Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse.Håkan Hellström är återigen i luften med en skiva som denna gång är så mycket lugnare men samtidigt kanske mera småfilosofisk i sina texter. Nara titeln skulle kunna vara en proletärdiktares självbiografi från 30-talets Sverige. Däremot känner jag inte lika starkt för skivan denna gång. Håkan Hellström har plockat bort det mera uppsluppna kompet som han alltid haft i sin musik, utan nu baseras skivan på en mycket enklare konstruktion och texterna däremot verkar ännu mera bearbetat än någonsin. Det är lite osäkert vilken roll Håkan Hellström har med sin nya skiva. Jag har alltid älskat Håkan Hellströms pop därför att den varit genuin och verkligen publikfriande på ett oemotståndligt sätt men nu har den blivit målad i lite mörkare färger. Livet är kanske inte så illa men jag upplever Håkan Hellström mera seriösare med en ambition att vilja uttrycka sig lite åt det litterära. Det han vinner på en möjlig fördjupning i texterna förlorar Håkan på att göra sin musik lite mera allvarlig i sin helhet. Jag kan inte säga att jag denna gång finner Håkan lättillgänglig om jag ser det ur en strikt musikalisk ståndpunkt. Då saknas det underfundiga och humorn i popen. Men åt andra sidan lyckas Håkan Hellström istället skapa ett litet musikaliskt/textmässigt konstverk som naturligtvis ändå tillhör vinterns främsta utsläpp.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider