Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Andy Warhol

Andy Warhol på Liljevalchs

The Latest Work 1972–1987

Andy Warhol.Delar av redaktionen det vill säga Dr. Indie och Mr. Snaggus gick för att se vår favorit Andy Warhol. Jag skriver redan en artikel i detta nummer av Blaskan kring Warhol. På något sätt får man en känsla av, vilket vi diskuterade ivrigt i salarna när vi beskådade Warhols verk, foton liksom fotografier, att han bara skakar på huvudet och ler åt dom akademiska kritikernas förståelse. Självklart har vi ingenting emot uttolkningar. Men Warhols jetsetsliv och jakt på kändisstatus som också blir symboliskt för hans verk är egentligen en drift liksom kärleksförklaring till amerikanska samhällets egna mytologier.Andy Warhol. Mr. Snaggus fann många pastischer, ledtrådar och intelligenta hänvisningar till den amerikanska populärkulturen vilket inte är så onaturligt eftersom Warhol förvandlade sig själv till en stor del av populärkulturen. Hans verk befinner sig både inom skräpkulturen med sina stora grafiska avtryck från popkonst eller reklamspråk. För att hamna i finkulturen med sina formella bidningar till den världen plus hans intellektuella ironiska blinkningar åt hela eländet.

Andy Warhol.När vi vandrade omkring i hans verk blev vi lite förstummade och fascinerade av hur Warhol verkligen kunde skapa så mycket intressant konst. Vi är ganska övertygad om att Warhol är nog en av vår tids största ikoner som förvandlade vardagen till konst. Jag vill nog hävda att denna utställning är en av årets viktigaste utställning sedan Yoko Onos verk på kulturhuset tidigare i år.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2004

Kulturnät Sverige

Upprop för Kulturnät Sverige

Stefan Hammarén

Förlorarens huva

Thommy Sjöberg

Bob Dylan — en generations hjälte och rebell

Dorothea Fornell

Vilket år är det?

Staffan Andersson

Cirkus Abu Ghraib

Essäer

Andre Gides litterära guldgruva

Björn Ranelids författarskap

En litterär reflexion kring Italo Calvino

Ernst Brunner

Andy Warhol

Några inblickar på Andy Warhols geni

Andy Warhol på Liljevalchs

Artiklar

En politisk studie

FOX’S News är en simpel propagandakanal

Idol 2004 och Fame Factory

Lars Åke Augustsson — Nära döden — Om dödstraffet, Texas USA och om oss

Moderaterna — 100 år av överhetspolitik

Sveriges miserabla energipolitik

Toby Young i skandalvärlden

USA, kriget och världen

Politik

Politiska kommentarer V

Konst

Harald Lyth på Galleri Olsson

Lars Lerin på Konstnärshuset

Magasin 3 — Philip Lorca Dicorcia och Mona Hatoum

Nils Kreuger på Waldemarsudde

Kultur

Kulturupplevelser II

Kvartersbion

Böcker

Kate Moses — Övervintring — En berättelse om Sylvia Plath

Korta bokrecensioner IV

Tecknade Serier

ETC Comics #1 2004

Joakim Pirinen & Bud Grace

Musik

Al Green — I Can’t Stop

Brian Wilson — Smile

Chris Caffery — Faces

Crotchduster — Big Fat Box of Shit

Danzig — Circle of Snake

Elliott Smith — From a Basement on the Hill

Joe Stump — Speed Metal Messiah

Johan Borgert & Holy Madre

Korta musikrecensioner II

Kriminella Gitarrer — förbjudna ljud

Ministry — Houses of the Molé

Musiktips inför november

Orup — Bästa

R.E.M. — Around the Sun

Rush — Feedback

Sigur Rós — Isländsk magi

Stina Nordenstam — The World Is Saved

The Clash — Aktuella i tidningsmagasinen

The Earlies — These Were The Earlies

The Sambassadeur — Ny svensk indie

The Soundtrack of Our Lives — Origin part 1

TV on the Radio — Young Liars

Intervjuer

Intervju med Johnny Munkhammar