Korta bokrecensioner V

Klicka på länken för att komma till bokrecensionen.

Absoluta vänner | Din tillgivne | Alla dessa liv och våder | Den andra världen (Ett fall för advokat Bustianu) | Himmelsfärd | Sju vita vargar i ett träd | En lycklig man | Nelly Sachs samlade dikter

John Le Carré — Absoluta vänner Recensionsindex

Översättning Sam J Lundwall

Bonniers 2004

John Le Carré.Återigen speglar John Le Carré den gamla världens krig genom vårt 1900-tal. Det slutar med kalla krigets slutpunkt i Gorbatjovs glasnost. Den här gången handlar det om flera symbolvärderingar när två vänner möts i 60- och 70-talens radikala studentkretsar i Berlin. Där Mundy född av en engelsk imperiemajor i Indien i Englands skälvande ögonblick då England blev en normal nation upphöjd i monarki men reducerad som imperium. Mundy möter Sasja, en vinddriven son till en förlupen före detta nazist till Lutheransk pastor som även blir kommunist och konservativ vid flykten till väst. Sasja blir studentrevolutionär i Västberlins radikala kretsar där Marcuse, From, Marx, Mao och Lenin står tätt på rad då man diskuterar den Hegelianska dialektiken. Sasja blir senare kommunistisk spion åt öst och ändå mera dubbelagent åt USA. Mundy blir deltagare i spionspelet och slutar med globaliseringskritikernas tidevarv. Allt förespeglas av en fond där kalla kriget tar slut men kalla krigets resultat blir kriget mot terrorismen istället. Mot denna fond som är rekvisitan till hans mest fullkomligaste roman jag läst. Och då hade jag ändå svårt för Carré. En mästares främsta egenskap är att fånga in samtiden och förmedla en bild av den. Det lyckas han med ordentligt.

Connie Palmen — Din tillgivne Recensionsindex

Översättning Per Holmer Forum förlag

Holländaren Connie Palmen kände jag inte till alls när jag läste hans mycket fina roman om författaren Salomon Schwartz erotiska eskapader bland kvinnorna som efter hans död då hans biografi skall skrivas. Fem kvinnor levererar varsitt porträtt på Salomons liv. Romanen har vissa brister som att den till exempel inte riktigt griper tag i mig utan bokens lite väl torra humor förtar lite av dess intressanta fiktiva författarporträtt. Jag försöker verkligen följa med i dessa kvonnors olika perspektiv på mannen. Det hela berättargreppet påminner mig om Bibelns Evangelierna i sitt sätt att ge mannen olika sorters psykologiska delar av ett helt liv. Precis som när Jesus skildrades så påpekar många kritiker dom många olika motsägelsefulla berättelserna i Bibeln. Jesus får olika utseende i sina gärningar. Jag menar på att det är självklart att olika individer ger olika versioner kring en människas liv. Palmens bok bevisar denna tes om hur flera människors porträtt av en levande eller död människa inte kan täcka hela livet utan kan bara ge sina detaljer av hennes gärning. Du kan ta judiska Klara Weiss fina dagböcker med titeln Som ett höstlöv i vinden som behandlar hennes barndom och uppväxt i Ungern. Hon kan bara tolka sin version om sitt liv. Men ändå ger hon bra och intressanta glimtar från andra världskriget. Palmen har ändå skrivit en bra bok.

Birgitta Lillpers — Alla dessa liv och våder Recensionsindex

W&W 2002

Birgitta Lillpers.Ännu en snygg roman inrammad i pastellfärger med gråa zoner där kvinnor i livet lever sina liv utifrån vardagens mönstrade perspektiv. Man följer hennes berättelse lineärt för att övergå i en transparent roman om hårda villkor, men Birgitta Lillpers besitter sin poetiska kraft när för in sina karaktärer in till huvudfältet. Det sker mycket på det existentiella planet. Boken är inte bland hennes främsta insatser men den har en plågsam skönhet i språk och historia.

Marcello Fois — Den andra världen (Ett fall för advokat Bustianu) Recensionsindex

Det är första gången jag läser Marcello Fois romaner om advokaten Bustianus deckarfall. Allting utspelar sig på 1890-talet. Sardiniens förhållanden till moderlandet Italien speglas sig i det fall då en ökänd banditledare med flera mord bakom sig blir anklagad för ett mordiskt kvinnodåd. Romanen handlar lika mycket om Advokatens egna personliga bekymmer med sitt kärleksliv. Romanens huvudperson har stora drag med Chestertons fader Brown eller en långsam sökande kommissarie Maigret i sina slutledningar. Det är motvilligt som han undersöker detta kvinnomord, för den speglar djupet av samhällets förfall och politiska konsekvenser. Den har även vissa drag av känslor som gömmer sig inunder människorna i romanerna. Det är intressant upptäckt och det börjar också bli relativt många deckare från Italien som kommer ut på svenska marknaden. Det är riktigt bra böcker som landar i Dr. Indies huvud för tillfället.

Steve Galloway — Himmelsfärd Recensionsindex

Bonniers 2004

Romernas utsatthet och kulturella nimbus gestaltar kanadensaren Steve Galloway med raffinerad känslighet. Europas trauma som innebär folkföraktet för romer speglas väl i romanen. Salvo Ursaris familj splittras efter första världskriget. Salvos begåvning ligger på det akrobatiska hållet och han hamnar senare såsom lindansare på olika cirkusar. Boken börjar och slutar med Salvos död. Då han skall gå på lina år 1976, 66 år gammal mellan skraporna på World Trade Center, allt för sin publiks skull och för bevisa att han är i harmoni med sig själv. Utifrån denna vandring i döden när han balanserar symboliskt mellan liv och död så får vi samtidigt ta del av hans liv. Det är både en vacker saga som i fiktiv form uppenbarar vårt Europeiska skamfilade behandling av urgammal vandrarkultur. Jag läser hans bok och börjar fundera om det måste komma någon utanför Europa för att kunna uppskatta kulturer och minoriteter. Det är mera av bildningsroman av klassiska format och en liten tragedi samtidigt det är ljuvlig bok jag läste. En av årets främsta romaner i år kanske?

Christina Bergil — Sju vita vargar i ett träd Recensionsindex

Natur och kultur

Christina Bergil är präst och litteraturkritiker i Sydsvenska Dagbladet. Hennes första roman är en briljant psykologisk studie om Sergej Pankejevs liv och framförallt alla dom sessioner han genomgick hos Sigmund Freud. Hans fall fick hos Freud pseudonymen ”Vargmannen” och utifrån hans memoarer och fallstudierna liksom Peter Grays berömda biografi över Freud återskapar hon mycket liksom en del av tidiga 1900-talets historia. Romanen är kort och precis historia med lite Kafkastämning. Boken är suverän på många sätt. Jag vill så gärna läsa henne framöver.

Aarto Paasilinna — En lycklig man Recensionsindex

Brombergs 2004

Arto Paasilinna.Ännu en snabb serverad rolig roman från Finlands svar på Tom Sharpe. Nya romanen om karlakarlen ingenjören Akseli Jaatinen som i den lilla kommunen skall bygga en ny bro och ersätta den gamla. Kommungubbarna i det lilla samhället ogillar att ingenjören blir lojal mot sina arbetare, vars förman är en gammal kommunist av den gamla skolan. Det blir intriger och Jaatinen är dessutom kvinnotjusare vilket retar töntarna på bygden. Allt framfört i den mustiga stil som bara Finlands kulturklimat kan frambringa. (Obs ingen kliché) utan i detta fall stämmer det till 100%. Jag blev väldigt roande av boken på många sätt. Paasilinna har återigen skrivit in sig i humorsvängen på ett briljant sätt. Skratta med ni också medan boken förvandlar livet till ett evigt förlängd humorparadis.

Nelly Sachs samlade dikter i översättning av Rolf Moberg Recensionsindex

Månpocket 2000

Nelly Sachs.Nelly Sachs är judinnan som med sin käre moder tog sig till Sverige 1940 undan nazismens mordiska dödsgrävare av tyska kulturen. Genom att hon redan 1921 hade skrivit till Selma Lagerlöf så förmedlades dessa kontakter till prins Eugen och judiska flyktingkommittén senare vid behov. Hon skapade sin egentliga poesi i exilen. I denna utgåva skriver litteraturforskaren och poeten Gunnar D Hansson ett fördömligt förord som centralt beskriver Nelly Sachs väg till nobelpriset 1966 och hennes död 1970. Tänk egentligen att vi i neutrala Sverige härbärgerad även storheter som Nelly Sachs fascinerande poesi som var exilens poesi och längtan till samhörig i ett bedrövligt krig. Israel blev platsens för den mentala exilens slutfas. En metafysisk plats mer än en geografisk bestämd form. Judarnas hemvist bortom fasornas barbari blir en sorts frihetlig utopi där människan till slut blir fri från dödens hemorter. Hennes poesi är lika bestämd metaforisk och fylld av den symbolik romantikerna såsom Novalis eller revolutionäre Heine kunde fylla sina alster med. Hon är ständigt närvaren i den judiska mystiken från Martin Buber till kristen mystik som Jacob Böhme och mäster Eckehart. Dom fick hennes poesi i Sverige att få lite mystik i hennes innehåll. Jag hade med mig denna pocket utgåva under ett par månader och läste henne lite här och där. Jag sträckläste inte alls för det känns som om det inte skulle ge mig någonting utan det är långsamheten att smälta hennes poetiska intryck som gällde i detta fall.

Nelly Sachs ord smälter i munnen när jag sakta uttalar orden från hennes dikter och hennes poesi har ett ord som verkligen stämmer med hennes lyriska begåvning. Skönhet är det verkliga ordet som man kan placera som benämning på hennes poesi. Nelly Sachs var verkligen motpolen till bedrägeri och barbari.

Blaskan #12 2004

Research

En prosoman 91-89447-38-7