Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

förlag H:STRÖM

Vi på Blaskanredaktionen gillar dom små förlagens utgivning och särskilt sådant som ligger i våra intresseområden. Det är därför Stefan Hammaréns förlag h:ström blir extra intressant.

Vi publicerar här en intervju via mejl som jag Dr. Indie gjorde med ägaren för förlaget, Johan Hammarström.

Förlagets fina hemsida finns här — Antikvariat, bokhandel & förlag H:STRÖM — TEXT & KULTUR


Fråga
Det har blivit en smärre renässans för mindre bokförlag som ofta tar litteraturen på ett stort allvar. Gärna en litteratur som ofta befinner sig långt ifrån dom kända genrerna. Ditt förlag har många intressanta namn på utgivningen. Vill du berätta lite om bakgrunden till förlaget och din utgivningsfilosofi vad den innebär för ditt bokförlag?
Svar
När man under två års tid sitter och stirrar sig halvblindgalen på texter som — låt mig bara få nämna två exempel — Hedenvind-Erikssons Järnets gåta och bernt eriksons Gräset vajar på menedargraven, så kommer man någonstans därhän att god litteratur måste få plats i en nutida litterär verklighet, oss samtida. Jag startade antikvariatet 1998, och efter två års pockanden och slitningar, var det dags för någon typ av födsel; William Blakes Himlens och helvetets äktenskap — en tjurfast kritik av den västerländska, kristna dualiteten, sedan kom nämnd volym av erikson, och alltsamman av det fastslog den bana som följde, och ur antikvariatet kom denna bastard till förlag. Jag tror inte mycket på smak i sig självt, utgivningsfilosofin har nog snarare legat i en en ”som ovan, så ock nedan”; det jag rör, blir jag, och det som rör mig...
Fråga
Blaskansredaktionen har Stefan Hammarén som medarbetare och han har rört upp lite i svenska kulturens litterära parnass. Vad kan till exempel en författare som Stefan Hammarén betyda för ditt förlag utgivningsmässigt?
Svar
Vår gode S. ligger i skvalvattnet och tynger med sina kubikmetrar — han gör gott.
Fråga
När det gäller att ge ut böcker idag för ett litet förlag, så tänkte jag fråga om det lite tråkiga som grundas på det kommersiella och affärsmässiga. När du gav dig in på bokbranchen så måste det vara ett vågspel? Hur går det ekonomiska ihop och vad betyder den aspekten för ditt förlag?
Svar
Det finns inte någon anledning att utge sådant som inte är kommersiellt gångbart, och med kommersialitet menar jag att någonting får en publik och att något blir publikt. Om vi sedan räknar de enskilda kronorna som kan komma som en lön för mödan, men det är inte i sig kommersialitet, så händer det att gungorna får locka folk till karusellerna; och marken ska ju grödas och för att den ska kunna göras grobar, så behöver den gödslas och gödslas i mängd! Eftersom jag bygger saken på den ”berömda framtiden”, så ser jag med tillförsikt på bygget, ja — vi verkar ju för evigheten, inte sant?
Fråga
Innan H:Ström blev Norrlands viktigaste förlag så undrar jag om din egen bakgrund. Har du arbetat inom det literära fältet förut?
Svar
Ingenting annat än de där två åren, som nämndes tidigare. Det handlar inte så mycket om ”förut”, utan om hur mycket man gör just nu.
Fråga
En liten intressant undran när man läser dina författare och andra skribenter som ger ut böcker på ditt förlag. Hur väljer du ut dom författare som skall publiceras? Vilka värdeomdömen och kulturella referenser har du som utgivare?
Svar
Ofta vet jag inte varför just författare x kittlar med sin text z; det kan nog vara väldigt enkla betingelser som blir av betydelse. Gunnar Lundins första utkast till I rörelse läste jag under en fjällvandring från Abisko och inöver norska gränsen, och medan jag satt utanför mitt lilla tält och petade med en pinne i brasan, så förstod jag plötsligen värdet i hans text, den gav sig, så att säga. Många av texterna som blivit utgivna har sådana givna konnotationer. ”Kulturella referenser” … Det ska väl i så fall vara den där norrländska ljungen, då.
Fråga
Många av dina författare är starka kulturkritiker, eller litterära rabulister som förvränger språk och insikter på ett alldeles underbart sätt. Hur har ditt förlags alster bemöts inom kulturen litterära bevakare?
Svar
Tystnad, tystnad, tystnad och sedan med närmast stående ovationer, däremellan tystnad. Jag blir som aldrig överraskad.
Fråga
Till sist så kommer min fråga. Du har antikvariat, bokhandel, café och förlagsverksamhet. Hur hinner du med allting? Vad kan du mera utveckla inom ditt område?
Svar
Stryk kafé, jag pysslar just nu inte med någon smörgåsberedning. Inom den mest omedelbara framtiden så finns: Rosengårdens förlag, som jag precis tagit över, ett visst arbete inom Norrländska författarsällskapet och en del tämligen spännande internetlösningar för antikvariatsbranschen. Då bortsett från en koncentration på att fördjupa h:ström som bokförlag med fokus på klassisk och experimentell litteratur, och allt det där andra som det finns tid till. Från och till är jag ju inte ens andfådd.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #4 2005

Stefan Hammarén

In memoriam

Thommy Sjöberg

Kathársis

Mikael Bäckman

Killing the Beast

Fredrik Runebert

Politiker kan inte vara intellektuella

Artiklar

Axel Wallengren eller Falstaff Fakir

Balkandrömmar och blodig jord

Bensinskatten måste sänkas

Folkpartiet och socialdemokratins perspektiv på invandrare

Så blev det inget kvinnoparti … eller?

Så var det dags att mygla igen

Tankar som föds i människan

Politik

Politiska kommentarer VIII

Konst

Matts Leiderstam — Grand Tour

Backspegeln.

The Pogues — If I Should Fall From Grace With God (av Dr. Da Capo)

Böcker

Korta bokrecensioner VIII

Vårt stora universum

Musik

Ane Brun — A Temporary Dive (av Dr. Da Capo)

Beck — Guero

Camper Van Beethoven — New Roman Times

Crosby & Nash — Crosby & Nash

Dizzee Rascal — Showtime & Boy in da Corner

Elmor James — The Sky is Crying & Blowing the Blues — A History of Blues Harmonica 1926–2002

Favoriter med Ray Charles

Frenzy Four — Frenzy Four

Hammerfall — Chapter V: Unbent Unbowed Unbroken

Joe Lynn Turner — The Usual Suspects

Josh Rouse — Nashville

Julian Cope — Citizen Cain’d

Kent — Du & jag döden & 10 år med Kent

Korta musikrecensioner IV

Low — The Great Destroyer & California

Moneybrother — To Die Alone

S:t Germain — Tourist

Svensk indie från skivbolaget A West Side Fabrication

The Clash — London Calling & Don Letts — Westway to the World

Filmer

På TV

Boston Legal & Desperate Housewives

Saltön & Lost

Intervjuer

Intervju med förlag H:STRÖM