Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Daft Punk — Human After All

Daft Punk — Human After All.Daft Punk gör det inte lätt för sig när man närmar sig deras nya skiva. För här dominerar inte bara syntarna och teknologin utan plötsligt låter man elgitarrerna tala för sig själva, särskilt låten Robot Rock som är vad en skribent vid namn Heather Phares skrev på nätet att det var cybernetic metal Daft Punk formar i sina låtar. Det är beskäftig och mycket rockigare sidor som plötsligt uppenbarar sig för oss lyssnare. Jag gissar på att dom sedvanliga indiefolket blir överrumplat av distade gitarrer som snyggt väver in Daft Punks syntetiska ljudbilder. Daft Punk vill inte längre vara salongsfähiga i dom finaste indiekvarteren, utan fortsätta sina ljudmässiga experiment utan att bry sig om vad lyssnarna egentligen tycker om deras skivor. Jag älskade deras mästerliga album Homework vilket jag på redaktionen försökte övertyga Mr. Snaggus om dess fascination, denne högst liberala musikälskare rynkade på ögonbrynen och undrade om syntljudens mening och mål. Daft Punk.Mr. Snaggus tyckte att det var innehållslös musik. Medan jag porlade av ren och skär njutning. Nya albumet Human After All blir sina låttitlar, Technologic, The Brainwasher och Television Rules the Nation ett sort försök att efterlikna dom moder massmediekritiska rösterna från olika politiska håll sammanfattas i låtar. Ändå bejakar Daft Punk teknologin så att dom påminner om 50-talets positiva science fictiondrömmar om den lyckliga framtidens utopier. Men jag gissar att Daft Punk har ett mörkare skymningslandskap bakom sig än vad man i första hand kan tänka sig. Jag gillar denna skiva och kommer påtvinga övriga redaktionen skivans mästerliga rockvärld.

På slutet vill jag citera LCD Soundsystem på sin senaste skiva: ”Daft Punk is playing at my house.”

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2005

Pressmeddelande

Alternativ bokmässa, fest för Ordet

Stefan Hammarén

Endast för brunt

Någonting

Thommy Sjöberg

Reflektion

Stefan Whilde & Björn Eneke

Den fria viljans medicin

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 2

Konst

Bertil Albrektson på Galleri Linné Uppsala

Essäer

Fredrik Böök — Sveriges genom tiderna främste litteraturhistoriker och kritiker

Svindlande science fictionlitteratur

Artiklar

Den borgerliga myten om socialismens samhörighet med nazismen

H.C. Andersen — 200 år

Historiens samlade kvinnohat och dess fortsättning

Litteratur som förändrar tanken och ställer frågor

Så blev det ett kvinnoparti … eller hur?

Politik

Politiska kommentarer IX

Dr. Indie-hjältar

Dirk Benedict — en sann Dr. Indie-hjälte.

Backspegeln.

Never Mind the Nevermind (av Dr. Da Capo)

Tidskrifter

DAST Magazine #1 2005

Wired, King & Manolo

Böcker

Korta bokrecensioner IX

Sverker Sörlin & Otto Fagerstedt — Linné och hans apostlar

Musik

Antony and The Johnsons — I Am a Bird Now

Caesars — Paper Tigers

Daft Punk — Human After All

Fischerspooner — Odyssey

Frida Hyvönen — Until Death Comes

Korta musikrecensioner V

Meshugga — Catch 33 & Above This Fire — In Perspective

Moby — Hotel

Musikkommentarer IV

New Order — Waiting for the Sirens’ Call

Queens of the Stone Age — Lullabies to Paralyze (av Dr. Da Capo)

Sylvan & Bonamici — ReHacksis & Mr. Marmaduke and the Minister

The Fiery Furnaces — The Fiery Furnaces

Filmer

På TV

TV-serier III