Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Mercury Rev — The Secret Migration

Mercury Rev — The Secret Migration.Mercury Rev.Mercury Rev skapar med sina skivor dom senaste åren fluffiga symfoniska popdrömmar som verkligen fick mig att inse att krautrocken hade i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet verkligen påverkad musiken i en ny inriktning. Särskilt Mercury Rev som först på skivan Deserter’s Songs skapade en skön estetisk drömsymfoni som både hade The Bands jordiga magi, särskilt som före detta The Bandmedlemmarna Leon Helm/ Garth Hudson förgyllde hela skivan. Men det viktiga är att Jonathan Donahue fann krautrocken och Pink Floyds psykedeliska anda som vävdes in i Mercury Revs hela komposition.Mercury Rev — Deserter’s Songs. Den här drömmen fortsatte bandet att förvalta och drömma sig med till deras nästa färggranna album som är All is Dream 2001. Där har vi regnbågens skatt som har paljettens färgrika nyanser i ett ovanligt vacker album. Här är rösten skimrande i kapp med den lätt anstrukna symfonirockens 70-tal.Mercury Rev — All is Dream. Men deras fascination till Pink Floyds musikaliska visioner är en bärande. Det leder direkt till deras nya album som är helgjuten träffsäker skiva som verkar vandra mellan det tidslösa svävande popen som vi fann i Syd Barrets upplaga av tidiga Pink Floyd eller Phil Spectors wall of soundljud. Jag är oändligt förälskad i Mercury Rev av den anledningen att dom skapar det mest helgjutna pop som kommit ut i nutidens musikkultur. Nya albumet hålls ihop av de flytande texterna som spretar åt alla håll men har fått sin form i att musiken ändå är tajt stramat men ändå oberoende och känns svävande eller flygande över våra huvuden. Men det är utan tvekan en stor skiva 2005.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider