Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

NYTT

Vi har så sakteliga börjat med Blaskans blogg

Bloggen hittar du här - Blaskans blogg


Blaskan finns även på Facebook

Blaskan på Facebook

Reportage

Så var det dags för DAST!

Kjell E. Genberg.DAST är storebror till vår webbtidning Blaskan — eftersom vi känner oss andligt nära DAST:s ämnesområde. Mr. Snaggus och undertecknad Dr. indie åkte till Bromma för att träffa Mr. DAST personligen. Sveriges mest omfattande författare Kjell E. Genberg som äger DAST och är ansvarig chef för skutan. Vi tog buss 509 från Sundbyberg för att senare vandra omkring bland villorna tills vi fann redaktören och enmansredaktionen för DAST som ligger inhyst i villan. En generös och vänlig Kjell E. Genberg möter oss vid dörren. Han visar oss övervåningen där DAST i all enkelhet produceras. Vi sätter oss ned med te och kaffe för att få den egentliga sanningen över DAST.

Kjell E. Genberg.Jag undrade hur DAST har utvecklats under Kjells tid som redaktör sedan 1994 då han mer eller mindre blev övertalad att bli redaktör för tidskriften. Framförallt blev den tjockare skojar Kjell. Men tidningens utveckling är att den gått från en ganska enkel stenciltidskrift till att blivit en professionell produkt som trycks i Polen. Jag undrar hur han själv har påverkat tidningens utveckling så förklarar Kjell E. Genberg att han behållit tidningens policy men den har förändras lite grann. Det var intressant och se hur dom första numren faktiskt såg ut från start. Ämnesvalen har varit detsamma. Kjell lade till en detalj som visar tidningens linje — den har fått underrubriken Tidskrift för underhållningslitteratur, vilket säger mycket hur DAST förhåller sig tillvissa föraktade genrer. Jag undrar hur DAST har mottagits av den finkulturella världen och särskilt pressen. Men DAST nämns knappt någonstans i pressen utom ibland hos lokalpressen ute i landet. Finkulturella tidningar och den världen brukar inte bry sig populärkulturen. Den lever vid sidan om den erkända kulturen. Vi samtalar länge om DAST som populärkulturell tidskrift och hur man inom pressen har motarbetat eller sett populärkulturen som ren skräpkultur. Kjell berättar om sina erfarenheter som brödskrivare och hur 70-talets dogmatiska vänster skällde ut hans alster. Men han ler mest åt minnena och berättar att han fick ändå betalt att få utskällning.

Kjell är orolig för DAST utveckling eftersom den lever på prenumeranter som är en åldrande läsareskaror medan återväxten för nya läsare är färre, vilket är en tråkig detalj i det hela.

Bara det finner vi på Blaskan märkligt att inga nya generationer tar vid när den äldre slutar. Men Kjell menar att många nya skribenter inriktar sig på det nya och känner knappt till dom äldre svenska författarna och deras böcker. Vi samtalar om just detta dilemma. Kjell ger en oss hypotesen att många i Sverige gillar deckare. Men ingen gillar att läsa om författare. Just detta är också konstigt. Det måste väl finnas flera entusiastiska älskare av DAST:s perspektiv när det gäller nytt som gammalt. Kjell berättar också att det är svårt att finna en ersättare som kan förvalta DAST vidare in i framtiden.

Vi på Blaskanredaktionen frågade om hur synen på populärkulturen är idag. Det var lättare förr när det gällde att få böcker publicerade eller DAST hade mera flyt inom genren. Medan det har blivit motigt trots utbudet av deckare. Kjell berättar om att han försökt få deckarsällskap och föreningar att nappa på DAST:s intentioner men det verkar vara svårt att få gehör för DAST. När jag ställde frågan om hur dom fått tag i alla fantastiska omslagsbilder eller dom bildgallerier som DAST har på gamla bokomslag så berättar Kjell att han luskar reda på bilder eller fått genom kontakter med olika personer.

Vi tittar på gamla omslag i DAST och Kjell visar även upp böcker, seriemanuskript och berättar anekdoter från sitt skrivande. Blaskan undrar hur han väljer material till DAST eller värvar recensenter till dom olika böckerna som föredömligt skriver kort och bra.

Kjell berättar att han får material från folk och som redaktör bestämmer han om det skall publiceras eller passar DAST:s som tidskrift. När det gäller recensionsexemplar från stora eller små obskyra förlag så får han beställningslistor. Sedan fördelar Kjell böcker till tänkbara recensenter som kan vara möjliga. Jag undrar om det finns böcker som inte passar DAST:s utgivning. Kjell menar att böcker som inte har det som intresserar läsekretsen eller följer DAST områden publiceras inte.

När vi bläddrar igenom DAST genom dom åren jag har läst tidskriften inser man väldigt snabbt att tidskriften är unik i nordiska sammanhang. Det är en tidskrift som faktiskt på seriöst allvar utan vara allvarliga eller pretentiösa i sig själv, vågar att skriva om populärkultur och det utan att skämmas.

Kjell E Genberg är en man som vi mer eller mindre ser som vår redaktions nya hjälte inom svensk kultur. Som redaktör gör han vårt liv roligare med DAST och dessutom var det han som faktiskt bidrog med svenska Delsbohjälten Ben Hogan i vilda västern, vilket är ett plus i vår bok.

När vi senare vandrar därifrån DAST-redaktionen och Kjell E Genberg tagit adjö, känner vi oss mera harmoniska till våra sinnen.

Tack DAST för detta.

P.S. I nästa nummer av Blaskan så kommer Dr. Indie att skriva om Kjell E Genbergs senaste böcker och lite till.

Om Dr. Indie |
Om Mr. Snaggus |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2005

Stefan Hammarén

Halv rehabilitering för Dante

Nånting II

Novaexpressen fel hållplats

Tidskriftssynpunkte.rna

Reportage

Så var det dags för DAST!

Thommy Sjöberg

Sandor Slash Ida

Isabelle Bervenius

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 3

Limerickar

Skansen (av Mikael Bäckman)

Essäer

Hjälten Jean-Paul Sartre 1905–1980

Kåserier

Är pliktmoral nödvändig?

Artiklar

Då debatten om forna Jugoslavien blev politisk skräll i Sverige

Dénis Lindbohm — en legendar inom svensk science fiction-litteratur

En liten notis kring Dick Cheney

Fredsslutet för 60 år sedan

Göran Perssons syn på yttrandefriheten och extremfeminismens framfart

Iran och USA:s nya hot

Maktens eliter som alltid korrumperas

Tomas Bodströms regelvidriga syn på information

Två gånger nyliberalismen

Upplösningen av svensk-norska unionen 1905

USA som en imperialistisk makt

Vietnamkriget som tog slut för 30 år sedan

Politik

Politiska kommentarer X

Kommentarer

Dr. Indies personliga kommentarer

Backspegeln.

Kinks och socialrealismen — Muswells Hillbillies

Böcker

Korta bokrecensioner X

Musik


Björn Afzelius & Mikael Wiehe — Malmöinspelningarna

Mikael Wiehe — Kärlek & Politik


Amerie — 1 Thing

Dr. Indie lyssnar på svenska singer/songwritern Britta Persson

Bruce Dickinson — Tyranny of Souls

Bruce Springsteen — Devils & Dust

Eels — Blinking Lights and Other Revelations

Eldkvarn — Atlantis

Freedom Call — Circle of Life

Hal — Hal

JamisonParker — Sleepwalker, The Cribs — The Cribs & Stereolab — Oscillons from the Anti-Sun

Jazzen som flyter genom livet

Sunday Nights — The Songs of Junior Kimbrough

Korta musikrecensioner VI

Leroy Burgess — undergrounddiscons husfader

Nine Inch Nails — With Teeth

Robyn — Robyn

Strip Music — Strip Music — The Plan — Embrace Me Beauty

Styx — Big Bang Theory

System of a Down — Mezmerize

Teenage Fanclub — Man-Made

The Tough Alliance — The New School

Timbuktu — Alla vill till himmelen men ingen vill dö & Timbuktu & Damn! — Live

Tomas Bodström tycker till — för en gångs skull

Weezer — Make Believe

Filmer

På TV

Blaskan hyllar dom gamla västernhjältarna Alias Smith & Jones

Numbers, Drömmarnas tid & The 4400