Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Essä

Den svenska experimentella konsten

Den svenska experimentella konsten följer den internationella rörelsen eller kan också avvika från den med exceptionella begåvningar som Öyvind Fahlström.

Här följer ett block med tre konstnärer som var vänner eller som Torsten Ekbom skrev om i sina essäer och artiklar. Förutom Fahlström så jag skriver även om Åke Hodells och Erik Beckmans konstnärskap i Blaskan. Dessa författare har länge intresserat mig och följt mig genom livet med en speciell känsla. När jag började läsa och följa svenska konsten läste jag Viveka Bossons vackra utgåva över fadern och surrealisten Erik Olson En sökares vandring. Han tillhörde Halmstadsgruppen som erövrade våra sinnen åt svensk surrealism. Gruppen bestod av brodern Axel, Stellan Mörner, Sven Jonson, Waldemar Lorentzon och till slut Esaias Thorén.

Erik Olson gick i lära först hos Gösta Adrian Nilsson (GAN) en av mina absoluta favoriter och särpräglade begåvningar vi haft. Erik tog lära hos Ferdinand Leger. Erik Olsons brev och dagböcker är mästerliga följeslagare för kampen att etablera modernismen i Sverige. Bara geniet Otto G. Carlsunds idé att genomföra en stor utställning när Stockholmutställningen pågick var våghalsigt och katastrofalt samtidigt.

I dag är det allmängods det mesta. Men 50- och 60-talens politiska upprorsanda och avantgardismens förändring till både konst och teater vilka gled samman till slut förändrade modernismen. Det blev en krock mellan de äldre och yngre företrädarna. Dom konkretistiska konstnärerna i slutet av 50-talet började med happenings (vilket Leif Nylén i sin bok kallade för öppna teatern). Om ni läser min Torsten Ekbomessä så förstår ni min förtjusning.

För tecknade serier, televisionen, radion, populärkulturen, rockmusiken öppnar för popkonstens utveckling. Även datorernas ankomst på 60-talet öppnade ett intresse för språk, tecken, teknik, fast skiljer sig från surrealismens stundtals förtjusning kring maskinen.

Man kan säga att när Artur Lundkvist försvarar modernismens tidigare utveckling mot nya tidens konst står Öyvind Fahlström för det nya.

Skribenten, förläggaren och författaren Teddy Hultberg gav 1999 ut en suverän undersökning kring Fahlströms radiokonst. Öyvind Fahlström i etern — Manipulera världen.

1953 gav han ut sitt konkretiska manifest som med hjälp av permutationer, anagram, symboler och fonetiska experiment skapade en ny sorts poesi. Hans konst blev långa avancerade interaktiva spel eller berättelser där seriekonsten glider över i varandra. Den elektroakustiska musiken och nya konkreta ljudbilder som till exempel John Cage påverkade Fahlström i sina radiospel.

I denna bok finns hans Fåglar i Sverige och Den heliga Torsten Nilsson, (Socialdemokratisk utrikesminister under Erlander och Palmes tid). Dessa två radiospel spränger gränserna för ljudkonst. Även vännen Åke Hodell gjorde sådana ljudspel i Fahlströms anda. Han klipper i klassisk musik, aktuella rocklåtar och soundtrack från gamla skräck- och science fictionfilmer medan han läser upp med hjälp av skådespelare en historia om den moderna tiden.

Öyvind Fahlström såg tiden som han levde i och gjorde den till livskonst för att citera Teddy Hultbergs unika bok. Det som inspirerade Fahlström, som föddes i Brasilien 1928 och dog i cancer 1976, var brutala teaterns Antonin Artaud och Henri Michauxs texter. Med hjälp av avancerade språkliga filosofier fick hans teaterverk och konkretiska dikter ett speciellt utseende. Fahlström som i New York skapade sin världsberömmelse genom social politisk satirkonst. Han kom i kontakt med William Burroughs beatnikromaner och särskilt den teknik som dagens samplingsteknik bygger på, cut up-tekniken. Vilket innebär att Burroughs klippte sönder material och texter och gav dom nya utformningar. Just det fick Fahlström att börja göra liknande konstverk liksom texter som genom orden fick en annan innebörd.

Jag har inte upplevt någon mer svensk konstnär som enligt vännen Torsten Ekbom gjort det verkliga allkonstverket, och bara det slår mycket av dagens epigoner. Fahlström var en av våra verkliga genialiska konstnärer. Så rikt, så stort och framförallt så kunde man i London för ett tag sedan se en stor gigantisk utställning kring Fahlström märkliga verk.

Jag är avundsjuk och hoppas att den kommer till Sverige.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2002

Gäst-
skribenter

Anna Livia Plurabella (av Stefan Hammarén)

Special om Mellanöstern

Israel

Judendom

Afghanistan

Islam

Artiklar

Öststatsländer

USA

Essäer

Den svenska experimentella konsten

Erik Beckman

Åke Hodell

Kåserier

Dessa vettvillingar i trafiken

Michael Coren

Gustaf Fröding

Natur-
upplevelser

Ett kåseri om mod

Varför luras Mc Donalds?

Hjärnblod

Konst

Irene Annerud

Böcker

Korta bokanmälningar

Hugo Ball

Musik

Coldplay

Foo Fighters

Madonna

Peter ”Puma” Hedlund

Rave Classics

Singlar

Steve Earle

Suede

Filmer

Karlsson på taket

John Ford

Gosford Park

Hundtricket

Mat & Dryck

Grönsaker rostade i ugn

Ruddles County

Glenfiddich Ancient Reserve Single Malt 18 år