Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Jonas Hellborg — jazzfusionens magiker

Jonas Hellborg.Jonas Hellborg öppnar sina kreativa blodådror med fusionens urkraft. Han är jazzens punkare som anarkistisk låter musiken pulsera och slå sönder helheterna för att egentligen bygga upp dom i smärre koncept. På något spelar Jonas Hellborg jazzig heavy metal eftersom han tar jazzen ut i terränger där den aldrig befann sig förut. Just denna kreativa sida av svenska jazzen för ut vilda ljudlandskap där musiken bor nära och stundtals vildsint frustar. Jonas Hellborg har sedan slutet av 80-talet och framförallt under 90-talet skapat sig ett namn för den intensiva jazzen. Jag har personligen lärt mig att uppskatta Jonas Hellborgs coolaste basgitarrer, keyboards och andra nyckelinstrument som utgör hans grunder för en aggressiv jazzfusion. Musiken slingrar sig och man kan höra hur lekfull instrumenten uppför sig i en studio någonstans i en vintrigt Sverige. Jazzfusionen blir synkoperad oljud utan inre harmonier utan snarare en musik som slår vild och har en suverän förmåga att suga upp musikens kraftcentrum och transformera jazzenergier ut i vårta kalla svarta universum och nå ut till stjärnorna. Musiken gnistrar klarare än förut och jazzfusionens magiker målar med ovanligt breda penseldrag en musik som ändå kan bli intensiv intim närvaren i tid och rum. På så sätt är Jonas Hellborg en sann uppoffrande musiker som kan och vill skapa en musik som verkligen svänger. Jazzfusionens magiker med andra stora ord.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2004

Stefan Hammarén

Research

En prosoman 91-89447-38-7

Kungörelse

Stefan Whilde

Caroline Lagercrantz — Malva

Charles Bukowski — Dikter för döende vilsna och döende veka stolta och sköna

Clara Diesen — Glömskans bok

Fredrik Sjöberg — Flugfällan

Gabrielle Wittkop — Nekrofilen

Med vilka jag delar vin och bröd

Thommy Sjöberg

Bob Dylan — en krönikör av samtiden

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 1

Annika Danielsson

Subkulturens historia 1:7 — Swingpjattar

Essäer

Elias Canettis ögonblick

Michael Connelly och USAs samtid

Walt Whitman — Amerikas nationalpoet

Kåserier

Då Nero Wolfe satt i fåtöljen och löste kriminalfall

Limerickar

Stocksund (av Mikael Bäckman)

Artiklar

Jagadish Bhagawati & Martin Wolf

Manligheten igen

Popvänstern?

TV 4 och stämningen

Debatt

Vet hut, SL-styrelse!

Politik

Blaskan firar några aktuella jubileum

Politiska kommentarer VI

Böcker

Carl Hamilton — Det infantila samhället

Guy de Maupassant — Horla

Jörgen Lind & Magnus Carlbring

Korta bokrecensioner V

Tidskrifter

Stardust Magazine

Musik

Beulah — Yoko

Elvis Costello & The Imposters — The Delivery Man

Fatboy Slim — Palookaville

Glenn Millers 100 årsdag

Grand Drive — The Lights in this Town are too Many to Count

Hanzel und Gretyl — Scheissmessiah

Hollywood Rose — The Roots of Guns N’ Roses

Interpol — Antics

Jonas Hellborg — jazzfusionens magiker

Kings of Leon — Aha Shake Heartbreak

Korta musikrecensioner III

Leonard Cohen — Dear Heather

Lite decembermusik

Nick Cave & The Bad Seeds — Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus

Om Isis experimentella rock

Gram Parson & Townes Van Zandt — Countrymusikens prinsar

Paul Weller — Studio 150

The Detroit Cobras — Baby

The Elected — Me First

The Haunted — Revolver

The Metric Mile — Trees and Flowers och andra låtar

Tim Burgess — I Believe

Willy DeVille — Crow Jane Alley

Wu-Tang Clan — Disciples of the 36 Chambers

Filmer

På TV

Andrej Tarkovskijs filmer på statstelevisionen

Bästa TV-programmen i november/december

Svenska televisionen fyller 50 år

Intervjuer

Intervju med Smedjan


Intervju med Stieg Larsson