Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Subkulturens historia 4:7

Progg, Punk & en gnutta Hårdrock

Mitt ljuva 70-tal då man var tonåring och tyckte livet var allvar och orättvist i det stora hela. Tv'n sände musik program på fredagarna i 1 timme högst som Upp o Poppa med Clabbe af Geijerstam o Kisa Magnusson och i slutet av programserien så var det Tomas Ledins start på sin karriär. Vi får inte glömma Häftig Fredag med Pontus Platin som också va härligt de var ju de man såg fram emot som tonåring. Barnen matades med Ville o Valle o Viktor en halv timme per dag. Ville och Valle var luffare på upptäcktsfärd. Viktor var en docka, i vuxenformat, som kunde fällas ihop i en resväska. Upptäckterna som de gjorde hade ofta politisk aktualitet (till exempel kalhygge och hormoslyr), och programmet blev anklagat för att vara vänsterinriktat. Detta var i samband med att proggen var vanlig i Sverige, och många barnprogram strävade efter en politisk medvetenhet hos sina tittare. Jörgen Lantz spelade Ville, Anders Linder spelade Valle och Hans Wigren var dockan Viktor.

Sång från programmet:

”Vi heter Ville och Valle och Viktor. Showartister, dom kallar oss två, eller tre!”

Hårdrocken gjorde sitt inträde riktigt och blev nästan folklig och dansbanden hade sin storhets tid. Proggen föddes och senare och slutet av 70-talet så kom punken.

Progg

Progg står för progressiv musik (i betydelsen politiskt progressiv) och är en musikrörelse från slutet av 1960-talet och början av 1970-talet med politiska och samhällskritiska texter. Den svenska proggen var en politisk kulturell rörelse under 70-talet i Sverige, som innefattade band/artister, tidningar, teatrar, skivbolag, spelfora mm. Den progressiva delen i denna rörelse låg i det politiskt progressiva (dvs vänsterinriktade) budskapet, vilket tog sig form i t.ex. motstånd mot kommersialism. Den tidiga punken kan räknas hit, puritaner anser att dagens kommersiella punk är en styggelse.

Musiken innehöll ofta inslag av:

Inom proggen fanns även grupper som spelade progressive (exv. Samla Mammas Manna, Fläsket Brinner, Kebnekajse, Träd, gräs och stenar).

De stora skivbolagen för proggmusiken var/är Silence, MNW (Musiknätet Waxholm), Nacksving som riktade in sig på musiker i sydvästra Sverige, samt Proletärkultur.

Viktiga svenska grupper och artister

12 juni 1970 festivalen i Mantorp som tydligen gick ekonomiskt med förlust men den blev en succe för publiken älskade detta.

Deras så kallade stadgar var:
Den skulle vara gratis
Den skulle ge möjlighet att spela för alla band och musiker som annars aldrig hade någonstans att spela
Ingen skulle tjäna på festen
Den skulle vara en fest för så många som möjligt oberoende av ålder, yrke och intresse etc.
Den skulle riva muren mellan publiken och scenen, ge publiken möjlighet att aktivt delta i festen och musiken.

Sedemera efter mycket om och men så anordnades en ny Gärdesfest till sensommaren samtidigt med Gröna Lunds popfestival, ytterligare en succe och Gröna Lund slutade ordna popfestivaler eftersom den gick med sådan förlust 1970. Sedan spred sig musikfestivalfenomenet över landet och en ny rockscen var född.

Den nya rörelsen höll i sig flera år, men som det brukar vara, arrangemangen blev för stora, band slutade, det hela började falna runt 1975. Varför det blev så berode på ett antagligen på ett flera saker. Det ideologiska engagemang i kommunismen och socialismen som rådde under sjuttitalet främst bland studenter försvann. Det var ingen som brydde sig längre. Grupperna koncentrerade sig mer på musiken och mindre på budskapet. Tex Nationalteatern fanns kvar i Göteborg till slutet av 80-talet, men de politiska texterna och skådespelen kulminerade i det stora tältprojektet Vi äro tusenden 1977 och skivan Barn av vår tid, 1978.Dessutom blev många av artisterna gamla och istället för att spela rock var det många unga som började lyssna på jazz. Återväxten var helt enkelt för dålig. Dock lever fortfarande musiken och proggen har fått en på nytt födelse i samband med Hoola Bandoolas, Nationalteaterns och Blå Tågets återförenande under mitten av 90-talet.

Rörelsen progg fanns ju även runt om i väst världen.

Viktiga utländska grupper:

Lite fakta om de progg grupper som för mig satt spår och som gott i glömskan. (kopia av det som står om dem på Progg.se)

Knutna Nävar

1971 dök deras första skiva upp, utgiven på KPML(r)s egna skivbolag Proletärkultur. Titeln Internationalen & Andra Revolutionära Arbetarsånger avslöjar att det här är klassiska arbetarsånger som tolkats på eget vis. Förutom klassiska melodier som Internationalen, Banderia Rossa och Warsawjanka finns även den populära Joe Hill-låten Should I Ever Be a Soldier med. Skivans två sista låtar är rena hyllningar till partiet KPML(r) och partiets veckotidning Proletären.

Vissa medlemmar i Knutna Nävar antas härstämma från FNL-sånggruppen Freedom Singers vilket klargörs på dubbelsingeln "Vi slåss för vår framtid" då dom spelar visan om den gamle tyrannen Richard Dollarhjärta.

1973 ger de ut sin andra, och sista, fullängdare "Svarta listornas folk". Där finns bl.a. den berömda berättelsen om sossarnas svek under strejken på Arendal. Avslutningsspåret "Arbetarbröder" är nog det mest propagandistiska som skrivits i svensk musikhistoria. Den klassiska refrängen "Arbetarbröder, vi måste skapa ett kommunistiskt parti" har nog de flesta hört någon gång.

Bandets sista alster spelades vid en återförening under valborgsmässoafton 1979. Konserten spelades naturligtvis in och låten "Mortelslagen ekar i bambubyn" kan hittas på samlingen "10 års kultur i partiets tjänst".

Lånade arrangemang

De flesta av Nävarns låtar bygger på klassiska arbetarsånger. Låten "Arbetarbröder" bygger på den tyska protestlåten "Der Heimliche Aufmarsch" av Ernst Busch. Ett annat exempel är låten "Strejken på Arendal" där melodin kommer från den traditionella amerikanska folksången "John Hardy" som även är sjungen av Woody Guthrie men då med egen text kallad "Tom Joad" och som även tolkats av Billy Bragg i låten "Joe Hill".

Vad bandmedlemmarna gör idag är det inte många som vet. Vad som är säkert är att det är mycket svårt att få tag på deras plattor och man får ge ett par hundralappar om man väl hittar dem. Som tur är finns allt inspelat till mp3 och går att hitta i de större fildelningsnätverken. Gruppen är idag mer populär än någonsin trots sina extremt politiska texter om kommunism, hyllningar till Stalin och smädesord till sossarna.

Risken Finns

Risken Finns är en humoristisk progg-grupp bildad i Lund 1971 av Gunnar Danielsson och Lars Fernebring. Det började med en kasett samt en intyg på att de var genier (undertecknat av deras kompisar) som skickades in till det i TV2 nystartade programmet Knuff. De kom med och chockade publiken med den anorlunda låten "Glada Åsnans Teater" som på deras första skiva kom att heta "Sexualdebatten".

MNW gillar va de hör…

Hösten 1972 gör Risken sin första livespelning. Detta gör att MNW tycker gruppen är mogen att släppa sin första LP. Vissa av låtarna är redan skrivna, andra som i t.ex. Risken Bloos får de hjälp av Rolf Wikström på gitarr. Strax före jul 1973 utkommer Riskens debut LP där totalt 17 musiker medverkar utöver Ferne och Gunnar. De blir väl omhänderntagna av såväl publik som recensenter och får spela live tillsammans med Hoola Bandoola Band. Under 1974 turnerade de flitigt och blev kända för sina galna upp på och utanför scenen.

Köttfärssås och spiralmakaroner

1975 vill MNW att de släpper en till skiva och Gunnar och Ferne börjar välja låtar. De väljer bland annat låtarna Självkritik 2 & 3 som är liveinspelningar för att visa hur risken finns låter i sin rätta miljö. Andra Lp:n får den alternativa titeln "Hästgryta - direkt från stallet" av den enkla anledningen att det var hästgryta (köttfärssås och spiralmakaroner) som de åt till lunch den dagen. Efter Andra LP:n inleds ett samarbete med gruppen Karlssons Kloster under namnet Ensamma Hjärtans Angsambäl som resulterar i att Ferne slutar. Gruppen ändrade dock ganska snabbt namn till enbart Ensamma Hjärtan och släppte i de namnet tre skivor som blev populära i både Sverige och Norge. I slutet av 1970-talet återförenas bandet en sista gång för att under temat "Risken Minns" gör en sista spelning med sina gamla låtar. Ferne(Lars Fernebring) släppte även tre skivor i eget namn under tidigt åttiotal.

Risken finns att de spelar live

Efter att ha fått återuppleva gamla minnen under de 106 minuter som filmen tillsammans erbjuder bestämde sig bland Ferne, Mats Zetterberg 8Fiendesn Musik) och några andra musiker för att de skulle starta Svenska Musikrörelsen. Denna grupp bildades hösten 2001 och har hittills släppt en skiva och har en till på gång. Risken Finns har även spelat live minnst två gånger under 2000-talet. Ena gången i Lund inför realeasen av Svenska Musikrörelsens debutskiva samt i kalmar 2002 på en annorlunda proggkväll tillsammans med Turid, Thomas Wiehe, Ragnarök och några till.

Elda Med Höns

Kortlivat projekt på MNW. Det gavs ut en skiva, producerad av Leif Nylén från Blå Tåget. Den blev snabbt återkallad p.g.a. att en tändsticksask från Swedish Match fanns avbildad på omslaget. Asken var skyddat varumärke vilket ledde till att man tvingades klistrade en censurlapp över bilden på asken och skivan kunde slutligen distribuerades ut igen. Musiken är sedvanlig bluesrock som påminner om bland annat Mora Träsk, Rolf Wikström & Blå Häst.

”Philemon Arthur & The Dung”

Två anonyma skåningar gäckar hela Sverige med dragspel, gitarr och sinahemmagjorda instrument, sin galna sång och sina geniala låtar.

De tilldelades en Grammis 1972 för "Bästa svenska LP" och Grammisutdelningen lades ned i 15 år!

Här kan man lugnt säga "Sveriges genom tiderna mesta kultplatta"! Både tidlöst och genialt.

Röda Bönor

1976 fick kvinnorörelsen sitt första egna tjejband - en grupp som bestod av enbart kvinnor och där musiken och texterna i huvudsak var gjorda av kvinnor själva. Det är Röda Bönor från Lund det handlar om och det dom inte hade musikalisk professionalism ersattes med humor och intelligenta, bitska texter. De gjorde sig mest kända för låten "Diskoteksjakt" som handlar om hur raggning. Ryktet säger att de gör en del live uppträdanden än idag.

Piska Mig Hårt

Eldkvarns tidiga namn. Deras första och enda platta" Elisabeth" är mycket bra och enligt mig håller den en kvalité som senare varianter av eldkvarn aldrig nådde upp till. Eldkvarn tog inte ens med en smakprov på deras samlingsbox "Den långa färden" vilket jag tycker är synd för "Elisabeth" plattan har verkligen charm och karaktär. Tyvär är den ju relativt svår att få tag i. Men det är värt letandet. Bättre än såhär är svårt att hitta i proggen.

Carl S. Jonsson Trummor

Curt Åke Stefan Gitarr, piano, kör

Per Jonsson Sång, gitarr

Tony Thorén Bas, sång, elpiano

Sedan 1977 så kom ju Sex Pistols och förändrade världen för många tonåringar och PUNKen var född

Punken är en provokativ subkultur, och punkare har framför allt provocerat med sitt utseende. De har haft färgat hår i avancerade frisyrer, skinnkläder med nitar och militära kläddetaljer. Punkare har också haft hemgjorda piercingar, särskilt med säkerhetsnålar. Allteftersom många av dessa stildetaljer blivit en del av det kommersiella mainstream-modet så har punkarnas klädstil blivit mindre spektakulär.

Punk är en subkultur baserad på enkel, lättspelad rockmusik, punkrock. Ofta har musiken ett politiskt budskap. Olika punkstilar är 77-punk, Trallpunk, Hardcore/Rå-punk, Straight Edge-punk och Skatepunk.

Den första riktiga punkgruppen var Ramones från New York.

En av de viktigaste engelska grupperna som följde var Sex Pistols. Nyare varianter av punk görs av t ex The Offspring eller Green Day. Exempel på svenska punkband är Ebba Grön, KSMB och Asta Kask.

Punken kom till Sverige 1977. För många är punk synonymt med nitar och tuppkammar, i den här boken får vi en annan bild.

Punken satte instrument i händerna på folk som inte kunde spela och symaskiner framför folk som inte tidigare uttryckt sig genom mode. Plötsligt bildades band och startades fanzines och skivbolag av unga människor som inte ens gått ut grundskolan.

Den svenska punkens "gör det själv"-anda skapade en på många sätt unik undergroundkultur över hela landet. I den här boken ger ett sjuttiotal personer ­ från Stockholm, Lund/Malmö och Göteborg ­ som själva var med, sin version av den svenska punken.

Möt bland andra Joakim Thåström, Kajsa Grytt, Freddie Wadling, Mare Kandre, Stry Terraire mfl mfl. Boken är rikt illustrerad med fotografier - många aldrig tidigare publicerade - av bland andra Lars Sundestrand, Bruno Ehrs och Micke Borg.

Titel: Svensk punk 1977-81 ­ Varför tror du vi låter som låter

Punkband kallas en musikgrupp som spelar musikstilen punk. Ibland finns det hårdare krav för att kallas för punkband, inom exempelvis sångtexter och livsfilosofi hos bandet. Ofta handlar texterna om frihet och anarkism.

Exempel på punkband:

Får ju ta med Hård Rockaren här också även enligt mitt minne var nästan folklig och först nu i dag blivit mer subkultur aktig och kallas för metal

En hårdrockare kopplas oftast ihop med svarta kläder, nitar och långt hår, det stämmer delvis också. Men en hårdrockare kan se ut hur som helst men idag är det mest tydliga de som bär svarta kläder, nitar, har långt hår och möjligtvis en skinnjacka och andra läder kläder. Hårdrockaren bryr sig oftast inte alls om vad som är "inne" eller "ute" utan håller sig till sin stil och musik. Inom hårdrocken finns det också olika stilar beroende av vilken genre av hårdrocken man lyssnar på. Tex. de som lyssnar på black metal är s.k. svartrockare och är oftast helt svart klädda och bär smycken med uppochned vända kors och pentagram. Vissa är också sminkade svart och vit i ansiktet för att se farliga och elaka ut, de är så kallade "corpse paint".

Hårdrocken uppkom under 70-talet och då uppkom de första hårdrocksbanden som spelade med tunga gitarr riff och okomplicerade trummor och långsam till medelsnabb sång. Tex. Deep purple och Led Zeppelin.

Hårdrockens historia

Hårdrocken kom på 50-talet och utvecklades ur jazzen och bluesen. Rocken blev under åren hårdare och hårdare. På 60-talet uppkom banden Beatles och Rolling Stones som var hårdare än de tidigare band som spelat men det ör ändå en bra bit ifrån hårdrock. De första s.k. för hårdrock uppkom i slutet av 60 talet och banden var Mc 5 och stooger, The who och The Doors, dessa band utvecklade hårdrocken. Trots alla dessa band så räknas ändå Black sabbath som det första hårdrocksbandet. Black sabbath har en av de kändaste hårdrocks artisten i spetsen Ozzy Osbourne. Ozzy sjöng mörkt, lidelsefullt och skrämmande men med en stark scen utstrålning. Även Deep purple betydde mycket för hårdrockens utveckling. Men efter Black sabbats har det bara gått uppför för hårdrocken, band efter band bildades och idag finns det tusentals band, en hel rad kända populära band över hela världen.

Mer av denna vara kommer fram igenom i nästföljande artiklar.

Väl mött då!

Annika Danielsson

Mina källor är lite varstans på nätet eftersom jag inte ville glömma något.

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider