Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Konst

Nils Kreuger på Waldemarsudde

Nils Kreuger.Nils Kreuger tillhör en av de minst kända bland dom stora konstnärer som bröt sig ut ur konstakademins konservativa monarkistiska historiemålningar. Han var med och bildade konstnärsförbundet. Där fanns Richard Bergh, Karl Nordström, Eugéne Jansson, Ernst Josephson, Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors som fundament inom oppositionen. Många hyste känslor för socialismen. Men låt oss gå till Nils Kreugers målningar. Hästar, Frankrike och landskap är tre motivbilder som ligger till grunden för hans konst. Gärna landskap i oväder som framhåller hans rörliga dynamiska levande målningar. Hästarna rör sig och jag blir först irriterad över sin teknik som han kallar för ”rita i målarfärg” om jag missminner mig rätt. När jag står dom nära så blir hans teknik att för in tusch och högst märkliga prickar i målningarna som förebådar vår modernism. Men om man står på långt håll och man inte ser prickarna då faller målningarna på sin plats. Då blir tavlorna av landskap och hästar vackra och väldig storslagna. Den legendariska jazz och konstkritikern Ulf Linde har kallat hans teknik och prickar för.

”En uppsättning abstrakta tecken för känslor.”

Nils Kreuger.Han helt enkelt enligt Carl-Johan Malmberg förstärker vissa bilder med sina prickar. Själv gick min tveksamhet över när det gällde hans prickar. Går man för nära stör dom. Men med långt perspektiv faller allt till sin rätta sida. Nils Kreuger målningar liksom hans gravyrer och reklamskyltar är delar av en fantastisk konstnär som både har förenad formen av hästar, storstäder och franska byar som slutgiltig station hans hemmabas i Varbergs landskap. Så det är första gången jag ser hans helhetliga verk. Och det är en stor kulturgärning.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2004

Kulturnät Sverige

Upprop för Kulturnät Sverige

Stefan Hammarén

Förlorarens huva

Thommy Sjöberg

Bob Dylan — en generations hjälte och rebell

Dorothea Fornell

Vilket år är det?

Staffan Andersson

Cirkus Abu Ghraib

Essäer

Andre Gides litterära guldgruva

Björn Ranelids författarskap

En litterär reflexion kring Italo Calvino

Ernst Brunner

Andy Warhol

Några inblickar på Andy Warhols geni

Andy Warhol på Liljevalchs

Artiklar

En politisk studie

FOX’S News är en simpel propagandakanal

Idol 2004 och Fame Factory

Lars Åke Augustsson — Nära döden — Om dödstraffet, Texas USA och om oss

Moderaterna — 100 år av överhetspolitik

Sveriges miserabla energipolitik

Toby Young i skandalvärlden

USA, kriget och världen

Politik

Politiska kommentarer V

Konst

Harald Lyth på Galleri Olsson

Lars Lerin på Konstnärshuset

Magasin 3 — Philip Lorca Dicorcia och Mona Hatoum

Nils Kreuger på Waldemarsudde

Kultur

Kulturupplevelser II

Kvartersbion

Böcker

Kate Moses — Övervintring — En berättelse om Sylvia Plath

Korta bokrecensioner IV

Tecknade Serier

ETC Comics #1 2004

Joakim Pirinen & Bud Grace

Musik

Al Green — I Can’t Stop

Brian Wilson — Smile

Chris Caffery — Faces

Crotchduster — Big Fat Box of Shit

Danzig — Circle of Snake

Elliott Smith — From a Basement on the Hill

Joe Stump — Speed Metal Messiah

Korta musikrecensioner II

Kriminella Gitarrer — förbjudna ljud

Ministry — Houses of the Molé

Musiktips inför november

Orup — Bästa

R.E.M. — Around the Sun

Rush — Feedback

Sigur Rós — Isländsk magi

Stina Nordenstam — The World Is Saved

The Clash — Aktuella i tidningsmagasinen

The Earlies — These Were The Earlies

The Sambassadeur — Ny svensk indie

The Soundtrack of Our Lives — Origin part 1

TV on the Radio — Young Liars

Intervjuer

Intervju med Johnny Munkhammar