Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musik

Korta musikrecensioner V

Ludacris — The Red Light District

Ludacris — The Red Light District.När jag öppnar hardcoreraparen Ludacris senaste album som egentligen kom ut sent i december 2004, så ser vi lite av hans klassiska men klichéfyllda gangstarapstilen. Men så fort musiken tornar ut ur min stereo som får jag till livs en snygg bra fantasifull platta. Han samplar snyggare, låter oförskämt pigg i text och musik. Även om titeln får mig osökt tänka på Hamburg/Amsterdam prostitutionsdistrikt. Amsterdam besökte jag förra året i maj och i Hamburg har jag inte varit sedan 80-talet. Men har man sådana titlar på skivan som kanske också kan förmedla en annan ordrik mening. Skivan är fyllt av fina souliga beats medan sånger är ironisk skruvade. Dessutom som vanligt finns Timbalands rytmer med i några av låtarna. Även imponerande gästlista såsom Nas, Dj Quick och DMX bland andra artister som medverkar på Ludacris bästa album på länge. Hur som helst är det en ovanlig bra hip hopplatta som förenar stil och charm i en bra kombination. Rick Rubins bolag Def Jam ger ut skivan.

A Bossa Elétrica — Eletrificacáo! 2004

A Bossa Elétrica — Eletrificacáo!En moderniserad form av bossanova med svenska musiker och en vacker sångerska Miriam Aida som sjunger på modersmålet, men det svänger och tonerna är glidande fina sakteliga små nyanser som spricker upp likt tussilagon på vårens tidiga gryning. Det blir lite jazziga tonlägen men välkomponerade sånger. Jag får mig till minnes att vi i Sverige inte direkt har någon tradition av bossanova. Om inte helt missminner mig så var det väl Lill Lindfors i Cornelissång tolkade en lättsam bossanova. Även den väl underskattade sångerskan Sylvia Vrethammar sjöng gärna låtar som var lätt anstruken av känslan av bossanovatongångar. På den här får vi en härlig moder skön bossanova med instrumentsättning som fångar upp hur tiden kan förvandla musiken och hålla den uppdaterat. För det är verkligen en supermodern bossa nova jag får mig till livs i dag.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2005

Pressmeddelande

Alternativ bokmässa, fest för Ordet

Stefan Hammarén

Endast för brunt

Någonting

Thommy Sjöberg

Reflektion

Stefan Whilde & Björn Eneke

Den fria viljans medicin

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 2

Konst

Bertil Albrektson på Galleri Linné Uppsala

Essäer

Fredrik Böök — Sveriges genom tiderna främste litteraturhistoriker och kritiker

Svindlande science fictionlitteratur

Artiklar

Den borgerliga myten om socialismens samhörighet med nazismen

H.C. Andersen — 200 år

Historiens samlade kvinnohat och dess fortsättning

Litteratur som förändrar tanken och ställer frågor

Så blev det ett kvinnoparti … eller hur?

Politik

Politiska kommentarer IX

Dr. Indie-hjältar

Dirk Benedict — en sann Dr. Indie-hjälte.

Backspegeln.

Never Mind the Nevermind (av Dr. Da Capo)

Tidskrifter

DAST Magazine #1 2005

Wired, King & Manolo

Böcker

Korta bokrecensioner IX

Sverker Sörlin & Otto Fagerstedt — Linné och hans apostlar

Musik

Antony and The Johnsons — I Am a Bird Now

Caesars — Paper Tigers

Daft Punk — Human After All

Fischerspooner — Odyssey

Frida Hyvönen — Until Death Comes

Korta musikrecensioner V

Meshugga — Catch 33 & Above This Fire — In Perspective

Moby — Hotel

Musikkommentarer IV

New Order — Waiting for the Sirens’ Call

Queens of the Stone Age — Lullabies to Paralyze (av Dr. Da Capo)

Sylvan & Bonamici — ReHacksis & Mr. Marmaduke and the Minister

The Fiery Furnaces — The Fiery Furnaces

Filmer

På TV

TV-serier III