Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Intervju

Sonic


Fråga
Under dom år som Sonic har erövrat våra hjärtan som den ledande musiktidskriften så har jag undrat länge hur du som redaktör för Sonic upplever er framträdande position inom svenska musiknavet?
Svar
Jag tror inte Sonic har så stor betydelse om vi snackar skivförsäljning för riktigt stora artister som Kent, Springsteen, U2 eller Lundell. Den sortens artister, med en så omfattande marknadsföringsapparat och fanskara, påverkas inte av om Sonic sågar eller hyllar deras skivor. Våra läsare bryr sig heller inte så mycket om den typen av artister.
Däremot spelar vi en markant och viktig roll för små och medelstora band, inte minst svenska. Får man som helt oetablerat band med en låt på vår CD är chanserna goda att mängden spelningar ökar, att fler journalister och tyckare får upp ögonen och en bred/initierad grupp läsare blir bekant med ens musik och namn. DÄR spelar vi roll, inte tal om annat. Vår läsekrets är till mycket stor del nyfiken och pigg på ny musik. I Sonic ser de något av guide till all den bra musik som finns där ute, oavsett genre, men som det är svårt att få grepp om och pejl på om inte någon visar vägen.
Dessutom tror jag att läsarna i Sonic ser en oberoende tidning som utgår ifrån vad redaktionen gillar just nu. Det finns så många andra musiktidningar som alldeles uppenbart sitter i knät på skivbranschen.
Fråga
Har tidningen Sonic makt att påverka som smakdomare/trendsättare musikälskarna ute i landet?
Svar
Det är lite det jag är inne på i mitt svar ovan. Sonic har en stark opinionsbildande position. Många andra journalister, tyckare, konsertbokare och även skivbolagsfolk läser vår tidning. Mycket av det vi skriver får på så vis avtryck i andra medier och i andra sammanhang.
Fråga
Det som alltid slår mig är hur mycket kärlek och känsla till musiken som finns i Sonic. Tidningen verkar vara gjort av verkliga älskare (Music Lover som Leif Smoke Rings Andersson, alltid sade) av den musik som det skrivs om. Hur är det att få den möjlighet att arbeta med det som man verkligen tycker om från skillnad från så många andra i samhället. Vad driver redaktionen för Sonic i ert arbete?
Svar
Inte är det pengar i alla fall... Målet med Sonic från början var att göra en kvalitativ, snygg, inbjudande och bred musiktidning som går på djupet om musik vi själva gillar. Och som vi vill få våra läsare att gilla.
Vi har från början varit noga med att allt — från minsta kommatecken och typsnitt till val av band vi skriver om och vilka som är med på vår CD — måste kännas ”Sonic”. Vi får inte tappa i koncentration utan ska hela tiden utgå ifrån oss själva. Börjar vi snegla på andra eller försöka göra en tidning som skivbolagen gillar, ja, då är vi illa ute.
Grejen att vi började är ju dels för att det här landet behöver en djuplodande, oberoende (vi äger Sonic helt själva, fyra journalister) tidning, dels för att det finns så oerhört mycket bra musik där ute som inte får någon vettig exponering nån annanstans.
Att äga tidningen helt på egen hand har sina nackdelar. Det har funnits stunder då man önskat att man haft något stort förlag bakom sig — så att man hade kunnat finansiera olika projekt och idéer. Men vi väljer hellre att se fördelarna — vi får göra exakt den tidning vi själva vill göra utan att någon lägger sig i. Och även om det har varit kämpigt i perioder — vi har fortfarande vansinniga arbetsveckor som få andra journalister skulle orka med — så har det också lönat sig. Sonic går bättre och bättre hela tiden. Och det utan att vi behövt kompromissa eller sälja oss. Så länge man har vind i seglen är det inte svårt att hitta motivation.
Fråga
Vad är det viktigaste för en tidskrift som Sonic när det gäller intervjuer, recensioner och reportage som tidningen vill förmedla till läsarna?
Svar
Flera saker.
Bland annat att vi gör ett urval åt våra läsare. Det släpps fruktansvärt mycket skivor — däribland mycket bra grejer och ännu fler usla prylar. Och mycket nånstans mitt emellan. Ur detta enorma flöde väljer vi att lyfta fram grejer som vi gillar OCH som vi tror oss kunna göra unika/bra/speciella artiklar om. En musiktidning måste i slutändan ändå komma med något MER, något annat, gärna något bättre än vad alla andra medier har, annars drar man undan mattan för sitt existensberättigande. Överlag har vi klarat det bra.
Förutom att vi gör ett urval av musik vi gillar vill vi, för att så många ska läsa artikeln ifråga, presentera det hela på ett snyggt och inbjudande sätt genom formgivning och bilder. Liksom att varje nummer ska ha en bra mix av olika sorters artister. Det får inte bli för stereotypt och förutsägbart. Man vill inte bara behaga läsekretsen, man vill också gärna överraska och — då och då — utmana den. Det lyckas inte alltid men man ska aldrig upphöra att ha den ambitionen.
Fråga
Eftersom du varit redaktör ett tag så undrar jag vad det är som får dig att tycka att ditt jobb fortfarande som skribent/redaktör är tillräckligt intressant och vilka ambitioner har du med Sonic som helhet?
Svar
Först: Sonic är ett lagarbete. I egenskap av chefredaktör och delägare sitter jag förvisso som en slags spindel i nätet med översyn på verksamheten. Men lika viktiga för Sonics existens, utseende och innehåll är formgivare Urban Gyllström (också delägare), redaktör Håkan Steen (också delägare), redaktör Markus Larsson (också delägare) samt våra anställda Johan Jacobsson (redaktör) och Peder Johansson (annonssäljare). Vi är Sonics kärntrupp. Vidare präglas tidningen av de frilansande skribenter, fotografer och illustratörer som vi anlitar.
Sedan: Sonic blir faktiskt roligare och roligare att göra och jobba med. Det var oerhört kul redan från start men det första året, ja de första åren, var det SÅ otroligt mycket jobb. Helt sinnessjukt mycket jobb. Man ska tänka på att vi sköter ALLT själva, och då ingen av oss drivit företag eller gjort tidning helt på egen hand tidigare var det mycket att tänka på, ta hand om och ta hänsyn till. De första två åren var en läroperiod på många sätt. Roliga år men utmattande. Först de sista två åren har vi både som tidning och företag fått en viss stabilitet. Vi vet vad vi vill, vad vi klarar av och vad vi är bra på. I början gick vi nästan uteslutande på instinkt och känsla, nu ligger lite mer medvetande och tanke bakom. Det hade vi inte tid med i början... Då var det ofta ”kör på”.
Nu har vi en organisation som gör att vi visserligen jobbar mycket men inte håller på att dö under eller efter varje deadline-mangling. Första numret gjorde vi helt ideellt vid sidan av andra jobb. Sedan började jag jobba halvtid med Sonic, sedermera heltid. Undan för undan kom de andra in i matchen också, allt eftersom tidningen/företaget vuxit och vi fått råd att ta in personal.
Fråga
Det som vi på Blaskanredaktionen uppskattar är själva idén med retrosektionen, vilket börjar svepas över till andra tidningar. Men Sonic har den bästa. Kan du berätta lite om filosofin bakom det hela?
Svar
Tanken med retrosidorna är att tipsa om alla bra samlingar och nyutgåvor med gammal musik som släpps. Nästan lika viktigt som det är att tipsa om den nyaste bra musiken är det att påminna om gårdagens bra musik. Det sätter saker och ting som sker i dag i ett sammanhang. Men vi har aldrig velat göra en lika retrobetonad tidning som, säg, Pop var. Fokus från början fram till nu har varit ny musik. Det kan vara kul att då och då spränga in någon intervju med Mick Jagger, Solomon Burke, Kris Kristofferson, Fela Kuti, David Bowie eller Dan Penn, för att det är namn vi gillar och för att det kan bli bra texter, men det ska snarare vara undantag än regel. Det finns alldeles för mycket ny bra musik där ute som förtjänar uppmärksamhet för att man ska lägga för mycket utrymme och energi på det förgångna.
Fråga
Som sista fråga undrar jag hur själva hemsidan kommer kombineras med ordinarie tidningen framöver?
Svar
Är lite osäker på exakt vad du menar, men vår hemsida har legat lite i vila på sistone. Vi tycker att den sett likadan ut alldeles för länge men är aningen osäkra på exakt vad vi vill göra med den. Vi har en rad idéer och tankar som vi ska bena ut och se vilka som är genomförbara och inte. Det kommer alltid vara så att tidningen är vår förstaprioritet, och hemsidan ett komplement. Men vi tror att hemsidan kan göras roligare och mer levande än vad hittills har varit fallet. Återstår att se exakt vad det blir utav det.


Mvh Pierre Hellqvist
Sonic

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2005

Stefan Hammarén

Halv rehabilitering för Dante

Nånting II

Novaexpressen fel hållplats

Tidskriftssynpunkte.rna

Reportage

Så var det dags för DAST!

Thommy Sjöberg

Sandor Slash Ida

Isabelle Bervenius

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 3

Limerickar

Skansen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Hjälten Jean-Paul Sartre 1905–1980

Kåserier

Är pliktmoral nödvändig?

Artiklar

Då debatten om forna Jugoslavien blev politisk skräll i Sverige

Dénis Lindbohm — en legendar inom svensk science fiction-litteratur

En liten notis kring Dick Cheney

Fredsslutet för 60 år sedan

Göran Perssons syn på yttrandefriheten och extremfeminismens framfart

Iran och USA:s nya hot

Maktens eliter som alltid korrumperas

Tomas Bodströms regelvidriga syn på information

Två gånger nyliberalismen

Upplösningen av svensk-norska unionen 1905

USA som en imperialistisk makt

Vietnamkriget som tog slut för 30 år sedan

Politik

Politiska kommentarer X

Kommentarer

Dr. Indies personliga kommentarer

Backspegeln.

Kinks och socialrealismen — Muswells Hillbillies

Böcker

Korta bokrecensioner X

Musik


Björn Afzelius & Mikael Wiehe — Malmöinspelningarna

Mikael Wiehe — Kärlek & Politik


Amerie — 1 Thing

Dr. Indie lyssnar på svenska singer/songwritern Britta Persson

Bruce Dickinson — Tyranny of Souls

Bruce Springsteen — Devils & Dust

Eels — Blinking Lights and Other Revelations

Eldkvarn — Atlantis

Freedom Call — Circle of Life

Hal — Hal

JamisonParker — Sleepwalker, The Cribs — The Cribs & Stereolab — Oscillons from the Anti-Sun

Jazzen som flyter genom livet

Sunday Nights — The Songs of Junior Kimbrough

Korta musikrecensioner VI

Leroy Burgess — undergrounddiscons husfader

Nine Inch Nails — With Teeth

Robyn — Robyn

Strip Music — Strip Music — The Plan — Embrace Me Beauty

Styx — Big Bang Theory

System of a Down — Mezmerize

Teenage Fanclub — Man-Made

The Tough Alliance — The New School

Timbuktu — Alla vill till himmelen men ingen vill dö & Timbuktu & Damn! — Live

Tomas Bodström tycker till — för en gångs skull

Weezer — Make Believe

Filmer

På TV

Blaskan hyllar dom gamla västernhjältarna Alias Smith & Jones

Numbers, Drömmarnas tid & The 4400