Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Khonnor — ett ungt geni

Khonnor — Handwriting

Khonnor — Handwriting.Det är väldigt sällan som jag blir förälskad i musik jag knappt har hört innan jag berömmer den, nej säg hellre älskar den. Men ändå hade jag på Cricket läst recensionen på Handwriting och i Sonic hyllningen till det unga underbarnet. Men ganska snart hörde jag en låt på nätet. I januari i det allra första This is Our Music så blev jag förtrollad och förhäxat av denna späda yngling som satt i föräldrarnas källare och spelade in sin musik via en dator och ett program för nybörjare i japanska så tvättade han sin röst genom ett filter av dissonanser. Det är faktiskt bruset som är hans geniala grej när jag lyssnar på 12 bedårande — till och med förförande sånger från en underbar skiva. Laptops som förvränger det estetiska till en melankolisk ljudbild som också vågar ta tonerna dit få andra tar dom. Skivan har precis allt inom en elektronisk musikvärld som jag verkligen behöver för stunden. Skönhet parat med en molande känsla av att det finns någonting att upptäcka. Killen är bara 17 år och fyller 18 men ändå presterar någonting bortom det sinnliga. En känsla av viss metafysisk tankebilder flödar genom musiken. Jag tror att Handwriting kommer bli en epokavgörande skiva i mästerverksklassen. Det är väldigt sällan och då menar jag väldigt sällan jag tar i med sådan kraft. Men denna gång stämmer det utan tvekan.

Type records: Khonnor

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider