Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

Kulturens främste anarkist — Intervju med Stefan Whilde

Stefan Whilde.Blaskans Dr. Indie, liksom resten av redaktionen, tycker om författare eller skribenter som viker av från huvudlinjen. Författaren och debattören Stefan Whilde gör det med råge. Dr. Indie gjorde en mailintervju med Stefan Whilde som följer här nedanför. Stefan Whilde — Författare


Fråga
Jag läste Jean Bolinders intervju med dig i ett nummer av Dast. Där frågan om finkultur och populärkultur dök upp som intresseområde. Oftast tänker man på det som en uppdelning som samhällets eliter bestämde vad som var godkänt eller inte. Upplever du som författare att denna indelning fortfarande existerar som kulturell värdemätare i samhället fortfarande?
Svar
På ytan har gränsen mellan finkultur och populärkultur suddats ut, men visst styrs litteraturen och teatern än idag i hög grad av akademiskt tyngda automater som härjar i media och inom skolväsendet. Samma automater går i storförlagens och kulturpolitikernas ledband, vare sig de vill eller inte. Vi ser en monopolisering av kulturen och den har sin spegelbild i partipolitiken där socialdemokratisk sekterism kränker individen med höga skatter för att i nästa ögonblick förlama henne med lika höga bidrag. Samma centralisering pågår för fullt inom den feministiska rörelsen där likhets- och tabloidfeminister snor begreppet feminism framför ögonen på liberala, sexradikala och anarkokonservativa feminister. De sistnämnda har ett ärligare förhållningssätt till feminismens historia. De tar avstånd från maktfullkomlighet som t ex kvoteringar och straffskatt på personer med kuk, men det skiter fundamentalisttanterna i. Finkultur är detsamma som politisk korrekthet, politisk korrekthet detsamma som en tillvaro i kuvös.
Fråga
Din märkliga frigörelsetrilogi tycker jag oftast handlar om omöjlig kärlek. Jag är väldigt nyfiken på bakgrunden till denna trilogi. Skulle du kunna berätta något om dessa tre romaner?
Svar
Men kärleken är ju faktiskt omöjlig, dr Indie. Det är därför den efterfrågas så öppet. Och glöm inte anarkistens programförklaring: ”Var realistisk, kräv det omöjliga!” Kärlek är anarki, förälskelse är sjukdom. Men sjukdomen ska inte undertryckas med antibiotika, kortison eller annat miljöfarligt avfall, den mår bra av att självläkas, ungefär som en barnsjukdom, en förkylning eller ett astmaanfall. Det är okej att bli sjuk ibland. Feber och vattenkoppor sätter, precis som en förälskelse, fart på immunförsvaret. Frigörelsetrilogin handlar i grunden om människans rätt till egen moral och etik. Pojkguden korsar realism med naturfilosofi, Syskonkärlek är en moralisk resning ur sexuellt förfall och Vässandet Av Klingor har kallats ockult. För egen del håller jag med dig; människorna i böckerna kräver det omöjliga, de kräver kärlek, eller rättare sagt; de släpper tyglarna och följer känslan och blir väl därför ett slags antipoder till svenskt normtänkande. De knullar över ålders- och klassgränserna. De botar obotliga sjukdomar. De tar lagen i egna händer. Deras egoism är mer osjälvisk än andras osjälviskhet och de reinkarnerar artonhundratalets äventyrare som i exotismens anda ville skildra en inre och yttre skönhet.
Fråga
Du recenserar böcker och är aktiv på kulturfronten. Den verkar utvecklas åt olika håll. Det jag undrar över är om du upplever det som annorlunda när du recenserar andras böcker och får dina egna recenserade av andra. Blir det någon krock mellan dessa roller för dig, rollen som författare och bokrecensent?
Svar
Jag funderar ständigt och jämt på att sluta recensera böcker, men som autodidakt docent i autodidaktik behövs jag på kultursidorna. Jag är det serum som det läsandet folket bett om i decennier. Jag är finkultur när den är som populärast, jag äter tegelstensromaner till frukost och låter romantiker och snuskrealister stå sida vid sida i bokhyllan.
Fråga
Din vilda anarkistiska bok Guide till lidelse & laglöshet är som en rund liten bomb som briserar mitt i svenska lilla ankdammen. Hur har den boken mottagits av läsare och press?
Svar
Jag är förvånad över hur väl mottagen den blev av de recensenter som vågade recensera den. Vissa tidningar valde dock att försöka tysta ner Guiden och publicerade inte en enda rad om den, trots att de beställt recensionsexemplar av förlaget. Och jag tror mig veta vad tystnaden berodde på; omslaget är alldeles för populärkulturellt! De läsare som hört av sig har visat att det finns medborgare i Sverige som är vid liv.
Fråga
August Strindberg var upprorsanden i svenska kulturlivets mera trötta atmosfärer. Därför undrar jag om ditt förhållande till Strindberg och hur det ligger till din biografi över orosanden Strindberg?
Svar
Allt jag har att säga om Strindberg säger jag i biografin. Den släpps snart. Kolla med Johan Hammarström på förlag H:STRÖM — TEXT & KULTUR för närmare besked om release.
Fråga
Min sista fråga handlar om hur du som författare ser på dagens svenska litterära scen bland samtidsprosan och dikten?
Svar
Äntligen börjar det hända saker! Nya, kaxiga förlag bryter upp monopoliseringen och utmanar elitismen inom media när de öppnar dörren in till romantik, surrealism, symbolism, sexradikalism, ockultism och alkemi. Realismen och dess extremform naturalismen har lamslagit svensk skönlitteratur i mer än ett sekel, även om Arne Sand och andra försökt bita hål i kudden över ansiktet. Visserligen hänger inte storförlagen med och har väl inte för avsikt att göra det heller, se bara hur nertryckt Strindberg blev när han avsade sig socialrealismens rännstensjuckande och konverterade till mysticism, men jag tror på resning. Litteraturen kommer att lukta mer apa vad det lider och det är bra, för vi är håriga djur som bara råkat förirra oss in på varuhuset där vi tillfälligt sinnessvaga under reklamens påverkan köpt oss en rakapparat och lite tvål. Man får inte heller glömma att apor vet oerhört mycket om finkultur; sätt en pensel i en schimpans hand och schimpansen kommer att överträffa Picasso. Jag lovar!

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2005

Stefan Hammarén

Noll Qvarn blir mera

Thommy Sjöberg

Brügge

Annika Danielsson

Subkulturens historia 3:7 — Hippies (Flower Power) & Mods

Essäer

Gotiska mörkret och dess skuggspeglingar

Artiklar

Centraleuropa som idé och ideal idag

Hårdhudade skribenter

Irakiska valet och USA:s agenda

Socialdemokratiska bilder av världen

Världpolitikens förändringar i en spegel

Populärkultur

När forskare eller vuxenvärlden ser på subkulturer

Kåserier

Romain Gary — krigshjälte, diplomat och författare

Utställningar

Nationalmuseet, Östasiatiska museet & Moderna museet

Konst

Per-Inge Isheden — konstnär i tiden

Mikael Niemi-special

Mikael Niemi — Svålhålet

Reza Baghers film — Populärmusik från Vittula

Böcker

Korta bokrecensioner VI

Ny nordisk litteratur

Blaskan-hjältinnor

Franka Potente — en sann Blaskan-hjältinna.

Ramones = Hjältar

Ramones = Hjältar.

Musik

Ambulance Ltd. & The Jeunes

Archer Prewitt — Wilderness

Bloc Party — Silent Alarm

Country Got Soul Vol. 2

Dark Tranquillity — Character

Dave Godin’s — Deep Soul Treasures 4

Devendra Banhart — Nino Rojo & Rejoicing in the Hands

Dr. Indie förundras över Rockbjörns-utdelningen

John 5 — Vertigo (av Dr. Da Capo)

John Legend — Get Lifted

Kreator — Enemy of God

M83 — Before the Dawn Heals Us

Masterplan — Aeronautics

Ministry of Sound — The Annual 2005 Scandinavian Edition

New York Noise & Death Disco

Painmuseum — Metal for Life

Punkfunkens moderna nyupptäckare

Singlar VI

The Radio Dept. — This Past Week

Wilmer X — 13 våningar upp

Filmer

På TV

Dokusåpa-karusellen

Hjälten Buster Keaton

The Desk & A-Team

Intervjuer

Kulturens främste anarkist — intervju med Stefan Whilde