Korta bokrecensioner IV

Kvinnliga nya berättelser

* Tre kvinnliga berättelser som både är samtida eller snygga häftiga tantsnuskromaner av det uppdaterade slaget. Lesley Lokkos roman Lycksökare ( Carla Wiberg Prisma 2004) är en stark smart modern roman om de nyrika giftiga kvinnorna. Jag gillar den där lilla känslan av politisk kverulans mitt i dom snygga miljöerna som andas 2000-talets Jackie Collins men så mycket intellektuellare än vad hon någonsin skulle kunna skriva. Huvudintrigen är Rianne de Zoete som är arvtagare till guldgruvor i Sydafrika. Hon och hennes vänner liksom skolans populära Riitho Modise som avskyr De Zoetes mäktiga familj då hans far är politisk fånge i Sydafrika. Boken låter som ytlig bekräftelse av att den moderna tantsnuskromanen i dag blandar fina miljöer med kvickheten hos dagens bättre kvinnliga författare men det bara är ena sättet att se. Den här boken är mycket bra helt enkelt.

* Maria Küchen (före detta Gummesson) nya roman Svart stjärna är precis som hennes andra relativt jobbiga romaner kring kvinnor i kris. Hennes blandning av råa mix när det gäller kriminalfall och existentiell kris. Hennes kvinnor känns alltid uddlösa existenser med ständiga kriser. Hennes senaste antihjälte Ljung växer upp utan närvarande föräldrar och dras till den kriminella världen innan hon skärper sig med sin paranormala förmåga. Romanen är trist och visserligen suggestiv till vissa delar. Men allting flyter ihop till en tom sörja av oinspirerande historia.

* Däremot har Sarah Waters romaner har en tidsprägling som alltid föreligger till 1800-talets intressanta färger och dofter från 1880-talets London. Hennes starka roman Tidstjuven omnämnd i Blaskan, var en mäktig bok som behandlade fattigdom och klasskillnaderna under den svåra brittiska imperiet tidevarv. Hon förvaltar även med hennes fräna debutroman Kyss sammet från 1998 (Natur och kultur) samma känsla av tiden och jag vill plötsligt åka tillbaka och uppleva hennes kvinnors liv i den homosexuella underhållningsindustrin som fanns i klassiska music halltraditionen. Sarah Waters roman rockar ordentligt. Kanske är hon årets behållning i bokvärlden.

Fler böcker

* Hans Isakssons fina bok som täcker hela Werner Aspenströms författarskap i natur och Kulturs intressanta serie Litterära profiler. Werner avled 1997 och han avgick ur akademien 1989 på grund av att akademin inte tog avstånd från Irans dödsfatwa mot Salman Rushdie. Werner avgick ut författarförbundet liksom svenska PEN på grund av att han ville stå för sina egna åsikter utan någon talesman för dom. Werner Aspenström liv och diktning är fin gestaltat i denna pärla som kom ut 2003.

Jean Sasson — Mayada — Dotter av Irak

* På ett sätt är detta en sorts propaganda för USA: s invasion av Irak. På ett annat plan är det en hyllning till Iraks stolta arabiska traditioner men glömmer att nämna USA: oftast solkiga roll i Saddam Husseins maktutövande. Boken får en bladning av reportage och romantisk roman där hjälten är Mayada al-Askari en kvinna som är släkt med den moderna Iraks främsta statsmän. Både farfar Jafar Pascha al-Askari var armébefälhavare i både osmanska armén mot britterna under första världskriget för att senare tillsammans med T. H Lawrence och prins Faysal mot osmanska riket för britterna. Senare blev han moderna Iraks främste minister och mördad. Morfar Sati al-Husri var den moderna panarabismens nationalfader. Allt detta är ett tungt arv för en förre detta patriotisk kvinna som arresterades av Husseins bödlar för falskt anklagad för anti-irakisk verksamhet. Det blir lite fånigt i boken då fängslade kvinnor dels berättar om sina liv för varandra och sedan talar om hur regimen kunde tortera oskyldiga. Tja, Latinamerika var förut fyllda av USA-utbildade bödlar som kunde sina tortyrsaker riktigt väl. Boken är ett sammandrag av mänskligt lidande men filtrerar gärna bort USA som bov i Saddam Husseinsdramat.

Blaskan #11 2004

Kulturnät Sverige

Upprop för Kulturnät Sverige