Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Singlar VII

Deportes Arrest Me ’til It Hurts & Fireside Follow Follow

Norrländskt popsoul från ett nytt ungt band som Deportes har blivit en smärre tyst sensation. I en intervju i La Musik i vintras så talades det om norrländskt vemod eller soul i mörkret. Jag läste Andres Lokkos recension kring fullängdsskivan och han blev lycklig över gruppens framfart. Så jag gick köpte en trespårssingel och blev mer än överraskad. Dom tre låtarna var pop med stark dos soul så att bättre kunde inte min stereo få njuta sin otium av en ett bra nytt band som vågar bjuda på inlevelsefull pop. Det känns mycket bättre än Norrlands gamla hopp Fireside. En singel utsläppt från deras förra skiva som utkom 2003 finns nu att köpa. Lagom rock baserad på lite enkel popkänsla räcker inta långt denna gång. Men jag blir inte besviken heller åt andra sidan. Utan musiken är bara väldigt vanlig så att säga och känns inte i maggropen längre.

The Chemical Brothers Galvanize

The Chemical Brothers.Tom Rowland och Ed Simons som först uppträdde under namnet Dust Brothers innan kemikalierna omvandlande dom till Chemical Brothers. Och under 90-talet så älskade detta band eftersom dom tillhörde dom bästa grupperna som skapade just big beat för ett rockigt dansgolv. Jag såg deras konsert när dom var här för några år sedan. Under 2000-talet så misslyckades dom kapitalt. Så av den anledningen brydde jag mig inte om deras nya album. Men singeln med den arabiskt klingade samplingen är ändå så pass bra att Dr. Indie kommer förmodligen återvända till The Chemical Brothers senaste utsvävning.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #3 2005

Stefan Hammarén

Kolumnrubrik om DNs recension av Horla

Panopticon åt skogen

Thommy Sjöberg

Mobbing

Annika Danielsson

Subkulturens historia 4:7 — Progg, Punk & en gnutta hårdrock

Mats Jangdal

Kort om Mats Jangdal


Övervakning

Limerickar

Sälen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Det religiösa inom oss och vårt tvivel

Kamp mot den ekonomiska dumheten

Artiklar

Jan Myrdal — den medvetne i en omedveten tid

Liberalerna och Bush

Politik

Deltar Blaskan i samhällsdebatten?

Kort om nationalism

Politiska kommentarer VII

Satir

Den svenska kommunismens sista idoler

Konst

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldermarsudde

Böcker

Korta bokrecensioner VII

Staffan Källström — Framtidens katedral (medeltidsdröm och utopisk modernism)

Musik

Bright Eyes — I’m Wide Awake, It’s Morning & Digital Ash in a Digital Urn

Doves — Some Cities

Eric Wreckless — The Donovan of Trash

Håkan Hellström — Ett kolikbarns bekännelse

Joe Ely — en av countrymusikens outsiders

Judas Priest — Angel of Retribution

Kent — Max 500

Khonnor — Handwriting

Lars Gullin & Charles Mingus

M Ward — Transistor Radio

Marie Fredriksson hamnar vilse

Mercury Rev — The Secret Migration

Muddy Waters, Charley Patton & B.B. King and Eric Clapton

Musik i gränslandet mellan proggresiv musik och proggmusik

Pain — Dance with the Dead

Philadelphia Uncovered & Soul from the Cities Vol. 3 — Memphis

Silverbullit — Arclight (av Dr. Da Capo)

Singlar VII

Siwel — Siwel & Marc Carroll — World on a Wire

The Game — The Documentary

The Kills — No Wow

The Kinks — Are the Village Green Preservation Society

The Kleptones — From Detroit to J.A. & A Night at the Hip Hopera

Filmer

På TV

Killinggängets Fyra nyanser av brunt

The Sixties

Intervjuer

Intervju med Göran Greider