Korta bokrecensioner IX

Lars Ardelius — En lyckad begravning

Lars Ardelius.Lars Ardelius börjar alltmera bli upptagen i sitt författarskap av ålderdomens problematik. Hans romaner vidrör det som har varit tabu men som alltid finns där i vårt samhälle, föraktet för ålderdomen. Vi ser inte den ålderdomliga visdomen har någon betydelse för samhället utan vi fixeras av ungdomens mytologiska världsbilder. Men nu kanske det kan bli mera acceptabelt att erkänna ålderdomen. Vi har en fånig debatt kring kvinnor som blir äldre.Lars Ardelius — En lyckad begravning. Lars Ardelius gör rätt i att låta sina tajta berättelser om människor som faktiskt blivit äldre men som har ett fullständigt liv att leva. Det är alltid barnen som har det svårt för sina äldre föräldrars liv so inte alltid stämmer överens med barnens önskningar om hur gamla skall vara.

Problemet är att Lars Ardelius böcker inte gör mig så intresserad av historierna. Utan jag föredrar hans barndomsbetraktelser som han gav ut på 80-talet. Bra försök i alla fall att försöka iscensätta tanken om att bli äldre.

Kjell Espmark — Bela Bartók mot tredje riket

Bela Bartók.Tredje rikets gangsterism och förfalskade ondskefulla kultur existerar i nazismens inre kärna och det är oförstående attityd gentemot kulturen som Kjell Espmark gestaltar i sin roman. Bela Bartóks noter.Bartók som även var en genialisk tänkare inom musiken och dessutom var han kulturminister i Bela Kuns kommunistiska regim 1919 i Ungern. Det handlar om en kulturkamp mellan den åldrade geniet som vill med familjen fly undan Goebbels uppfattning om vad som är kultur. Han ville också bli anklagad för att göra ”Entartete musik” av naziregimen. Kjell Espmark både skapar en essä om musikens ideologi och en mästerlig framställning av en gigants kamp mot dom små nassarnas enfaldiga tomhet.

Helmer Grundström — Skogens talan (33 texter: Redaktör Gunnar Balsgård)

Ord & Visor förlag

Helmer Grundström är nästan bortsopad ur litteraturhistorien när det gäller vår officiella medvetenhet. Helmer Grundström som var proletärlitteraturens norrländska utpost men hans journalistik och böcker har nog fallit bort. Men Gunnar Balsgård har i denna volym samlat en del av hans journalistik och reportage kring Helmer Grundströms norrländska utsikt. Det kommer en biografi snart över författaren av Gunnar Balsgård.

Michéle Desbordes — En begäran

Grate förlag

Översättning av Pontus Grate

En lågmäld ballad eller snygg tystlåten roman över Leonard Da Vincis vistelse i Frankrike vid slutet av sin levnad. Romanen sätter den icke namngivne äldre konstnären i centrum då han blir vän med sin tjänarinna Tassine. Romanen går i sin gilla gång utan några alltför stora åthävor. Jag gillar bokens rytm som hela tiden speglar textens smått poetiska inställning till livet. En fin roman helt enkelt.

Odd Ahlgren — Förlösaren

Vertigo-förlag 2004

Odd Ahlgren.Stefan Whilde har egentligen redan recenserat denna bok i Blaskan men jag kan ändå inte själv låta bli att kravla omkring i elände, dumheter, ultravåld, lurendrejerier och högoktanig läsning som redan spränger sönder världen, förfallet och kärleken till det utanförskap som odlas på Vertigos förlag. Dekadens, surmulna gråtattacker från finkulturen och allmän dårskap som löper parallellt emellan dragen av litterärt sabotage av finhetens desperata DN-kulturfinhet. Här snörvlar man och löper risk att förgås. Precis så som det skall vara. Odd Ahlgren är också sångare i Stockholmsbandet The Robots, för att nämna någonting annat.

Flykten från Ryssland — Karolinen Rolands flykt 1709–1716 (Bearbetning Tommy Jansson-Bäckströms)

Detta är ett äventyr med karolinen, adelsmannen och hans flykt från ryssarna efter slaget vid Poltava. Kriget misslyckades och Karl XII drog sig tillbaka över floden Dnepr och Vorskla. Carl Roland var dragon först hos Magnus Stenbock och hamnade hos Carl Lewnhaupts kompani. Boken var hans egna anteckningar för att bemöta Jöran Nordbergs historik. Det är spännande litterär sensation kring en tid som var slutet på vår stormaktstid. En röst, ett eko och en ton från vår förflutna tidevarv.

Kari Hotakainen — Löpgravsvägen

Forum 2002

Det är här officiellt den roligaste finska roman i översättning jag läst om hemmapappan Matti som gör allt och gjorde allt för att dottern fem år gammal, liksom hustrun Helena. Men ändå lämnar frun honom. Matti som vet att hans smala lycka hänger på att familjen håller ihop. Så Matti börjar med militär precision att spana och söka efter drömvillan för att återskapa familjens värde i sitt liv. Frun som alltid varit en karriärkvinna får nu uppleva hur Matti åker omkring och letar drömhuset. Snyggt allvarligt men humoristiskt återberättat av Kari Hotakainen i en av 2000-talets roligaste romaner.

Alex Fuentes — Den vita sparven

Röda rummet 2003

Det här blev nog den riktigt första skönlitterära upplevelsen av Pinochets mordiska kupp av Chile och mordet på president Salvador Allende som hyllas av bland annat Contrahögern. Som konstnärlig gestaltning är romanen mera av propaganda, som dokumentärroman är den bättre. Jag brukar tappa intresset för romaner som inte direkt griper mig, för det gör inte den här romanen, som konstnärligt verk är den undermålig. Som habil berättelse över en högerdiktatur som USA älskade och förmodligen nostalgiskt längtar tillbaka till, är den en gripande berättelse. Jag läser dock romanen med stort intresse ändå, trots mina invändningar.

Aleksandr Grin — Det oförverkligades kust: Två berättelser från haven

Förlaget Murbräckan

Jag hade aldrig personligen hört talas om den ryska författaren Alexandr Grin förrän när bokförlaget Murbräckan ger ut hans verk i en bra översättning, så vitt jag kan bedöma hur det känns när man läser ett flyt i språkets översättning. Kjell Johansson skriver också ett förord som berättar om Alexandr Grins verk och liv. Alexandr Grins polskfödda fader blev förvisad och frisläppt på grund av politisk/konspiratorisk verksamhet under 1860-talet. Själv född 1880 så blev en del i revolutionen och socialistrevolutionär och antikommunist då han aldrig fram till sin död 1932, tillhörde kommunistpartiet. Hans verk plockades bort som antirevolutionär men efter hans död så plockades verken fram, särskilt nu när kommunismen är bortsopat kan man börja ge ut dom intressanta verken. Även om ryska diktarna i dag inte fyller visdomsordens centrala betydelse för allt det nya som dagens generationer istället låter nya moderna idéer forma deras tillvaro. Men dessa två noveller är av yppersta kvalitet och är bland det bästa jag läst på länge.

Blaskan #5 2005

Pressmeddelande

Alternativ bokmässa, fest för Ordet