Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Konst

Moderna Museet — Meret Oppenheim och Man Ray

Man Rays självporträtt.Det väldigt sällan två portalgestalter för surrealismen ställs ut samtidigt som denna gång. Man Rays fotografier som är hård beskuret och har som motiv nakna fotomodeller eller rena pasticher på 30-talets mode är både enkelt och genialt fantastiskt på samma gång. Bäst är hans objekt som han var tvungen att lämna i Paris under andra världskriget som han i minnet och fotografier återställde i ett album 1944. Där är utsökta skulpturer och fotografiska bilder som bildar Man Rays verkliga sinne för estetiska kriterier som bildar en speciell norm för hans personliga utveckling.Man Rays modekonst. Kollage och skulpturala objekt är essensen av Man Rays konst. Född i USA 1890 och död 1976. Han mötte Marcel Duchamp som redan var etablerad dadaist vilket ledde honom till Paris och kretsen kring Andre Breton.Meret Oppenheim. Man Ray blev en del av avantgardet där även Meret Oppenheim kom att tillhöra. Meret föddes själv 1913 och gick bort 1985. Dom här två parallella utställningarna är två intressanta historiska begrepp och centralt väl placerad i vår kära modernistiska historia. Jag följer Meret Oppenheims konst och designade smycken som visar upp en rik konstnärlig nivå där hon överträffar många av dagens konstnärer. Men allt som visas av henne är jag inte lika nöjd eller inspirerad av. Det finns några tveksamheter. Men det företar inte helheten av hur surrealismen kunde utvecklas och överraskas ända in på 40-talet.

Dom här två konstnärsprofilerna är just nu i höst det mest sevärda jag kan påminna mig om. Två viktiga konstnärsprofiler som utmanade och gav världen en overklig förklaring som motsats till våra trista förutsägbara normer och traditioner. Det var den verkliga styrkan i surrealismen.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2004

Stefan Hammarén

Dante sjöböna

Endast ful ordbok

Pizza och några färger

Thommy Sjöberg

Norra Öland

Stefan Whilde

Odd Ahlgren — Förlösaren och Martin Tistedt — Segerhuva

Guy de Maupassant — Horla

Subaltern — Apokalyps

Essäer

George Eliot — Jane Austens arvtagare

Perspektiv på orienten

Surrealistiska kungar — Jean Cocteau och Julien Gracq

Kåserier

Albert Speer — minnesbilder från tiden som var

Artiklar

Onödigt med ett feministiskt parti

Våra fyra borgerliga fjantars parad

Världen som arena för uppror

Konst

En var — en konstnär, ett verk

Moderna Museet — Meret Oppenheim och Man Ray

Kultur

Fotografi på Kulturhuset

Arkitektur

Farsta Centrum i blickfånget

Politik

Marita Ulvskog ny partisekreterare

Vad är politik?

Böcker

Korta bokrecensioner III

Tidskrifter

DAST Magazine #3 2004

Nya tidskrifter

Rocky som magasin

Kalle Anka

The Chronological Donald 1934–1941

Romano Scarpas Kalle Anka

Tecknade Serier

Jan Stenmark, Jan Berglin & Marjane Sartvapi

Musik

!!! — Louden Up Now

Andres Lokkos utgåva av Feber — Northern & Modern Soul

Beta Band — Heroes to Zeros

Björk — Medúlla

Blondie — Singlebox & DVD Greatest Video Hits

Dr. Indie väljer några Bob Dylan-plattor

Dreamcatcher

Ed Harcourt — Strangers

Green Day — American Idiot

Janette & Joe Carter — Last of Their Kind

Jill Scott — Beautifully Human — Words and Sounds Vol. 2

John Fogerty — Deja Vu All Over Again

N.E.R.D. — Fly or Die

Rammstein — Mein Tell

Rammstein — Reise Reise

The Faint — Wet From Birth

The Hidden Cameras — Mississauga Goddam

The Libertines — The Libertines

The Shins — Chutes Too Narrow

The Thrills — Let’s Bottle Bohemia

Vangelis — Odyssey — the Definitive Collection

Filmer

Intervjuer

Intervju med Dan Josefsson