Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

Telefonintervju med Stieg Larsson från Expo

Expo är den privatstiftelse som sedan dess den grundlades 1995 har som grund att kartlägga Sveriges fascistiska och högerextremistiska organisationer. Dess verksamhet och deras aktiviteter runt om i Sverige bevakas noggrant av Expos medarbetare. Expo har blivit en nagel i ögat på vad vi kan kalla demokratins fiender eftersom dom skärskådar ljusskygga grupperingars verksamhet. Expo har även blivit hotat och deras verksamhet höll på att förstöras av nynazisters terroristiska våld. Men Sveriges ledande tidningar insåg vikten av Expos arbete så att dom gav ut Expos tidskrift tillfälligt. Jag pratade med chefredaktören Stieg Larsson. Han är journalist och författare till två suveräna böcker om högerextremismen. Dels den om Högerextremism och en om Sverigedemokraterna.

Jag frågade om Salem och Sollentunas betydelse för nynazismen? Stieg Larsson berättade att Salem har fått en internationell betydelse för nazismen som samlad begrepp eftersom där var det en så kallad nationalist som blev dödad medan i Sollentuna var det inte en aktivist inom rörelsen utan en vanlig pojke som blev mördad. Så Sollentuna bedömdes inte av rörelsen som någon direkt samlingsplats för nationalistisk mytologisk arisk hjälte. (Det sistnämnda är Dr. Indies egen definition ej Stieg Larssons perspektiv)

Stieg Larsson berättade mycket intressant hur den nationella rörelsen har varit aktiv sedan 1924 i olika former. Men många yngre på 70-talet tröttnade på dom gamla organisationerna och ville bygga upp nya organisationer som förändrade och moderniserade upp ideologin. Man avskaffade begrepp som rasbiologi och började se invandringen som det nya nationella motståndet måste ta ställning till. Organisationen Bevara Sverige Svenskt som är grunden för Sverigedemokraterna och Nationaldemokraternas tillblivelse och politiska plattform var först ute. Efter att den försvann föddes fröet till dagens extrema partier. Högerextremismen är antidemokratisk och är mot demokratin som styrelseform. Man är för en nationell linje baserad på ledarprincipen. Där människorna och nationen är detsamma och ledaren symboliserar detta band. Nationella rörelsen delade sig i två grenar. En del som startade partier och kallade sig för demokratiska och en som hade sin grund i VAM. Där våld, mord och politisk terrorism är enda vapnen. Från VAM föddes dom flesta nynazistiska grupperingar. Dom hade den mera renodlade nazismen som medel och mål medan dom såkallade demokratiska organisationerna hade en finare version av nationalism.

Jag frågade vad som är bästa metoden för att bekämpa dessa partier och hur motverkar man att dessa partier använder sig av begrepp som folkhem och välfärdsstat som ett sätt att skaffa sig röster i valen. Stieg Larsson menar att mera demokrati och en verklig social politik för att kunna förhindra att till exempel arbetarklassen röstar på dessa partier. När folk röstar på dessa partier så handlar det mest om proteströstning mot dom etablerade partierna som misslyckas med att fånga in dessa väljare. Det är att ta demokratin på allvar som man kan göra någonting åt det hela.

PS. Detta är ett sammandrag ur min intervju med Stieg Larsson och formulerad med mina ord för att ingenting skall missförstås.

Här kommer länken till EXPO Expo

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2004

Stefan Hammarén

Research

En prosoman 91-89447-38-7

Kungörelse

Stefan Whilde

Caroline Lagercrantz — Malva

Charles Bukowski — Dikter för döende vilsna och döende veka stolta och sköna

Clara Diesen — Glömskans bok

Fredrik Sjöberg — Flugfällan

Gabrielle Wittkop — Nekrofilen

Med vilka jag delar vin och bröd

Thommy Sjöberg

Bob Dylan — en krönikör av samtiden

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 1

Annika Danielsson

Subkulturens historia 1:7 — Swingpjattar

Essäer

Elias Canettis ögonblick

Michael Connelly och USAs samtid

Walt Whitman — Amerikas nationalpoet

Kåserier

Då Nero Wolfe satt i fåtöljen och löste kriminalfall

Limerickar

Stocksund (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Jagadish Bhagawati & Martin Wolf

Manligheten igen

Popvänstern?

TV 4 och stämningen

Debatt

Vet hut, SL-styrelse!

Politik

Blaskan firar några aktuella jubileum

Politiska kommentarer VI

Böcker

Carl Hamilton — Det infantila samhället

Guy de Maupassant — Horla

Jörgen Lind & Magnus Carlbring

Korta bokrecensioner V

Tidskrifter

Stardust Magazine

Musik

Beulah — Yoko

Elvis Costello & The Imposters — The Delivery Man

Fatboy Slim — Palookaville

Glenn Millers 100 årsdag

Grand Drive — The Lights in this Town are too Many to Count

Hanzel und Gretyl — Scheissmessiah

Hollywood Rose — The Roots of Guns N’ Roses

Interpol — Antics

Jonas Hellborg — jazzfusionens magiker

Kings of Leon — Aha Shake Heartbreak

Korta musikrecensioner III

Leonard Cohen — Dear Heather

Lite decembermusik

Nick Cave & The Bad Seeds — Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus

Om Isis experimentella rock

Gram Parson & Townes Van Zandt — Countrymusikens prinsar

Paul Weller — Studio 150

The Detroit Cobras — Baby

The Elected — Me First

The Haunted — Revolver

The Metric Mile — Trees and Flowers och andra låtar

Tim Burgess — I Believe

Willy DeVille — Crow Jane Alley

Wu-Tang Clan — Disciples of the 36 Chambers

Filmer

På TV

Andrej Tarkovskijs filmer på statstelevisionen

Bästa TV-programmen i november/december

Svenska televisionen fyller 50 år

Intervjuer

Intervju med Smedjan


Intervju med Stieg Larsson