Korta musikrecensioner III

De La Soul — The Grind Date

De La Soul — The Grind Date.Det är många år sedan De La Soul gjorde stor och kreativ hip hop. Därför känns nya skivan som ett trist faktum att dom grupper som i slutet av 80-talet och i början av 90-talet i dag känns passé. A Tribe Called Quest, Jungle Brother eller Public Enemy var alla stora kreatörer inom Hip hop. I dag finner du Jungle Brothers inom soul och housesammanhang. De La Soul är lite tråkiga på skivan även om dom plockar in den tyvärr underskattade sångaren Carl Thomas, Ghostface, Flava Flav, Common och Spike Lee blir det ingenting som lockar eller pockar på denna mainstreamtråkiga platta. Låtarna flyter iväg åt ett åt ett håll och det gör ingen glad direkt. Tyvärr så får jag skriva att De La Soul nog gjort sitt denna gång.

The Datsuns — Outta Sight/Outta Mind

The Datsuns — Outta Sight/Outta Mind.Led Zeppelins egen bassist John Paul Jones står som producent till The Datsuns (Nya Zeeland) andra skiva som både osar garagerock med punkfeeling och stundtals är rena rama hårdrocksknocken i 70-talets anda. Lite Deep Purple och Sex Pistols i samma andetag. Men den lyfter aldrig. Utan allt känns som en form av tillfällig helt okej rock, som jag i nästa ögonblick kommer att glömma bort. En skiva med krockkudde utan udd.

Elf Power — Walking With the Beggar Boys

Elf Power — Walking With the Beggar Boys.Jag har blivit lätt förälskad i Elf Powers senaste platta har en mycket mera rockigare känsla medan deras förra mästerligare skiva som andades klara signaler av krautrock. Nya skivan är snabbspelad och har sånger som glittrar till. Pop och rock som ger mig skäl att andas. Bandet brukar hamna i den klassiska Elephant 6 recordings kollektivet som innebär att banden själva äger och står för producentinsatserna själva. Grupper som Apples in stereo, Neutral Milk Hotel och Olivia Tremor Control med Elf Power skapar under 2000-talet den vänaste och bästa rockmusik som kan höras i dag. Nya Elf Power är ett utmärkt bevis på hur bra amerikansk rock kan vara i samtidens gungande tempus.

Labrador — Kingsize Vol. 2

Labrador — Kingsize Vol. 2.Sveriges främsta skivbolag Labrador gav i somras ut denna lilla samling som jag köpte nyligen för 35 kronor. En billig snygg skiva med 25 urläckra låtar från svenska eliten inom indiepopen. Den är faktiskt full av vackra melodier från grupper såsom, The Legends, The Radio Dept, Acid House Kings och andra band som bara borde upptäckas. Kära läsare gör svenska popen en tjänst och lägg upp 35 kronor i närmaste affär. Denna skiva är en ren kartläggning av bästa popen som görs idag.

Saybia — I surrender (Singel)

Saybia — I Surrender.En liten singel som landade på redaktion som kommer från Danmark. Saybia vet jag ingenting om utan det blir lite song/writerstil på låten. José Gonzales är det som dyker upp i min skalle när en ovanlig sårbar känslig låt flödar ut från stereon. Det var verkligen kul att få höra en dansk sångare som får till det så snyggt. Kanske en kommande storhet vi skönjer i gryningen?

Blaskan #12 2004

Research

En prosoman 91-89447-38-7