Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Musikbok

Svensk punk 1977–1981 — Varför tror du vi låter som vi låter?

Carlsson/Johansson/Wickholm

Atlas 2004

Svensk punk 1977–1981.För det första måste jag säga att boken är ett mästerverk och ett unikt tidsdokument för oss som fick vara punkare under slutet av 70-talet och i början av 80-talet. Det är gärna vi som föddes från låt oss säga 1966 och bakåt mot dom som föddes i början av 60-talet.

Musiken, kläderna, livsstilen i ett Sverige som fortfarande på 70-talets trots 60-talets upprorsanda, proggrörelsen och folkhemmets kriser så levde vi mentalt i 50-talets lunk. Allt annorlunda som ändå skedde på den kulturella planen så var Sverige trist för oss ungdomar. Men då punken föddes så upplöstes vi i dom mot oss. Jag struntar nu i etiketterna om vad som var äkta punk eller inte. Men upproret mot hippievärlden liksom proggen plus kapitalets maktlakejer var individuell och utan lösningar. Jag älskade punken och fortfarande vid 40 år kan jag känna punkens vrede i vissa texter. Punk var alltid framåt, förnya sig, transformera men naturligtvis blev även den första vågen punk utsliten och till sist meningslös. Boken slutar vid 1981, jag skulle vilja se punkens första slut 1982 med Ebba Gröns nedläggning. Dessutom var punken en fortsättning på proggens politik och musikaliska kvaliteter. När dogmatikerna inom kommunismen mördade på proggen och puritaner kunde förstöra punken. Men punken överlevde för en nyare våg på 80-talet. Men det blev aldrig på samma sätt som under slutet på 70-talet för då skapade punken en kreativ musikalisk bakgrund med attityden — alla kan ta mig fan spela rock. För mig och Dr. Rock så älskade vi våra favoriter inom utländsk eller svensk punk. Boken intervjuar alla tongivande och mest intressanta inom en stor revolutionerande punkvärld. Visserligen är punken ironiskt nog historisk rent musikaliskt tvärtemot dess kärna. Men tiden har också gjort punken delvis tidlös genom att nya generationer idag förvaltar punken och låter den bli en del inom dagens anarkism även politiskt sätt.

Det intressanta i boken är intervjuerna med alla medverkande banden, fanzinen jag själv köpte. Till exempel Noncha Allt — där författaren och svenskt kulturråd i Berlin, Aris Fioretos och historikern Bengt Liljegren varr redaktörer. Svartsynt och anti, liksom tidningarna GO PUNK, Dr. Krall eller Jan Gradvalls Jörvars Gosskör. Dom var underdog, amatörmässiga tidningar på stencil som dessutom älskade musiken dom skrev om. Andra viktiga personer är Klas Lundins skivbolag Stranded liksom geniet Henrik Venant som bildade punkbolaget Heartwork. Henrik Venant spelade även i underbara grupper som New Bondage, TT-Reuter, Underjordiska Lyxorkestern och Pojken med grodan i pannan.

Naturligtvis är även Lars Aldman med sina radioprogram från Göteborg och Kjell Alinge som i Asfaltstelegrafen började spela den nya punken och såg till att det helt underbara radioprogrammet Ny Våg började sändas dagtid före Ekot — kvart i fem. Där var Håkan Persson från Hela Huset Skakar och spelkompisen Christian Wigardt plus Ulrika Malmgren från gruppen Mögel. Dessa lyckas skaka om etablissemanget med sina intervjuer och genom att spela Knugens kuk av Kriminella Gitarrer och The Sames bisarra singel Kuken i styret. Programmet lades 1982, om jag minns rätt. Allt ingick i en ständig polarisering av punkrörelsen i Sverige. Man diskuterade om rörelsen skulle bli aktiv politiskt, man fick inte bli stora och svika idealen. Detta tog musten ur punken för då blev den inte anti utan konform puritan.

Boken tar upp alla aspekter och det är en stark dokumentation. Kanske den första i sitt slag som behandlar punken genom att höra alla dom liksom vi läsare som fick äran att få vara där det hände och såg till att det hände. Läs den och köp den idag.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2005

Stefan Hammarén

Halv rehabilitering för Dante

Nånting II

Novaexpressen fel hållplats

Tidskriftssynpunkte.rna

Reportage

Så var det dags för DAST!

Thommy Sjöberg

Sandor Slash Ida

Isabelle Bervenius

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 3

Limerickar

Skansen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Hjälten Jean-Paul Sartre 1905–1980

Kåserier

Är pliktmoral nödvändig?

Artiklar

Då debatten om forna Jugoslavien blev politisk skräll i Sverige

Dénis Lindbohm — en legendar inom svensk science fiction-litteratur

En liten notis kring Dick Cheney

Fredsslutet för 60 år sedan

Göran Perssons syn på yttrandefriheten och extremfeminismens framfart

Iran och USA:s nya hot

Maktens eliter som alltid korrumperas

Tomas Bodströms regelvidriga syn på information

Två gånger nyliberalismen

Upplösningen av svensk-norska unionen 1905

USA som en imperialistisk makt

Vietnamkriget som tog slut för 30 år sedan

Politik

Politiska kommentarer X

Kommentarer

Dr. Indies personliga kommentarer

Backspegeln.

Kinks och socialrealismen — Muswells Hillbillies

Böcker

Korta bokrecensioner X

Musik

Musikböcker

Svensk punk 1977–1981 — Varför tror du vi låter som vi låter?


Björn Afzelius & Mikael Wiehe — Malmöinspelningarna

Mikael Wiehe — Kärlek & Politik


Amerie — 1 Thing

Dr. Indie lyssnar på svenska singer/songwritern Britta Persson

Bruce Dickinson — Tyranny of Souls

Bruce Springsteen — Devils & Dust

Eels — Blinking Lights and Other Revelations

Eldkvarn — Atlantis

Freedom Call — Circle of Life

Hal — Hal

JamisonParker — Sleepwalker, The Cribs — The Cribs & Stereolab — Oscillons from the Anti-Sun

Jazzen som flyter genom livet

Sunday Nights — The Songs of Junior Kimbrough

Korta musikrecensioner VI

Leroy Burgess — undergrounddiscons husfader

Nine Inch Nails — With Teeth

Robyn — Robyn

Strip Music — Strip Music — The Plan — Embrace Me Beauty

Styx — Big Bang Theory

System of a Down — Mezmerize

Teenage Fanclub — Man-Made

The Tough Alliance — The New School

Timbuktu — Alla vill till himmelen men ingen vill dö & Timbuktu & Damn! — Live

Tomas Bodström tycker till — för en gångs skull

Weezer — Make Believe

Filmer

På TV

Blaskan hyllar dom gamla västernhjältarna Alias Smith & Jones

Numbers, Drömmarnas tid & The 4400