Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Elvis Costello & The Imposters — The Delivery Man

Elvis Costello & The Imposters — The Delivery Man.Jag har aldrig blivit färdig med Elvis Costello eller tröttnat på hans spretiga karriär. När han är som bäst, vilket han är som oftast då gör han underverk. Särskilt nya skivan är verkligen spretig och bygger upp flera dimensioner. Egentligen har jag inte hört någon mera annorlunda skiva som Mr. Costello någonsin spelad in. Bara själva inledningslåten Button My Lips börjar med en relativt experimentell trumslagning och en väldig lätt låt som skickar iväg sina trådar åt alla håll samtidigt. Sedan kan han slänga iväg både lyrik och musik som är störtsköna countrysånger där två vackra drottningar såsom Lucinda Williams på låten There’s a Story in Your Voice och Nothing Clings Like IVY med Emmylou Harris.Elvis Costello. Just dom två sångerna skänker mig en sådan glädje och tröst. Just dom två sångerna går i te att komma ifrån på något sätt. Storverk med andra ord. Skivans struktur är helt enkelt rock parat med söta ballader i countrylunk. Jag tror helt enkelt att Elvis Costello funnit sitt kompband igen som nästan kan jämföras med hans klassiska The Attractions från början av Costellos karriär kring 1977 — mitt i punkens högsta crescendo. Nya skivan är en skiva som bara blir bättre ju mera jag spelar skivan högt hemma i stereon. Det är så skönt att höra Elvis Costello både kan rocka och spela lugna fina countrylåtar och förena allting i ett gemensamt koncept. Utan tvekan en av årets stora musikstunder.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2004

Stefan Hammarén

Research

En prosoman 91-89447-38-7

Kungörelse

Stefan Whilde

Caroline Lagercrantz — Malva

Charles Bukowski — Dikter för döende vilsna och döende veka stolta och sköna

Clara Diesen — Glömskans bok

Fredrik Sjöberg — Flugfällan

Gabrielle Wittkop — Nekrofilen

Med vilka jag delar vin och bröd

Thommy Sjöberg

Bob Dylan — en krönikör av samtiden

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 1

Annika Danielsson

Subkulturens historia 1:7 — Swingpjattar

Essäer

Elias Canettis ögonblick

Michael Connelly och USAs samtid

Walt Whitman — Amerikas nationalpoet

Kåserier

Då Nero Wolfe satt i fåtöljen och löste kriminalfall

Limerickar

Stocksund (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Jagadish Bhagawati & Martin Wolf

Manligheten igen

Popvänstern?

TV 4 och stämningen

Debatt

Vet hut, SL-styrelse!

Politik

Blaskan firar några aktuella jubileum

Politiska kommentarer VI

Böcker

Carl Hamilton — Det infantila samhället

Guy de Maupassant — Horla

Jörgen Lind & Magnus Carlbring

Korta bokrecensioner V

Tidskrifter

Stardust Magazine

Musik

Beulah — Yoko

Elvis Costello & The Imposters — The Delivery Man

Fatboy Slim — Palookaville

Glenn Millers 100 årsdag

Grand Drive — The Lights in this Town are too Many to Count

Hanzel und Gretyl — Scheissmessiah

Hollywood Rose — The Roots of Guns N’ Roses

Interpol — Antics

Jonas Hellborg — jazzfusionens magiker

Kings of Leon — Aha Shake Heartbreak

Korta musikrecensioner III

Leonard Cohen — Dear Heather

Lite decembermusik

Nick Cave & The Bad Seeds — Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus

Om Isis experimentella rock

Gram Parson & Townes Van Zandt — Countrymusikens prinsar

Paul Weller — Studio 150

The Detroit Cobras — Baby

The Elected — Me First

The Haunted — Revolver

The Metric Mile — Trees and Flowers och andra låtar

Tim Burgess — I Believe

Willy DeVille — Crow Jane Alley

Wu-Tang Clan — Disciples of the 36 Chambers

Filmer

På TV

Andrej Tarkovskijs filmer på statstelevisionen

Bästa TV-programmen i november/december

Svenska televisionen fyller 50 år

Intervjuer

Intervju med Smedjan


Intervju med Stieg Larsson