Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Björk — Medúlla

Björk — Medúlla.Björk var alltid den främsta av 90-talets kvinnliga artister. Hon var det förtrollande skogsrået från Island som fyllde Sugarcubes postpunkrock med känsla och bravur. Sedan gick hon och förälskade sig i 90-talets elektroniska triphopscen med Massive Attack, Tricky och Goldie som erkända namn. Efter det att Sugarcubes splittrades började den kvinna som jag länge var så fascinerande och förälskad släppa ut fascinerande soloplattor med magisk touch av elektrobeats med varma lättsamma men ändå avancerade musikaliska tonlandskap som stundtals är avantgardistiska experimentella ljudkulisser. Björk började göra musik i slutet av 90-talet som var musikalbetonade försök. Jag tappade tron på Björks musik länge. Hon toppade sin kraftfulla med en insats i Lars Von Triers Dancer in the dark.Björk — Björk. Hon hade redan under Sugarcubes framgångar i världen en jazztrio som spelade jazz och schlagers vilket hon gärna lägger in i sin musik hon släppte i slutet av 90-talet. På nya skivan släpper hon loss sin unika säregna röst med hjälp av japanen Dokakas beatboxljud. Den spelar stor roll i Björks mest spännande skiva sedan Homogenic 1997. Hennes fullständigt misslyckade skiva Vespertine var en pinsam skiva i mitt tycke. Nya skivan är mycket speciell och svårfångad i sin mångfacetterade bredd av hennes röst som tar över ordentligt. Varenda röst låter som att Björk närmar sig konstmusiken med denna skiva. Dit har hon i sina mest ambitiösa projekt varit på väg länge åt. Så detta bekräftar bara min teori.

Björk är min sin nya skiva verkligen tillbaka till min verklighet. Björk är lysande i sin roll som konstnärlig perfektionist. Denna skiva är suverän musik bortom det vanliga helt enkelt.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2004

Stefan Hammarén

Dante sjöböna

Endast ful ordbok

Pizza och några färger

Thommy Sjöberg

Norra Öland

Stefan Whilde

Odd Ahlgren — Förlösaren och Martin Tistedt — Segerhuva

Guy de Maupassant — Horla

Subaltern — Apokalyps

Essäer

George Eliot — Jane Austens arvtagare

Perspektiv på orienten

Surrealistiska kungar — Jean Cocteau och Julien Gracq

Kåserier

Albert Speer — minnesbilder från tiden som var

Artiklar

Onödigt med ett feministiskt parti

Våra fyra borgerliga fjantars parad

Världen som arena för uppror

Konst

En var — en konstnär, ett verk

Moderna Museet — Meret Oppenheim och Man Ray

Kultur

Fotografi på Kulturhuset

Arkitektur

Farsta Centrum i blickfånget

Politik

Marita Ulvskog ny partisekreterare

Vad är politik?

Böcker

Korta bokrecensioner III

Tidskrifter

DAST Magazine #3 2004

Nya tidskrifter

Rocky som magasin

Kalle Anka

The Chronological Donald 1934–1941

Romano Scarpas Kalle Anka

Tecknade Serier

Jan Stenmark, Jan Berglin & Marjane Sartvapi

Musik

!!! — Louden Up Now

Andres Lokkos utgåva av Feber — Northern & Modern Soul

Beta Band — Heroes to Zeros

Björk — Medúlla

Blondie — Singlebox & DVD Greatest Video Hits

Dr. Indie väljer några Bob Dylan-plattor

Dreamcatcher

Ed Harcourt — Strangers

Green Day — American Idiot

Janette & Joe Carter — Last of Their Kind

Jill Scott — Beautifully Human — Words and Sounds Vol. 2

John Fogerty — Deja Vu All Over Again

N.E.R.D. — Fly or Die

Rammstein — Mein Tell

Rammstein — Reise Reise

The Faint — Wet From Birth

The Hidden Cameras — Mississauga Goddam

The Libertines — The Libertines

The Shins — Chutes Too Narrow

The Thrills — Let’s Bottle Bohemia

Vangelis — Odyssey — the Definitive Collection

Filmer

Intervjuer

Intervju med Dan Josefsson