Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Trängselavgifterna

Trängselavgifter — det närmar sig

Försöket med trängselavgifterna måste stoppas, av säkerhetsskäl kan inte Essingeledens köer tillåtas växa ned i tunnelsystemet, därför stänger Trafik Stockholm, som dygnet runt övervakar trafiken, exempelvis Södermalms (Huddinge) nedfarten. Det innebär färre bilar i tunnelsystemet, och köerna löses upp. Till priset av att bilisterna letar alternativa färdvägar — med nya köer som följd. Dessa köer kommer förmodligen att uppstå på Essingeleden som antagligen kommer att bli befriad från trängselavgifter. Den nyttjas både som lokalgata och Europaväg. Essingeleden är extremt störningskänslig; ett bensinstopp, en punktering, en olycka. Allt får efterräkningar i Södra länken, och Essingeleden kommer att utnyttjas ännu mer om försöken med trängselavgifter genomförs. Eftersom den förmodligen kommer att bli avgiftsfri.

Det kaos som varit i vinter med Söderleden är bara en liten bris av hur det kommer att bli om försöket med trängselavgifterna genomförs.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, om försöket med trängselavgifterna nödvändigtvis måste genomföras så måste man bygga en ”kringfartsled” runt Stockholm. Alternativen är förbifart Stockholm (Västerleden) och Österleden. Det finns i dag två förslag på bordet; dels sträckningen Skärholmen-Kungshatt i Mälaren och vidare till Häggvik, och den så kallade Ulvsunda-diagonalen, ett gigantiskt tunnelprojekt från Västertorps trafikplats till Häggvik. Österleden har inte alls kommit så långt. En förstudie pågår, det är allt.

Kollektivtrafiken har i dag inte förutsättningar att ta emot så mycket mer trafik, det kommer förmodligen att bli så att de som åker bil idag fortsätter att åka bil i fortsättningen också, det finns flera orsaker till att folk åker bil, man slipper att ha folk direkt inpå sig, man kan sitta och lyssna ostörd på musik eller av någon annan outgrundlig orsak, trots att det kommer att bli ännu trängre på vägarna. Skillnaden är bara den att det mesta av trängseln kommer att hamna utanför tullarna. Och då har ju Billström nått en del av sitt syfte, att minska trängseln innanför tullarna. Min fråga är varför Stockholm med omnejd måste straffas hela tiden. Tillväxten kommer att minska i Stockholmsområdet och det kommer att straffa sig i resten av landet på olika sätt, lika säkert som Amen i kyrkan. Varför satsar inte vägverket på att bygga vägtullar i Borlänge, det var ju där rondellfebern utvecklades på nittiotalet, på snabb tid byggde man 5-6 rondeller genom staden längs rv 70. Som om det skulle behövas i den lilla stan. Fast det är klart Vägverket har ju sitt huvudkontor där. Efter det, så byggdes det rondeller som bara 17 över hela Sverige. Nu senast i Kungens Kurva som har fått fyra nya rondeller, så när man svänger av motorvägen och man ska till butikerna så måste man åka genom 5 rondeller. Så varför inte prova vägtullsprojektet i Borlänge, sedan om projektet funkar bra några år, så kan de sprida vägtullarna runt om i landet som en farsot. Så kanske Stockholm har hunnit få sina kringfartsleder, och då kan man ju ta upp diskussionen om ett nytt försök med trängselavgifter. Fast det bästa vore om Billström & Co. kunde svälja stoltheten och inse fakta, att trängseltullar inte är något bra alternativ och begrava projektet så fort som möjligt.

Om Dr. Rock |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2005

Stefan Hammarén

Noll Qvarn blir mera

Thommy Sjöberg

Brügge

Annika Danielsson

Subkulturens historia 3:7 — Hippies (Flower Power) & Mods

Essäer

Gotiska mörkret och dess skuggspeglingar

Artiklar

Trängselavgifterna

Trängselavgifter — det närmar sig

Trängselavgifts-eländet skjuts upp

Centraleuropa som idé och ideal idag

Hårdhudade skribenter

Irakiska valet och USA:s agenda

Socialdemokratiska bilder av världen

Världpolitikens förändringar i en spegel

Populärkultur

När forskare eller vuxenvärlden ser på subkulturer

Kåserier

Romain Gary — krigshjälte, diplomat och författare

Utställningar

Nationalmuseet, Östasiatiska museet & Moderna museet

Konst

Per-Inge Isheden — konstnär i tiden

Mikael Niemi-special

Mikael Niemi — Svålhålet

Reza Baghers film — Populärmusik från Vittula

Böcker

Korta bokrecensioner VI

Ny nordisk litteratur

Blaskan-hjältinnor

Franka Potente — en sann Blaskan-hjältinna.

Ramones = Hjältar

Ramones = Hjältar.

Musik

Ambulance Ltd. & The Jeunes

Archer Prewitt — Wilderness

Bloc Party — Silent Alarm

Country Got Soul Vol. 2

Dark Tranquillity — Character

Dave Godin’s — Deep Soul Treasures 4

Devendra Banhart — Nino Rojo & Rejoicing in the Hands

Dr. Indie förundras över Rockbjörns-utdelningen

John 5 — Vertigo (av Dr. Da Capo)

John Legend — Get Lifted

Kreator — Enemy of God

M83 — Before the Dawn Heals Us

Masterplan — Aeronautics

Ministry of Sound — The Annual 2005 Scandinavian Edition

New York Noise & Death Disco

Painmuseum — Metal for Life

Punkfunkens moderna nyupptäckare

Singlar VI

The Radio Dept. — This Past Week

Wilmer X — 13 våningar upp

Filmer

På TV

Dokusåpa-karusellen

Hjälten Buster Keaton

The Desk & A-Team

Intervjuer

Kulturens främste anarkist — intervju med Stefan Whilde