Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning.Bright Eyes — Digital Ash in a Digital Urn.Conor Oberst är indiepopen lilla omtalade stjärna på 24 som faktiskt debuterade på indiescenen redan som 14 åring. Jag känner mig inte alls attraherad av hans två nya skivor. Man jämför honom med Ed Harcourt eller kanske avlidna Elliott Smith passar bra som material för att förstå den tradition Conor Oberst under namnet Bright Eyes verkar. På sin egen skivetikett Saddle Creek ger han ut sina dubbla skivor. Dom är inte alls några stora verk. Utan på något sätt blir dom smäckra läckra pasteller i små doser. Den ena skivan har digitala syntljud och elektroniska experiment som skall tolka in hur Bright Eyes sjunger och det blir i bästa fall lite som när The Elected förra året på sin skiva Me First fann pop med elektroniska enkla arrangemang som gjorde skivan stark och fulländad.Conor Oberst — Bright Eyes. Där blir Bright Eyes till hälften intressant. Man hör hans ansatser till melodier plockas fram om man tar bort det onödiga och låter sångerna genomgå ett filter då kan man faktiskt höra att killen verkligen kan skriva melodier. Jag tänker genast på Postal Service fina musik som är en bra parallell till Bright Eyes mera tunna försök att förena elektronik och hans låtskrivartalang. Det är egentligen på den andra skivan med countrydoften där Emmylou Harris sjunger två vackra duetter tillsammans som det riktigt fungerar eller när Jim James från My Morning Jacket spelar med som musiken får fast form och något händer på plattan. Den får liv, färg och ton vilket också vad skivorna egentligen borde ha på varenda spår. Utan det hela vill få till det något över det vanliga men det räcker inte med att orkestrera såsom bright Eyes gör på sina goda försök. Text och musik måste få något att brinna i själen. Det blir tomt… mycket ensligt, tomt inom mig. Musiken berör mig inte alls på något sätt, tyvärr blir det en kall upplevelse.

Bright Eyes är bra på det han gör men talang är inte allt om man inte orkar få till det i två bra skivor. Utan Bright Eyes orkar inte förklara sin musik, verkar sakna gnistan att skapa ett sant konstverk. Nu är allt bara uppvisning och musikaliskt fiktion. Det känns tungt att avfärda en genuin artist men i detta fall måste jag det helt enkelt.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider