Korta bokrecensioner VI

Klicka på länken för att komma till bokrecensionen.

Soldatnunnan och Om mordet som skön konst | Den romerska republikens äldsta tid | En kväll på klubben | Richard Flanagan Goulds bok om fiskar | Den andra stranden | Och fortsätt vidare bort | Losersamling runt Bongon | Förlåta men inte glömma | Den falska vikten | Politikens ramar och aktörer | Likvidation | Spioner | En handfull människor | I idéernas grotta

Thomas De Quincey — Soldatnunnan och Om mordet som skön konst Recensionsindex

Översättning Majken Johanssons dödsbo

Inledning Gunnar Harding
Lind & Co

Den som har läst En engelsk opieätares bekännelse vet att denna hungrande konservativa men smått dekadenta romantiker blev engelska litteraturens främste essäist och journalist. Edgar Alan Poe, Charles Baudelaire till beatpoeterna älskade denna mans verk. Med sin vansinniga kärlek till romantikens poesi som gjorde att han hyllade William Wordworths och Samuel Taylor Coleridges samling Lyriska ballader. Thomas De Quincey ville bli poet men blev en av prosans främsta namn. Läs denna bok och du blir mera road än vad du kan tro.

Livius — Den romerska republikens äldsta tid Recensionsindex

Sture Linnér med inledning och kommentarer liksom översättning

Äntligen kommer andra delen av romaren Livius kommenterande bok om Roms äldsta tid ut. Den är nästan skriven som klassiska annaler men ändå helt fel på grund av Livuis egen konstnärliga historiska bok. Han tillhörde den tid då Augustus tog kejsarvärdigheten efter segern mot Antonius och Kleopatra vid sjöslaget på Actium utanför Grekland 31 före Kristus. Även Julius Ceasar hade romans med samma drottning. Augustus var också den man som gynnade Vergilius, Horatius, Probertius och Livius att skriva verk i patriotisk anda. Visserligen har andra historiker skrivit om Roms storhet. Greken Plutarchos eller romaren Cato d. ä. och flera andra naturligtvis. En intressant bok att fördjupa sig i en mörk vinterdag.

Christian Gailly — En kväll på klubben Recensionsindex

Översättning Anders Bodegård

Fischers & Co

Av någon underlig anledning så tänker jag på jazzpianisten Bill Evans när jag läste romanen, eftersom den handlar om den före detta jazzpianisten Simon Naradis som höll på att gå under i sprit, kvinnor och dessa ständiga turnéer. Han blir ingenjör och lever sitt liv stillsamt med hustrun. Romanen handlar om när man återigen känner kallet av sitt forna liv. Nu har romanen inte ett dugg med Mr. Evans att göra, men jazzklingande pianot är inte så dumt det heller. En enkel fransk roman om vårt liv och att leva därefter.

Richard Flanagan Goulds bok om fiskar Recensionsindex

Det är första romanen som utkommer från Australiens nya stjärnskott på litteraturens mörka himmel. Han skriver om William Buelow Gold som var tjuv och mördare och som fick sitt straff på ön Sarah Island på Tasmanien. Där blir han beordrad att måla en bok om fiskar medan han samtidigt skriver en dagbok om livet på fångkolonin. Och den farligt barnsliga kärleken till kommendantens svarta älskarinna. Flanagan fångar stämningar och får tidsatmosfären perfekt i en dramatisk fascinerande roman.

Jesper Högström — Den andra stranden Recensionsindex

Alaröd ligger i Skåne och där utanför bodde en gång i tiden Stig Dagerman 1951 men bara tillfälligt och cirka 5 år senare tog han sitt liv för egen hand. Huvudpersonen Martin kommer dit för att skriva ett litteraturvetenskapligt verk om Stig Dagerman. Men Martin som bor i sina föräldrars stuga dom köpt för att bo där. Martin är i 30 års åldern och får bli del i den lilla byns aktiviteter eller deras tysta hemlighet. Styvt berättat och ett fint bildspråk från kritikern Jesper Högström som gör hans roman njutbar att läsa och följa.

Jonas Bergh — Och fortsätt vidare bort Recensionsindex

Jonas Bergh slog igenom på nittiotalet med ett par fina kortromaner men får till det ordentligt med sin skickligt komponerade bok. Boken är en människospillra i stadigt förfall. Spritmissbruk som leder kufiska figurer möter varandra och många dråpligheter i samma roman. Sånt är Jonas Bergh styv på att berätta om.

Deckius Lack — Losersamling runt Bongon Recensionsindex

Bakhåll

Varför har jag inte skrivit en essä kring Deckius Lacks romaner som Bakhåll givit ut sedan 1987? Det är märkligt att jag inte i Blaskan recenserat hans romaner förrän nu i denna korta anmälan. Hans romaner är både spirituella och absurda dråpslag mot finlitteraturen. Tja, jag vet inte varför, men hans böcker är bra och realistiska råsopor mot all anständighet. Snart får jag börja skriva om den gode Dekius Lacks romanvärld.

Magnus Berg — Förlåta men inte glömma Recensionsindex

Carlsson 2004

Magnus Berg har gjort flera nödvändiga resor till Namibia för att dels utröna landets historia och dess förhållande till rasismen, nationalismen och mångkulturella samhället. Magnus Berg som författare läser in sig ordentligt på diverse diskurser angående boernas historiska politik gentemot övriga urinnevånare. Boken är fylld av intresseväckande fakta och har grundmurad antirasistisk ton och djup litterär insikt i språklig känsla. En viktig bok att upptäcka.

Joseph Roth — Den falska vikten Recensionsindex

Efterord Staffan Vahlquist

Ruin

Joseph Roht är stor författare i det lilla formatet efter sin död i Paris 1939. Hans längtan efter dubbelmonarkins storslagenhet den som föll i första världskriget. Dom nya nationerna som bildades och ländernas olika kulturer. Joseph Roth sörjer en värld där förfallet och kaoset existerade. Han gick under därför utan att förstå sin egen litterära efterskörd. Hans roman om den genomhederlige vikt/vågmästaren Anselm Eibenschütz arbete och korrumperade omvärld var hans egen signerade oskuld i det kommande storkriget i nazismens kriminella mördarideologi. Joseph Roths roman ges ut för första gången i Sverige. En vacker roman från en briljant tyst berättare.

Politikens ramar och aktörer. Femton uppsatser om vårt politiska system Recensionsindex

Festskrift till Ingvar Carlssons 70 årsdag 2004

Boken uppvisar olika perspektiv på vår grundlag, parlamentariska historien, riksbankens självständighet och hur förhållandet mellan partiernas ställning. Statsvetarna Olof Ruin, Lars Lewin, Bengt Westerberg, Björn Von Sydow, Kjell Olof Feldt osv. utreder och ger förslag och tips i ett samhälle där politiken tappar styrfart. Boken är dagsaktuell trots formen av festskrift tar den upp den svåra politiska demokratifråga vi har idag. Olof Petersson gav ut föresten en antologi med titeln: Konstitutionell Demokrati som också utreder vår demokratiska författning. Också en bok att fördjupa sig i.

Imre Kertész — Likvidation Recensionsindex

Norstedts2004

Imre Kertész avslutar sin romanserie om förintelsen som han beskrivit som judisk författare. Första romanen i det ärendet var den fascinerande romanen Mannen utan öde som gav honom nobelpriset. Den senaste romanen handlar om en författare som föddes i Auschwitz. Han skrev romaner och en pjäs vid namn Likvidation som skulle sättas upp. Han klarade inte av pressen i livet när kommunismen föll 1989 sörjt av få. Det är en skön roman och snyggt språk som har en djupsinnig känsla i historien. Imre Kertész är en viktig författare med en svart ironisk underton i sina romaner.

Michael Frayn — Spioner Recensionsindex

Michael Frayn har på Broadway satt upp pjäsen Demokrati som handlar om Willy Brandt medan jag läser hans senaste roman som är en troskyldig bok om barndomen och att minnas barndomens dofter. Den äldre mannen som minns sin barndom under andra världskriget då han och bästa kompisen fick för sig att kompisens mamma var en tysk spion i den lilla sömniga småstaden. Jag älskar att läsa om den tid då man tyckte att varje dag skulle vara eller kunde vara ett äventyr. Michael Frayn har skrivit en fin roman om en tid då livet lite oskyldigare.

Anne Wiazemsky — En handfull människor Recensionsindex

Förlag Grate

Skådespelaren/författaren Anne Wiazemsky gjorde filmer med stora regissörer Bresson, Pasolini eller Godard. Teater och tv finns på hennes repertoar men det är numera som författare som hon slagit igenom. Särskilt hennes fina roman från 1998 om hennes familjs öden efter ryska revolutionen är ett mått på bra berättartalang. En smått poetisk roman som skildrar en tid som var och påverkade vår moderna historia. En bra bok om en svår tid.

José Carlos Somoza — I idéernas grotta Recensionsindex

Leopard förlag 2004

En mordgåta som sker under Atens storhetstid under antiken där Platons Akademin undervisar i rätt statstyrelse. Flera mord sker och in kallas Herakles Pontor, en berömd uttydare av gåtor försöker lösa en svårartad mordutredning. Samtidigt försöker en översättare i modern tid översätta det verk vi läser i bokform. Det blir en metaroman som innehåller en gåtfull kod som översättaren i texten försöker finna under arbetet. Stundtals för boken ett samtal med översättaren. En djup originell bok.

Blaskan #2 2005

Noll Qvarn blir mera

Brügge