Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Retro

Amerikas coolaste punkband — Dead Boys

Dead Boys.Dead Boys existerade bara under cirka 3 år sedan dom bildade bandet 1976 och försvann i slitet 1978 eller sista liveplattan Night of the Living spelades in 1979 på anrika punkklubben CBGB. Samma klubb som Joey Ramones hjälpte bandet att få sin första spelning på.Dead Boys — Night of the Living. Dead Boys slog aldrig riktigt igenom utan idag fått kultrykte om sin musik och status som tidig nihilistisk våldsam uppumpad adrenalinstyrd aggressiv punk. Sex Pistols gjorde en skandalomsusad USA-turné medan The Clash gjorde dundersuccé med sina konserter.Dead Boys — Younger Louder Snottier (Rough Mixes). Under denna tid då även The Damned och The Vibrators spelade i USA rörde sig Dead Boys mot den brittiska punkscenens spelstil. Deras expressiva uttryck hade både Stooges, Alice Cooper och klassiska New York Dolls i sina influenser medan dom själva skapade efterföljare i Dead Kennedys tappning.Dead Boys — We Have Come For Your Children. Själv lyssnade jag på deras liveplatta och We Have Come For Your Children från 1978. Det var väldigt få som jag känner som hade skivor av Dead Boys i sina samlingar men för mig var det naturligt att hela tiden söka vidare i musiken efter ständigt nya referenser och upptäckter. Därför är Dead Boys fortfarande levande exempel på hur punk skall låta istället för dagens relativt usla och trista MTV-punk som låtsas vara punk.

Skivtips
We Have Come For Your Children är en passande skiva för oss punkälskare. Utgiven 1978
Night of the Living är utan tvekan en av 70-talets främsta punkplattor enligt Dr. Indie utgåva 1981, inspelad 1979 och återutgiven 1999 av Bomp Records med nytt omslag men jag visar originalomslaget.
Även debutskivan Younger Louder & Snottier i en nyutgåva 1997 i The Rough Mixes kan varmt rekommenderas.
Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2005

Pressmeddelande

Alternativ bokmässa, fest för Ordet

Stefan Hammarén

Endast för brunt

Någonting

Thommy Sjöberg

Reflektion

Stefan Whilde & Björn Eneke

Den fria viljans medicin

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 2

Konst

Bertil Albrektson på Galleri Linné Uppsala

Essäer

Fredrik Böök — Sveriges genom tiderna främste litteraturhistoriker och kritiker

Svindlande science fictionlitteratur

Artiklar

Den borgerliga myten om socialismens samhörighet med nazismen

H.C. Andersen — 200 år

Historiens samlade kvinnohat och dess fortsättning

Litteratur som förändrar tanken och ställer frågor

Så blev det ett kvinnoparti … eller hur?

Politik

Politiska kommentarer IX

Dr. Indie-hjältar

Dirk Benedict — en sann Dr. Indie-hjälte.

Backspegeln.

Never Mind the Nevermind (av Dr. Da Capo)

Tidskrifter

DAST Magazine #1 2005

Wired, King & Manolo

Böcker

Korta bokrecensioner IX

Sverker Sörlin & Otto Fagerstedt — Linné och hans apostlar

Musik

Antony and The Johnsons — I Am a Bird Now

Caesars — Paper Tigers

Daft Punk — Human After All

Fischerspooner — Odyssey

Frida Hyvönen — Until Death Comes

Korta musikrecensioner V

Meshugga — Catch 33 & Above This Fire — In Perspective

Moby — Hotel

Musikkommentarer IV

New Order — Waiting for the Sirens’ Call

Queens of the Stone Age — Lullabies to Paralyze (av Dr. Da Capo)

Sylvan & Bonamici — ReHacksis & Mr. Marmaduke and the Minister

The Fiery Furnaces — The Fiery Furnaces

Filmer

På TV

TV-serier III