Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Musik i gränslandet mellan progressiv musik och proggmusik

I ett kommande nummer av Blaskan tänkte vi skriva om progressiv musik eller krautrock som den kom att kallas ute i Europa. I Sverige fick vi både den politiska rocken och progressiva rocken ett gemensamt möte med sin syn på svenska proletära traditioner eller folkmusikens betydelse för dess utveckling. I Sverige skulle Kenny Håkanssons Kebnekajse och mytologiska International Harvester med poeten Thomas Tidholm formulera svensk progressiv musik. International Harvester ombildades senare till Träd gräs och stenar. Viktigaste i bandet var Bo Anders Persson. På ett sätt var den progressiva musiken den totala inledningen till kommande syntmusikens dominans. La Monte Young och Terry Riley försökte i tidiga 50-talet skapa den elektroniska musikens mest progressiva moderna ljudbilder. Den svenska musiken gled över någonstans mellan avantgarde och folkmusik. Se bara Merit Hemmingsons senaste platta En plats i skogen som bygger folkviseton med det moderna inom syntarna. Bo Hansson gjorde samma sak med sitt mästerverk sin musikaliska tolkning av Sagan av Ringen. Den inrammar både traditioner och det moderna och får det till att samverka i en klassisk suverän träffsäker musikalisk upplevelse. I modern tappning i dag kan man säga att svenska musikerkollektivet Moder jords massiva är en postmodern blinkning av det ursvenska och mångkulturella. Vi kommer återkomma till krautrocken och då kommer dessa svenska band att återigen att nämnas.

Musik
Merit Hemmingson En plats i skogen 2002
Bo Hansson Sagan om ringen i en nyutgåva 2002
International Harvester Sov gott Rose-Marie nyutgåva 2001
Kebnekajse debuten i nyutgåva 2001
Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider