Korta bokrecensioner X

Lars O Lagerqvist — Karl XIV Johan En fransman i Norden

Prisma

Karl XIV Johan.Ännu en ny kort och precis lagom tjock sommarbok att kunna ta med sig till stranden för att läsa. Det finns redan en rad monumentala böcker omkring Bernadottes anförvant. Men här koncentrerar författaren riktig bra över kungens personlighet och man får en del av svensk kulturhistoria som påverkade/påverkades av Karl XIV Johan. En ganska märklig händelse att en gammal Napoleon Bonnapartes främsta generaler, född i enkla förhållande och blev yrkesmilitär för att skapa sig ett namn. Genom krig och sedan kom han som kung till kalla norden. Det är en historia som tåls att återberättas i denna fina biografi.

J. M Coetzee — Skymningsmarker

Brombergs

Översättning Thomas Preis

Jag återvänder på eller annat sätt till Coetzees författarskap. Hans senaste är två noveller som ställer sig utanför den sedvanliga vita afrikanska författarskapet genom att ställa adekvata men universella frågeställningar. Var låg moralen i Vietnamkriget och hur upplevde amerikanska propagandan situationen. Amerikanska tjänstemannen inom försvaret får i uppgift 1971 att utreda hur man på ett psykologiskt sätt kan utverka en krigsseger. Men mannen bryts ned själv vid frågeställningen. Den andre novellen handlar om hur imperialismen från den vita makten kunde påverka situationen i inre Afrikas själsliv. Jacobus Coetzees reser genom det inre landet och upplever den vita mannens moraliska räät att krossa andras kulturer. En mildare version av Joseph Conrads antiimperialistiska Det mörka hjärtat. Två suveräna berättelser från en driven dramatisk mästare.

Skräck från Aleph

Bokförlaget Aleph ger ut del två av sina skräcknoveller ut deras tidskrift Minotauren. Syner i natten innehåller klassiska namn som H.P Lovecraft, W.H Hodgson, Ambrose Bierce, Gustav Meyrink, Henning Berger, Steve Saville och Johan Therorins fascinerande novell om ett besök i H.P Lovecraft hemstad, en författare bortglömd i sin hemstad. Bra noveller på alla sätt och vis.

David Bodanis — Elektricitet: Historien om universums mäktigaste kraft

David Bodanis skrev boken om Albert Einsteins berömda ekvation, så nu ger han sig på elektricitetens kulturhistoria. Det är fascinerande historia som påverkarkar oss alla. Det är Alan Turings försök att finna en intelligent dator, kvantmekaniken såg till att skapa mysterier liksom elens osynliga vågor lockade Edison, Alexander Graham Bell, Faraday, Volta med flera som bidragit med att förstå elektricitetens märkliga sätt att påverka universum. Det är även en berättelse enligt David Bodanis som handlar om tekniker, pragmatiska uppfinnare liksom fysikers teoretiska begrundan. En smart och rolig naturvetenskaplig populär bok som jag läser med nöje.

Pirkko Lindberg — SOS TUVALU

Schildts 2004

Isberg.Ö.Pirkko Lindbergs fina reseskildring handlar också om klimatforskning och hur antarktis isberg liksom nordpolen håller på att smälta. Trots detta vägrar den internationella liberala näringslivet/politikerna ta till sig detta. Dom menar att allt bygger på rena mytologiska lögnerna. Jorden mår bra och det finns ingen exploatering av våra resurser, nästan ingen miljöförstörelse. Utan allt glimmar i solen — inga problem men ändå uppenbarar sig det när det gäller hur isens smältdegel påverkar stilla havets öar. Både informativt och man anar klassisk litterär reseskildring samtidigt. En av dom mera intressanta böckerna jag läst.

Himalayan People’s War — Editor Michael Hutt

Hurst & Company 2004

När jag reste i Nepal var jag inte medveten om striden mellan den rest av maoistisk gerilla som fanns och låg i krig med kungadömet Nepal. Vi var där 1993 i en hel månad och vandrade upp till Kalla Patar en utsiktsplats nära Mont Everest. Men under 2000-talet har kriget tagit fart. En kommunistisk gerilla vill avsätta anakronism kungarike. Boken är ett samlingsverk som försöker sätta oss in i situationen om vad som sker i landet. Jag har inte direkt någon koll på landets politiska utveckling dom senaste åren. Men boken rättar till det relativt bra.

Zizou Corder — Lejonpojken — jakten

Richters förlag 2004

En pojke som blir angripen av en leopard och råkar beblanda blodet så att han förstår kattdjurens språk. Han hamnar på cirkus men rymmer med kattdjuren. Hans föräldrar är briljanta forskare som arbetar åt det stora brittiska imperiet. En lättsam underhållande men absurd roman som också är verkligen underhållande på så många sätt. Det är e verklig bra bok att läsa under sommaren.

John Charlies Chasteen — Latinamerikas historia

Historiska Media 2003

En introduktion och bra försök att täcka in Amerikas bakgård som USA föredrar kalla Syd-Amerika. En kontinent som jag ser personligen som Europas utsträckta hand med dess blandning av indianska traditioner, europeiska vanor och afrikanska rytmer allt förenad i denna fascinerande kulturmix av allting. Boken är en humanistisk kärleksförklaring till kontinenten och tar sitt ansvar för att göra dess kulturer, politiska tillstånd och USA:s ständiga inblandning i kontinentens inre strukturer. En bok i min smak.

Sven Lindqvist — Terra Nullius — En resa genom ingens mans land

Sven Lindqvist reser genom Australien och den kontinent som dom vita engelskmännen tog från en kultur dom försökte utrota i en medveten kolonisering av landet ifråga. Aboriginerna för en desperat kamp genom decennierna för att kunna bevara sin kultur. Sven Lindqvist har i flera böcker beskrivit den del av politiken västvärlden alltid avskyr att påminnas om. Han reser genom öknar och besöker platser samtidigt Sven Lindqvist har en beläsenhet som är stor kring Australiens idépolitiska klimat. Ännu en viktig bok om västvärldens folkmord och utnyttjande av världen.

Matthew Collin: This is Serbia Calling

Uppdated edition (Serpent’s Tail) 2004

Belgrad. En bok om vad som hände med rockgenerationen som varken gick i takt med Titos drömrike eller följde Milosevics stornationella Serbien. Matthew Collins besöker Serbiens huvudstad Belgrad och pejlar in vad som hände med unga rockjournalister, radiofolk och klubbarnas besökare som tog sin egen röst in i politiken. En ung hungrig europeisk global trendig ung publik som får nog av krigsvärdenas uppblåsta suggestiva nationalism. Jag läser en ömsint och rolig reportagebok från 90-talet och tidiga 2000-talets utveckling i landet. Vill du har en nu syn så är det här boken för dig.

Michael Moore — Brev från en krigszon

Ordfront 2005

Guantanamo.Michael Moore.Det fortsätter att strömma in böcker eller tungt material från Michael Moore angående det idiotiska Irakkriget. Både anhöriga och soldater berättar om ett krig som dom luras till att få spela med i roller som dom inte bett om att få spela. Kriget som bygger mest på lögner, olja och tortyr. Michael Moore publicerar brev från front soldater i Irak och ger själv tips om hur man bäst stöder soldaterna i Irak. Vid läsningen av breven så slår jag upp journalisten Gösta Hulténs bok om Mehdi Ghezalis fångenskap på Guantanamo i Kuba. Det handlar om hur USA har byggt upp rättsvidriga gulagläger runt om i världen i sin kamp mot terrorismen. USA har gått ifrån rättstatens principer och börjar tillgripa ren tortyr och låter andra USA-dominerade militära diktaturer få stöd i sin egen kamp mot politiska motståndare. Både Gösta Hultén och Michael Moore försöker rensa bland bedrövligheterna. Göstas bok heter Fånge på Guantanamo (Leopard förlag 2005)

Staffan Bengtsson & Göran Willis — Hela Svenska Folkets Park (En k-märkt turné)

Forum 2005

Folkpark.Svenska socialdemokratins rötter var också folkparkernas födelse och den växte med den. Från antikommersiell politisk manifestation till en folklig kommersiell populär kultur och kanske mest underhållningfolkspark nuförtiden. Men k-märkarnas bok är en underbar nostalgitripp blandad med en dystrare prognos då klassiska folkparkerna kanske mer och mer försvinner. Det finns hemska 70-tals bilder av usla dansband med töntiga namn men annars är boken en guldgruva.

Peter Nobel: I idealistisk riktning (Mitt liv)

Atlantis 2004

Alfred Nobel.Peter Nobel erkänd advokat sedan flera år och ombudsman i diskrimineringsfrågor och har verkat inom Röda korset, FN och dessutom aktiv i humanitetens namn. Peter Nobel barnbarn till Alfred Nobel har skrivit en släktkrönika och memoarbok av hög kvalitet. En tjock välmatat bok som berättar om en man som i ädelmod och vikt kan sägas vara en mänsklighetens hjälte. Boken är både varm i ton och väldigt rolig skriven på många sätt. Det är verkligen en varm skön bok som berättar om ett angeläget liv.

Joseph O’Connor — Havets stjärna

Sådana romaner som Joseph O’Connor skriver görs inte nästan längre. En klassisk havsroman med Irlands stora svält epidemi 1840 som bakgrund. Då svälten fick irländare att helt sonika utvandra precis som svenskar gjorde 40 år senare. Jag får nästan Herman Melvilles (Moby Dick) romaner på hjärnan. Men denna episka berättelse liknar ingen annan. Vacker, ondsint och strålande på så många plan med många bottnar i romanen som författaren gömmer väl. En snyggt berättad roman.

Richard Cohen — Svärdet

Svenska förlaget 2004

Svärd.Jag är intresserad av vapentekniskt historia som isolerad företeelse. Däremot om vapenslagen presenteras angående krigshistoria eller ordinära historieböcker där vapnen får betydelse i sammanhanget, då kan det vara mera intressant för min läsning. Men jag kan inte motstå Richard Cohens bok om svärdets historia. För han beskriver den ur kulturhistoriens synvinklar. Med anekdoter, skrönor och vapenteknik i en torr klassisk engelsk bok som är så underhållande bra att läsa. Så bra kan bara engelsmän skriva böcker om ämnen som svärdets historiska betydelse. Effektfull intressant bok på samma gång.

En litterär liten vandring i världen med Sascha Knisch

Sanningen om Sascha Knisch är det som Airs Fioretos i sin roman från 2002 (Norstedts) kallar för sin andra del i biologisk trilogi som jag bara känner till 2 delar av. Han skriver med svart humor om livet och låter sina huvudpersoner vandra omkring 1900-talets medicinska historia. Jag läser romanen som en postmodern ironi iscensatt av en generationskamrat till mig som sedan punktiden dragits mot svartheten i vårt sinnestillstånd. Hans roman är pusslet i vår moderna tid som bygger upp en fixerring av kändiskult och pseudoverklighet som utgörs av dokusåpavärlden. Fioretos kan skriva så bra att det egentligen bara är Paul Austers romaner som har samma rappa synsätt tidevarv. En fin sublim bok som engagerar mig stort.

Blaskan #6 2005

Halv rehabilitering för Dante

Nånting II