margareta Wilds suveräna roman Jinx och Will Fergusons lysande roman Lycka båda utgivna av Bonniers är exempel på den nya rappa litteraturen som kanske är över på lång sikt. Jinx är tjejen som egentligen heter Jen förlorar två pojkvänner i sin tonåringsuppväxt. Båda dör och hon lever livet i och genom kriser. Margaret Wild skriver väldigt korta koncisa kärnfulla texter med Will Ferguson väljer en hysterisk rolig intellektuell förlagsredaktör vid namn Edward som på sitt bord får världens enda fungerande självhjälpsbok av den mystiske Tupak Soiree. Han kastar bort manuskriptet men lovar sin chef om att det behövs sådana böcker i ett svagt ögonblick. Boken om den ultimata lyckan på flera hundra sidor kommer till slut ut. En bok som är holistisk uppbyggd och som inte fick redigeras enligt författaren som fick sina insikter på ett berg i Tibet. Båda romanerna säger någonting om dagens USA. Både på det intellektuella planet liksom på den sociala dimensionen berättar författarna ur olika perspektiv vad som händer i dagens moderna samhälle. Jag kom på mig att skratta åt romanernas cyniska inställning över hur medmänniskors relationer kan te sig ur en betraktares ögon.

Gilles Blunt — En stilla storm

Efter den storslagna thrillern Fruset lik så återvänder vi till Canadas vildmarker och nya mord som en polishjälte skall lösa. Algonquin Bay i Ontario är platsen där vi ser historien återkopplas och kopplas till världen som den var. En död turist och händelser som kopplas till separatistisk våld från 70-talet. En skicklig thriller som är stor litteratur med många bottnar. Det är sällan en författare imponerar så som Gilles Bunts storslagna samhällsmångbottnade beskrivningar av sociala skikt som döljer sig under ytan. Det är så bra litteratur fungerar.

Blaskan #10 2004

Dante sjöböna

Endast ful ordbok