Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Kåseri

Albert Speer — minnesbilder från tiden som var

Det är intressant att veta varför Albert Speer erkände sin skuld till nazismens brott mot mänskligheten. Han resonerade sig fram till skuld och ansåg med värdighet att det är bättre att erkänna det som en hel värld redan fått veta. Hans böcker är intellektuella uppgörelser med sin nazistiska tid. Den avgörande frågan är om han låtsas att förintelsen inte var något han kände till eller visste något om. Den doldes väl för hans ögon påstår Speer. Jag tror inte att tredje rikets rustningsminister inte kände till detta faktum som så många inom topparna beslöt att det skulle ske en förintelse av de underlägsna enligt deras typologi. Hans böcker om SS-staten liksom memoarer är storverk ur litterärt och fruktansvärd intressant ur dom mera historiska perspektiven. Hans väl redigerade dagböcker från Spandaufängelset är till exempel också av stort värde därför Albert Speer ger minnesbilder och väsentliga resonemang kring skuldfrågan efter nazismens slutgiltiga fall (För evigt förhoppningsvis) Det är nog därför Albert Speer blivit den mest intressanta figuren runt Hitlers kriminella krets. Den andra stora gåtan är hur folket och samhällseliterna kunde svälja hela nassepacket och låta Hitler dra ned en civiliserad kulturnation till simpelt barbari och massdöd. Det finns naturligtvis åtskilliga studier i dessa brott. Men jag läser ändå helst Albert Speer på grund av hans nyktra framställning av Hitlers rike.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2004

Stefan Hammarén

Dante sjöböna

Endast ful ordbok

Pizza och några färger

Thommy Sjöberg

Norra Öland

Stefan Whilde

Odd Ahlgren — Förlösaren och Martin Tistedt — Segerhuva

Guy de Maupassant — Horla

Subaltern — Apokalyps

Essäer

George Eliot — Jane Austens arvtagare

Perspektiv på orienten

Surrealistiska kungar — Jean Cocteau och Julien Gracq

Kåserier

Albert Speer — minnesbilder från tiden som var

Artiklar

Onödigt med ett feministiskt parti

Våra fyra borgerliga fjantars parad

Världen som arena för uppror

Konst

En var — en konstnär, ett verk

Moderna Museet — Meret Oppenheim och Man Ray

Kultur

Fotografi på Kulturhuset

Arkitektur

Farsta Centrum i blickfånget

Politik

Marita Ulvskog ny partisekreterare

Vad är politik?

Böcker

Korta bokrecensioner III

Tidskrifter

DAST Magazine #3 2004

Nya tidskrifter

Rocky som magasin

Kalle Anka

The Chronological Donald 1934–1941

Romano Scarpas Kalle Anka

Tecknade Serier

Jan Stenmark, Jan Berglin & Marjane Sartvapi

Musik

!!! — Louden Up Now

Andres Lokkos utgåva av Feber — Northern & Modern Soul

Beta Band — Heroes to Zeros

Björk — Medúlla

Blondie — Singlebox & DVD Greatest Video Hits

Dr. Indie väljer några Bob Dylan-plattor

Dreamcatcher

Ed Harcourt — Strangers

Green Day — American Idiot

Janette & Joe Carter — Last of Their Kind

Jill Scott — Beautifully Human — Words and Sounds Vol. 2

John Fogerty — Deja Vu All Over Again

N.E.R.D. — Fly or Die

Rammstein — Mein Tell

Rammstein — Reise Reise

The Faint — Wet From Birth

The Hidden Cameras — Mississauga Goddam

The Libertines — The Libertines

The Shins — Chutes Too Narrow

The Thrills — Let’s Bottle Bohemia

Vangelis — Odyssey — the Definitive Collection

Filmer

Intervjuer

Intervju med Dan Josefsson