Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Dizzee Rascal — Showtime & Boy in da Corner

Dizzee Rascal — Showtime.Dylan Mills är egentligen Dizzee Rascal som artist. Han är den unge knappt 19-årige killen som stal bilar men är idag Englands främste och mest fascinerande unga artist. Hans big beatsound som Chemical Brothers skapade är en blandning av twostep och garage inom technomusiken utvecklades till 2000-talets hårdaste hip hop. Jag blev fullständigt däckad av farten, energin och kraften i denna unga svarta kille som idag tjänar pengar som gräs medan han samtidigt revolutionerade musiken med sina två starka tunga näringsriktiga plattor.

Dizzee Rascal — Boy in da Corner.Dizzee Rascal fungerar på samma sätt som den unge geniet Khonnor som nyligen uppträdde i Sverige på Mondo med sin elektroniska skira pop. Dom båda skapar unik musik som inte liknar något annat jag hört. Dizzee Rascal gör om hip hopen genom att ge det ett fräscht sound som är hyperfuturistisk dansmusik för klubbarna som tröttnat på seg dansmusik. Jag själv blir nästan löjlig av glädje på grund av råheten och finessen i hans musik. Gatans verklighet som i Dizzees koncept blir en dansant orgie av det snyggaste basljud och syntmanier som kommit ut på skiva under 2000-talet. Precis så skall modern musik vara. Spännande och utvecklande i en symbios som fungerar i praktiken. Det är därför hans skivor blir så viktiga kuggar under dansmusikens utveckling. Därför älskar jag Dizzee Rascals skivor. Dom har nya ljudbilder och produktioner.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #4 2005

Stefan Hammarén

In memoriam

Thommy Sjöberg

Kathársis

Mikael Bäckman

Killing the Beast

Fredrik Runebert

Politiker kan inte vara intellektuella

Artiklar

Axel Wallengren eller Falstaff Fakir

Balkandrömmar och blodig jord

Bensinskatten måste sänkas

Folkpartiet och socialdemokratins perspektiv på invandrare

Så blev det inget kvinnoparti … eller?

Så var det dags att mygla igen

Tankar som föds i människan

Politik

Politiska kommentarer VIII

Konst

Matts Leiderstam — Grand Tour

Backspegeln.

The Pogues — If I Should Fall From Grace With God (av Dr. Da Capo)

Böcker

Korta bokrecensioner VIII

Vårt stora universum

Musik

Ane Brun — A Temporary Dive (av Dr. Da Capo)

Beck — Guero

Camper Van Beethoven — New Roman Times

Crosby & Nash — Crosby & Nash

Dizzee Rascal — Showtime & Boy in da Corner

Elmor James — The Sky is Crying & Blowing the Blues — A History of Blues Harmonica 1926–2002

Favoriter med Ray Charles

Frenzy Four — Frenzy Four

Hammerfall — Chapter V: Unbent Unbowed Unbroken

Joe Lynn Turner — The Usual Suspects

Josh Rouse — Nashville

Julian Cope — Citizen Cain’d

Kent — Du & jag döden & 10 år med Kent

Korta musikrecensioner IV

Low — The Great Destroyer & California

Moneybrother — To Die Alone

S:t Germain — Tourist

Svensk indie från skivbolaget A West Side Fabrication

The Clash — London Calling & Don Letts — Westway to the World

Filmer

På TV

Boston Legal & Desperate Housewives

Saltön & Lost

Intervjuer

Intervju med förlag H:STRÖM