Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Essä

Gotiska mörkret och dess skuggspeglingar

Gotiken är inte bara en begrepp som härstammar från synen på goternas folkslag, utan begreppet är från början både en litterär stil och ett begrepp inom arkitekturen. Matthias Fyhr har skrivit en underbar avhandling om gotiken med titeln De mörka labyrinterna (Gotiken i litteratur, film, musik och rollspel) Ellerström 2003. Vi på redaktionen älskar den gotiska stilen inom dom olika konstarterna eftersom dom också speglar den svarta romantiska sättet att se på världen. Våra mörka sidor kommer fram. Skräck, borgar, övernaturligt kommer fram i fantasifulla eskapader. Både punken, synten, metalmusiken och den new romantiska stilen med dess lockelse kring Weimardekadansen och lukterna från dom gamla Europeiska miljöerna som fanns i bakgrunden. Boken utreder noggrant varför begreppet uppstod och dom olika skillnaderna mellan stilarna. Men mönstren går igen i allt vi idag ser som gotisk känsla. Jag läser och älskar att följa dom spegelbilder Mattias Fyhr målar upp i en hög litterär/filosofisk diskurs kring hur skräcken förknippas med gotiken inom subkulturella genrer. Från att varit högintellektuell är gotiken idag utan tvekan subkulturell om något. Framförallt när tidskriften Uncut i ett nummer i november gick igenom vad som var musikens gotiska känsla. Grupper som Bauhaus, The Cure, Joy Division, The Damned, Sisters of Mercy, The Mission, Siouxsie & The Banshees, The Killing Joke, Marlyn Manson, Fields of The Nephilim och Paradis Lost på slutet. Det finns många aspekter på ordet gotik och den betydelse den kan ha för oss diggare av mörka regionerna i våra redaktionella liv. Men framförallt förädlar och skapar gotisk konst en kreativ känsla av att man kan ta sig vid sidan av materialismen och uppleva nya stimulerande konststimulantia.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2005

Stefan Hammarén

Noll Qvarn blir mera

Thommy Sjöberg

Brügge

Annika Danielsson

Subkulturens historia 3:7 — Hippies (Flower Power) & Mods

Essäer

Gotiska mörkret och dess skuggspeglingar

Artiklar

Centraleuropa som idé och ideal idag

Hårdhudade skribenter

Irakiska valet och USA:s agenda

Socialdemokratiska bilder av världen

Världpolitikens förändringar i en spegel

Populärkultur

När forskare eller vuxenvärlden ser på subkulturer

Kåserier

Romain Gary — krigshjälte, diplomat och författare

Utställningar

Nationalmuseet, Östasiatiska museet & Moderna museet

Konst

Per-Inge Isheden — konstnär i tiden

Mikael Niemi-special

Mikael Niemi — Svålhålet

Reza Baghers film — Populärmusik från Vittula

Böcker

Korta bokrecensioner VI

Ny nordisk litteratur

Blaskan-hjältinnor

Franka Potente — en sann Blaskan-hjältinna.

Ramones = Hjältar

Ramones = Hjältar.

Musik

Ambulance Ltd. & The Jeunes

Archer Prewitt — Wilderness

Bloc Party — Silent Alarm

Country Got Soul Vol. 2

Dark Tranquillity — Character

Dave Godin’s — Deep Soul Treasures 4

Devendra Banhart — Nino Rojo & Rejoicing in the Hands

Dr. Indie förundras över Rockbjörns-utdelningen

John 5 — Vertigo (av Dr. Da Capo)

John Legend — Get Lifted

Kreator — Enemy of God

M83 — Before the Dawn Heals Us

Masterplan — Aeronautics

Ministry of Sound — The Annual 2005 Scandinavian Edition

New York Noise & Death Disco

Painmuseum — Metal for Life

Punkfunkens moderna nyupptäckare

Singlar VI

The Radio Dept. — This Past Week

Wilmer X — 13 våningar upp

Filmer

På TV

Dokusåpa-karusellen

Hjälten Buster Keaton

The Desk & A-Team

Intervjuer

Kulturens främste anarkist — intervju med Stefan Whilde