Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Jazz

Fine Together The Artistry of Lars Gullin Inspelningar från 1957–1958 (2004)

Ken Burns JAZZ Collection: Charles Mingus 2000

Lars Gullin.Lars Gullin var underverket inom svensk jazz som föddes 1928 och avled 1976. Hans första inspelning var med amerikanen Zoot Sims 1950 då Sims var i Sverige med Benny Goodmans band. Lars Gullin var utan tvekan Sveriges främsta jazzmusiker som fick en karriär utomlands med en amerikansk svängig modern stil men framåtlutat i vårt nordiska ljus. Den här skivan är suveräna tolkningar av Lars Gullins mest starka låtar. Han leker, studsar fram i en terräng av toner som lägger sig ned i sordin elegans. Rune Gustafsson och geniet Jan Allan är bland många som framträder på dessa oerhörd coola inspelningar mellan 1957 till 1958. Jag faller i en liten meditativ stämning i musiken som filtrerar fram en speciell känsla inom mig.Charles Mingus. Medan Charles Mingus i sin musik var en av dom mera produktiva och fantasifulla inom den moderna jazzen. Charles Mingus såg sig som efterföljare till Duke Ellington fastän hans egna skivor lånar från klassisk musik, bluesen, jazzen eller latinamerikanska stilar. Han har spelad ihop med alltifrån Kid Ory, Lionel Hampton, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Stan Getz, Bud Powell med flera i olika konstellationer fram till sin död 1979. Den här skivan innehåller utsökta exempel på kompositören Charles Mingus storhet i att forma sin musik i fällt av briljanta tonanalyser. Jazz som bara leker med våra sinnen är det mest kraftfulla jag hört på länge i jazzväg.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider